Kölgə təhsili (Repetitorluq) və onun tənzimlənməsi

1-ci məqalə
Bizim ölkəmizdə repetitorluq adlanan kölgə təhsili, əsas təhsil sistemindən kənarda verilən əlavə özəl dərslər olaraq müəyyən edilir və qlobal səviyyədə təhsil, iqtisadiyyat və sosial dinamika ilə sıx bağlı böyük bir fenomenə çevrilmişdir. Bu analitik məqalə kölgə təhsilinin müxtəlif formalarını, yayılmasının səbəblərini və ölkələr arasında və daxilində müşahidə olunan fərqlilikləri statistik məlumatlarla və müqayisəli təhlillərlə araşdırır.
Kölgə təhsili üç əsas formada özünü göstərir.
Birinci formada repetitorluq xidməti fərdi müəllimlər tərəfindən təklif və təşkil edilir. Bu forma Kamboca, Misir, Qana, Türkiyə və post-sovet ölkələrində geniş yayılıb. Burada müəllimlər birbaşa repetitor kimi fəaliyyət göstərir, dərs müəssisələrini idarə edir, komissiyalar qarşılığında vasitəçilik edir və ya "evdə qalma" üsulu ilə dərs verirlər. Bu bazar strukturunda əsas təkanverici qüvvə, müəllimlərin maaşlarının yetərsizliyi və təhsil sistemindəki maliyyə məhdudiyyətləridir. Beləliklə, repetitorluq həm müəllimlərin gəlirlərini artırır, həm də əsas təhsildəki boşluqları doldurur.
İkinci formada peşəkarlaşmış repetitor müəssisələri üstünlük təşkil edir. Bu forma Avstraliya, Kanada, Fransa, Yaponiya, Cənubi Koreya və ABŞ kimi ölkələrdə yayılıb. Bu müəssisələr əsasən aqressiv marketinq strategiyaları tətbiq edən şirkətlər tərəfindən idarə olunur və əsas təhsil sistemindən müstəqil fəaliyyət göstərir. Bu ölkələrdə müəllimlər ümumilikdə sabit maaşlara və yüksək sosial statusa sahib olduqları üçün repetitorluğa geniş ehtiyac duymurlar. Honq-Konq və Yaponiyada isə müəllimlərin çox sıx iş qrafiki repetitorluğa vaxt ayırmalarını daha da çətinləşdirir.
Üçüncü forma isə daha çox yuxarıdakı ikisinin hibrid modeldir.
Kölgə təhsilinin hər üç formasının tənzimlənməsi üçün müxtəlif alətlərdən istifadə edilir. Bu barədə növbəti məqalədə geniş məlumat veriləcək.
Ölkə |
Kölgə təhsili |
Argentina |
Kordoba Universitetində 360 birinci kurs tələbəsi
arasında 2016-cı ildə sorğu keçirilib. Müəyyən edilib ki, Hüquq fakültəsində
oxuyan tələbələrin 17.5%-i universitetə qəbul olmazdan əvvəl özəl repetitor
xidməti alıb, eyni göstərici Stomatologiya fakültəsi üçün 30.9%, İqtisadiyyat
fakültəsi üçün 39.2% və Tibb fakültəsi üçün 92.4% olub. |
Avstriya |
2017-ci il məlumatlarına görə akademik (gimnaziya)
istiqamətdə təhsil alan yuxarı orta məktəb şagirdlərinin 28%-i cari və ya əvvəlki
ildə repetitor xidməti almışdı. |
Banqladeş |
Milli ev təsərrüfatları sorğusunun məlumatları göstərib
ki, 2000-ci ildə özəl repetitorluğa yazılma faizlər şəhər yerlərində 47.7%, kənd
yerlərində isə 27.5% olub. 2010-cu ildə təkrarlanan sorğu bu göstəricilərin
müvafiq olaraq 66.7% və 53.9% olduğunu ortaya qoyub. 2017-ci ildə aparılmış
digər bir tədqiqata görə iki fərqli yerdə yerləşən səkkiz orta məktəbdə 8-ci
və 10-cu siniflərdən 401 şagird arasında ingilis dili repetitorluğunda ümumi
iştirak nisbəti 71.3% təşkil edib və ailələrin özəl repetitorluğa aylıq orta
xərci 16 ABŞ dolları olub. |
Braziliya |
2013-cü ildə tədqiqatçılar müəyyən ediblər ki, dövlət məktəblərində
təhsil alan şagirdlərin 22.0%-i, özəl məktəb şagirdlərinin isə 51.9%-i müntəzəm
olaraq özəl repetitorluqdan istifadə edirdi. Onlar əlavə ediblər ki, 2008-ci
ildə təxmin edilən illik orta xərclər dövlət məktəbi şagirdləri üçün 1,389
ABŞ dolları, özəl məktəb şagirdləri üçün isə 2,456 ABŞ dolları olub. |
Kanada |
2013-cü ildə aparılmış tədqiqata görə Kanadalı valideynlərin
33%-i əlavə təhsil xidməti üçün müraciət edib və 9 yaşlı uşaqların 21%-i hər
hansı növ özəl repetitorluq xidmətindən yararlanıb. Bundan əlavə, aşkar
edilib ki, 1990-cı illərdən 2000-ci illərə qədər Kanadanın böyük şəhərlərində
repetitorluq bizneslərinin sayı sürətlə artıb. |
Çin |
2021-ci ilin yaz semestrində ibtidai və aşağı orta məktəb şagirdlərinin
48.1%-i akademik repetitorluq xidməti almış, bu göstərici payız semestrində
21.7%-ə düşmüşdür. Akademik olmayan repetitorluq və evdə repetitorluq üzrə
iştirak nisbətləri də 50.8%-dən 38.9%-ə enmişdir. 2020-ci ildə aparılmış araşdırma göstərmişdir ki, şəhər yerlərində yaşayan
9-cu sinif şagirdlərinin 46%-i (yəni 26 milyon insan) onlayn ingilis dili
repetitorluğu almışdır. 9-cu sinif şagirdlərinin onlayn ingilis dili təhsili bazarının ölçüsü
2020-ci ildə 3.7 miyard ABŞ dolları olmuşdur. Ənənəvi oflayn bazarın isə 24
milyon istehlakçısı olduğu bildirilmişdir. |
Kipr |
2003-cü ildə ailələrin 74%-i özəl repetitorluq üçün pul xərclədiklərini
bildirmiş, 2009-cu ilə qədər bu göstərici 80%-ə yüksəlmişdir. |
Almaniya |
Tədqiqatçılar 2013-cü ildə 4,500 ailədən toplanmış məlumatları təhlil
ediblər. İbtidai sinif şagirdlərinin 6%-i repetitor xidməti alırdı, yuxarı
sinif şagirdləri arasında isə bu göstərici 18% təşkil edirdi. 17 yaşlı
uşaqların 47%-i isə təhsil həyatları boyunca ən azı bir dəfə repetitorluq
xidməti aldıqlarını bildiriblər. Bu göstəricilər 2000-ci ildən etibarən əhəmiyyətli
dərəcədə artmışdır. |
Çexiya |
2016-cı ildə aparılmış tədqiqata görə Praqada şagirdlərin 47.5%-i ya fərdi
özəl dərslər alır, ya da universitetə qəbul üçün hazırlıq kurslarına
qoşulurdu. Digər regionda isə bu göstərici 35.9% təşkil edirdi. |
Honq Kong |
Tədqiqatçılar 2010/11-ci illərdə 16 orta məktəbdə 9-cu sinifdən
967 və 12-ci sinifdən 657 şagird arasında sorğu keçiriblər. Onlar müəyyən
ediblər ki, 9-cu sinif şagirdlərinin 53.8%-i, 12-ci sinif şagirdlərinin isə
71.8%-i hər hansı növ repetitor xidməti aldıqlarını bildiriblər. Orta məktəb
şagirdi üçün median repetitorluq xərci aylıq 1,570 Honq Konq dolları (200 ABŞ dolları) təşkil
edib ki, bu da orta ailənin ümumi aylıq gəlirinin təxminən 8.7%-nə bərabər
olub. |
İran |
2019-cu ildə Sanandac şəhərində 300 orta məktəb şagirdi
arasında aparılan sorğu göstərib ki, onların 61%-i özəl repetitor xidməti
alır. Bu şagirdlər arasında 22%-i bir il, 13%-i iki il, 41%-i üç il, 16%-i isə
dörd və ya daha çox il repetitorluq xidməti almışdır. Şagirdlərin yarısından
çoxu (64%) həftədə dörd saatdan çox repetitorluq dərslərində iştirak
etmişdir. |
Yaponiya |
Yano Tədqiqat İnstitutu 2017-ci ildə Yaponiyanın repetitorluq (cuku)
bazarının ölçüsünün 969 milyard yen olduğunu və illik 0.7% artım göstərdiyini
bildirib. 2017-ci ildə fərdi repetitorluq bazarının ölçüsü 8.6 milyard dollar
etmişdir. Rəsmi məlumatlara görə (Yaponiya, METI, 2019), 2018-ci ildə ölkədə 46,734
gakushu cuku (fənn və testlərə hazırlıq üzrə repetitorluq) fəaliyyət
göstərmiş və bu müəssisələrdə 327,500 əməkdaş
çalışmışdır. 2017-ci ildə bu sahənin ümumi gəliri 8.9
milyard dollar olub. Bundan əlavə, Yaponiya Təhsil, Mədəniyyət, İdman, Elm və Texnologiya
Nazirliyinin hesabatına əsasən, 2018-ci ildə gakushu juku
və fərdi repetitorlar tərəfindən təqdim olunan xidmətlərə ailə xərcləri
müxtəlif təhsil səviyyələri üzrə belə olub:
|
Cənubi Koreya |
2006-cı ildə ailələrin özəl repetitorluq xidmətlərinə çəkdiyi ümumi
xərclər 24 trilyon Koreya vonu (25.13 milyard
dollar) və ya ÜDM-in 2.8%-i
həcmində qiymətləndirilmişdir ki, bu da ibtidai və orta təhsil üçün dövlətin
ayırdığı vəsaitin 80%-nə bərabər
olmuşdur. Daha yeni məlumatlara əsasən, Koreya Statistika İnformasiya Xidməti
(KOSIS) tərəfindən aparılmış Özəl Təhsil Xərcləri
Sorğusu (2019) göstərmişdir ki, 2019-cu ildə ibtidai
məktəb şagirdlərinin 57.9%-i hər hansı növ repetitor xidməti
almışdır (fərdi, qrup, internet vasitəsilə, evdə və ya özəl kurslarda). Aşağı
orta məktəb şagirdləri üçün bu göstərici 61.8%,
yuxarı orta məktəb şagirdləri üçün isə 49.7%
təşkil etmişdir.
|
Pakistan |
İllik Təhsilin Vəziyyəti Hesabatı (ASER) kənd
və şəhər yerlərində məlumatları ayrı-ayrılıqda toplayır. ·
2019-cu ildə
kənd yerlərində dövlət məktəblərində təhsil alan uşaqların 6%-i,
özəl məktəb şagirdlərinin isə 22%-i
özəl repetitor xidməti alırdı. Ən yüksək göstəricilər 10-cu
sinifdə qeydə alınmışdır – müvafiq olaraq 11%
və 28%. ·
2018-ci ildə
şəhər yerlərində dövlət məktəblərində təhsil alan uşaqların 25%-i,
özəl məktəb şagirdlərinin isə 45%-i
repetitor xidmətindən yararlanırdı. Yenə də 10-cu sinifdə iştirak
səviyyəsi ən yüksək olmuşdur – 42% və 59%. Hətta 1-ci
sinif səviyyəsində belə bu göstəricilər 21%
və 13% təşkil etmişdir. |
Polşa |
Długosz (2017) 3,479 məzun arasında sorğu keçirərək müəyyən
edib ki, onların 52.0%-i özəl
dərslər alıb |
Qətər |
2015-ci ildə aparılan bir sorğuda 37 orta məktəbdə
1,298 valideyndən məlumat toplanmışdır.
|
Sinqapur |
The Straits Times-də dərc olunan bir hesabat
göstərib ki, tədris və inkişaf mərkəzlərinin sayı
2012-ci ildə təxminən 700-dən, 2019-cu ildə 950-dən çox
olmuşdur. Sinqapur Statistika Departamenti tərəfindən aparılan 2017/18-ci
il Ailə təsərrüfatları xərcləri sorğusuna
əsasən ailələrin özəl repetitorluq xidmətlərinə illik xərcləri
1 milyard dollar təşkil etmişdir ki, bu da 2012/13-cü
ildəki 815.6 milyon dollardan artmışdır. |
Böyük Britaniya |
İngiltərə və Uelsdə 2018-ci ildə 11–16
yaş aralığında olan 2,381 şagird arasında aparılan sorğuda
onlardan özəl və ya ev repetitorluğu xidməti alıb-almadıqları soruşulmuşdur.
|
ABŞ |
Buchman və digərləri (2010) Milli Təhsil Tədqiqatına
əsaslanaraq ailə gəlirlərinə görə SAT/ACT hazırlıq xidmətlərindən
istifadə tendensiyalarını təhlil etmişlər.
ABŞ Təhsil Departamentinin hesabatlarına görə:
|
08:19 15.03.2025
Oxunuş sayı: 695