Yaxın və Orta Şərqin qnostık və mistik məktəbləri (III–VII əsrlər)

Yaxın Şərqdə III–VII əsrlərdə xristianlıq və yəhudilikdən başqa digər din və cərəyanların tərkibində fərqli qnostik və mistik cərəyanlar meydana gəlmişdir. Onlar, Mazdaizm, Zurvanizm, Mandeizm, Sabiilik və Yezidilik kimi dini və fəlsəfi cərəyanlar çərçivəsində inkişaf etmişdir. Bu cərəyanlar əsasən dualizm, mistik ezoterizm, kosmik mübarizə və ruhun xilası ideyalarına əsaslanırdı. Onlar Sasani İranı, Mesopotamiya və Kiçik Asiya ərazisində geniş yayılmışdı və sonrakı dini-fəlsəfi düşüncəyə təsir etmişdir.
Cədvəl 1. Yaxın Şərqdə III–VII əsrlərdə
olan fərqli qnostik və mistik cərəyanlar
Cərəyan
/ Məktəb |
Əsas
ideyalar |
Nümayəndələr
və mirası |
Mazdaizm
|
Ahura Mazda və Əhrimən arasındakı mübarizə. Xeyir
və şərin dualist təbiəti. İnsan ruhunun ilahi işıqla birləşməsi. |
Sasani İranında rəsmi din idi. |
Zurvanizm |
Zaman (Zervan) bütün varlığın başlanğıcıdır.
Ahura Mazda və Əhrimən Zervanın övladlarıdır. Tale və qismət dəyişilməzdir. |
Sasani dövründə bəzi Zərdüşti qruplar tərəfindən
qəbul edilib. İslamda müəyyən qədər cəbərilik ideyalarına təsir etmişdir. |
Mandeizm |
Dünya ruhun zindanıdır. Su ilə təmizlənmə və
ruhun ilahi nurla birləşməsi. Gnostik elementlər və peyğəmbər Yəhyanın
(İoann) rolu. |
İraqda və İranın cənubunda geniş yayılmışdı. Sonralar
gnostik və xristian mistisizminə təsir etmişdir. |
Sabiilik |
Dualizm və ilahi nur anlayışı. Su kultu və ruhun
paklanması. Astral mistika və kainatın qatları. |
Mesopotamiya və Ərəbistan yarımadasında mövcud
olmuşdur. |
Yezidilik |
İşıq və qaranlıq qüvvələrin harmoniyası. Mələk
Tavus və Tanrının ali iradəsi. Ezoterik və gizli biliklərə əsaslanan ibadət
forması. |
Yezidilər indiyədək İraqda və Suriyada
yaşayırlar. Onların mistik inancları qədim Yaxın Şərq dinləri ilə əlaqəlidir. |
III–VII
əsrlər Yaxın Şərq mistisizmi dualizm, ruhun xilası və kosmik savaş kimi əsas
ideyalar üzərində qurulmuşdur. Bu cərəyanlar İslam, Xristianlıq və Yəhudi
mistisizminə, xüsusən də sufi və gnostik ənənələrə mühüm təsir göstərmişdir.
· Mazdaizm
Mazdayasna,
Sasanilər dövründə (III-VII əsrlər) inkişaf etmiş bir inanc sistemidir. Bu təlimin
təməlində daha qədim Avesta mətnlərində Ahura Mazda adlı yeganə və əzəli
tanrının, yaxşılığın və işığın təcəssümü kimi mövcudluğu dayanır. Ahura Mazda,
həmçinin əxlaqın və düzgünlük prinsipinin təmsilçisidir. Mazdayasna, eyni
zamanda, dünyadakı şər güclərini təmsil edən Əhrimən və onun təmsil etdiyi zülmətin
qarşısında işığın və yaxşılığın mübarizəsini izah edən dualistik bir anlayışa əsaslanır.
Bu təlimin mənşəyi Əhəmənilərə və daha əvvəlki dövrlərə aid olsa da, Sasanilər
dövründə o fərqli bir şəkilə düşmüş və yerli kahinlər tərəfindən yeni
dini-ideoloji bir təlimə çevrilmişdir.
Mazdayasna
təlimi, Sasanilər dövründə daha da inkişaf edərək bir dövlət dini kimi təməl
prinsipləri müəyyən etdi və cəmiyyətin hər təbəqəsi üçün həyat tərzini müəyyən
etdi. Sasanilərin məbədlərində, atəşpərəstlik ritualları və dini təlimatlar
hökumətə və sosial həyata dərindən təsir edirdi.
Mazdayasna təliminin təbliği Əhəmənilər və Sasanilər dövründə fərqli şəkildə
olmuşdur. Əhəmənilər dövründə bu təlim daha çox monoteist və fərdi təcrübə ilə
xarakterizə olunarkən, Sasanilər dövründə o, dini həyat daha mərkəzləşdirilmiş,
dualistik və teokratik bir struktura bürünmüşdür (cədvəl 2).
Cədvəl 2. Əhəmənilər və Sasanilər dövründə olan
Mazdayasna dininin fərqləri
Məqam |
Əhəmənilər
dövrü (e.ə. 550-330) |
Sasanilər dövrü (III-VII əsrlər) |
Dini və teoloji
yanaşmalar |
Ahura Mazdanın yeganə tanrı kimi qəbul edilməsi. |
Ahura Mazda və Əhrimən arasında dualist mübarizə. |
Tanrı və şər
güclər |
Ahura Mazda əsas tanrı, Əhrimən isə, ikinci dərəcəli
fiqurdur. |
Ahura Mazda ali tanrı, Əhrimən isə, şər və zülmətin
təmsilçisidir. |
Dini təşkilatlanma |
Dini həyat daha çox fərdidir, məbədlər, rəsmi
dini qurumlar azdır. |
Dini təşkilatlar genişlənir, Atəşpərəstlik və rəsmi
məbədlər artır, kahin-mobedlər dövlətin rəhbərliyində yer alır. |
Dini mərasim
və ibadətlər |
İbadətlər yerli və fərdidir, dini qaydalar çox da
sərtləşməmişdir. |
Dini rituallar artır və dinin, dövlətin təməlini
təşkil edir. Atəşpərəstlik genişlənir. |
Dini qanunlar və dövlətlə əlaqə |
Dini qanunlar dövlətə təsir etmir, daha çox fərdi
dəyərlərə əsaslanır. |
Dini qanunlar dövlətin hüquq sisteminə çevrilir və
teokratik idarəetmə yaranır. |
Dini müxtəliflik
və plüralizm |
Dini müxtəlifliyə açıq, digər inançlara hörmətlə
yanaşılır. |
Qeyri-mazdaistlər təqib olunur və dini
dözümsüzlük artır. |
Dini sosiologiya
və cəmiyyət |
Dini təlimlər daha çox aristokratik və yerli təbəqəyə
yönəlir. |
Cəmiyyətin hər təbəqəsi dini qaydalara tabe olur
və əsasən kahinlər dövləti idarə edir. |
Qnostik
və mistik
təcrübələr |
Dini həyat, əsasən, təmizlənmə və fərdi mənəvi
inkişaf üzərində qurulub. |
Zurvanizm və Maniheylik kimi yeni qnostik və
mistik axınlar Mazdaizmə təsir göstərir. |
Kitablar və
müqəddəs
mətnlər |
Avesta mətnləri yerlərdə əsasən şifahi şəkildə
qorunur. |
Avesta yazıya alınır, dini mətnlər rəsmi şəkildə
qəbul edilir və genişlənir. |
Göründüyü kimi, Mazdayasna təlimi Əhəmənilər və Sasanilər dövründə bu qədər
fərqlilik göstərirdisə, daha qədim dövrlərə aid olan Zərdüştülüyü onlarla
müqayisə etmək doğru olmazdı. Birincisi ona görə ki, Əhəmənilər və Sasanilər
dövründəki Mazdayasna təlimi çoxtarılılığı qəbul etdiyi halda, Zərdüştülük onu
təkzib edərək təktanrılığı təbliğ edirdi. Sasanilər dövründə Mazdayasna təlimi
ontoloji dualizm (kosmosun, təbiətin, təbiət ünsürlərinin, varlıqların xeyir və
şər kateqoriyasına bölünməsi) kimi təbliğ olunurdusa, Zərdüştülükdə şər sosial-əxlaqi
bir anlayış kimi mövcuddur. Sasanilər dövründə kahinləri son Əhəmənilərdən 600
ildən çox bir zaman məsafəsi ayırırdı. Bu baxımdan, onlar arasında bir varislik
əlaqəsi də itmişdir. Buna görə də, biz Mazdayasna təlimini əsasən Sasanilər
dövründə kahin mobedlər tərəfindən ortaya qoyulan bir təlim kimi dəyərləndirməliyik.
Sasanilər dövründə (III-VII əsrlər) Mazdayasna təlimi
dövlətin rəsmi dini kimi qəbul edilmiş və təlim daha sistemli, dualist bir
xarakter almışdır. Sasanilər Mazdayasna təlimini siyasi və mədəni həyatda mərkəzi
bir yerə qoymuşlar. Sasanilər dövründə Ahura Mazda (işıq və yaxşılıq tanrısı) və
Əhrimən (qaranlıq və pislik tanrısı) arasında kosmik bir qarşıdurma mövcud
olur. Bu mübarizə yalnız fiziki dünya ilə məhdudlaşmır, həm də daxili mənəvi
mübarizəni əhatə edir. Ahura Mazda və Əhrimənin qarşıdurması bir növ ontoloji
dualizmə çevrilmişdir. Bu dualizm, kainatın yaradılması və idarə olunmasında
yaxşılıq və şərin əbədi mübarizəsini təmsil edir.
Mazdayasna
təlimində atəş müqəddəs bir element kimi qəbul edilir və hər bir atəşpərəst məbədi
Ahura Mazdanın işığının simvolu kimi atəşlə bağlı mərasimlər yerinə yetirir. Atəş,
həm də dünya və kainatın mənəvi təmizliyini təmsil edir.
Sasanilər
dövründə dini mərasimlər böyük əhəmiyyət kəsb edirdi. Kahinlər və dini rəhbərlər
ibadət mərasimlərini idarə edir və Ahura Mazdaya yaxınlaşmaq üçün müəyyən ibadət
qaydaları tətbiq edilirdi. Bu mərasimlər, həm də dövlətin və cəmiyyətin
ideologiyasını təbliğ edən vasitələrdən birinə çevrilmişdi. Kahin-mobedlər dini
həqiqətlərin idrakının kahinlər zümrəsinə aid olduğunu və dindarların həqiqətə
çatmaları üçün, kahinlərə tabe olmaları vacib hesab olunurdu. Çünki onlar,
xeyirin təmsilçiləri kimi şərə qarşı mübarizədə ön cərgədə getdiklərini və
xeyirə qovuşmanın yolunu bildiklərini iddia edirdilər.
Sasanilər
dövründə din və dövlət sıx bir şəkildə əlaqələndirilmişdi. Dini rəhbərlər,
siyasi idarəetmənin ən yüksək dairələrində mövqe tuturdular. Bu vəziyyət,
Mazdayasna təliminin cəmiyyətin bütün sahələrində və dövlətin idarəçiliyində
böyük təsirə malik olduğunu göstərir. Müqəddəs təbəqələr (kahinlər, alimlər) və
dini idarəetmə sistemləri dini təlimləri rəhbərlik etdiyi cəmiyyətə tətbiq
edirdi.
· Zurvanizm
Zurvanizm,
Mazdayasna təliminin müəyyən bir qolu kimi III–VII əsrlər Sasanilər dövründə
formalaşdığı düşünülən və sonrakı əsrlərdə də izlərinə rast gəlinən bir dini-fəlsəfi
cərəyandır. Bu cərəyanın mərkəzində “Zervan” (və ya “Zurvan”) adlı ilkin və əzəli
prinsipin durduğu, Ahura Mazda ilə Əhrimənin isə bu prinsiplə bağlı şəkildə
izah edildiyi fərqli bir teoloji model vardır.
Sasanilər
(III–VII əsrlər) dövründə Mazdayasna təlimi dövlətin rəsmi dini kimi yüksəliş
dövrünü yaşadı. Lakin bu dövr, eyni zamanda, qnostik və dualist düşüncələrin, o
cümlədən Maniheylik, Mandeizm və digər sinkretik cərəyanların yayıldığı bir
mühit idi. Belə bir şəraitdə Mazdayasna təliminin öz daxilində müxtəlif teoloji
şərhlər və yanaşmalar meydana çıxdı. Bu çərçivədə formalaşan Zurvanizm, kahinlərin
(mobedlərin) bir qismi tərəfindən qəbul edilsə də, rəsmi Mazdayasna təlimi
bütün dövrlərdə Zurvanizmi eyni səviyyədə legitim saymamışdır.
Zurvanizmin
əsas fərqləndirici cəhəti, “Zervan” (və ya “Zurvan”) adlı ilkin prinsipin ali
varlıq kimi dəyərləndirilməsidir. Mazdayasna təliminin klassik modelində Ahura
Mazda kainatın yeganə yaradıcısı, xeyir və işığın ali tanrısıdır. Zurvanizmdə
isə, Ahura Mazda (xeyir) və Əhrimən (şər) Zervanın (ilkin zaman və taleyin
personifikasiyası) iki övladı kimi qəbul edilir. Beləliklə, xeyir və şər
arasındakı mübarizə, Mazdayasna təlimində olduğu kimi, bərabər səviyyədə iki
prinsipin mübarizəsindən daha çox, Zervanın iradəsindən doğan ontoloji bir
proses kimi dəyərləndirilir.
Kainatın
yaranmasında əsas səbəb, “zaman” və “tale” gücüdür. Mazdayasna təlimində olan
xeyir və şər tanrıları Zervanın övladlarıdır. Ahura Mazda, Zervanın xeyir
övladı, Əhrimən isə yanlış seçim və ya təsadüfi hadisə nəticəsində ortaya çıxan
şər övlad kimi izah olunur. İnsan, Zervanın yaratdığı zamanda doğulur və öz
azad iradəsilə Ahura Mazda (yaxşılıq) və ya Əhrimən (pislik) yolunu seçir. Lakin
bu seçim, Zervanın nəzarət etdiyi kozmik taleyin çərçivəsində baş verir.
Mazdayasna təlimində Ahura Mazda yeganə ali tanrı
sayılır, Əhrimən isə, xeyirxah yaradılışdan kənarda dayanmış müstəqil, lakin məhdud
gücə malik şər varlıqdır. Zurvanizm isə, Ahura Mazda ilə Əhriməni eyni
başlanğıcdan (Zervan) törəyən varlıqlar kimi qəbul etməklə, Zərdüştlüyün
monoteist və dualist çalarlarını fərqli şəkillərdə yenidən şərh edir. Buna görə
də, bir çox rəsmi Zərdüşti mənbələr Zurvanizmi bidət (yəni orijinal təlimdən
sapma) kimi qiymətləndirmişdir. Rəsmi mənbələrdə Zurvanizmə qarşı polemik mətnlər
yazılmış və onun Zərdüştlüyün “təmiz” formasına zidd olduğu vurğulanmışdır.
Zurvanizmin,
əsasən, Sasanilər imperiyası daxilində müəyyən kahinlər və saray əyanları arasında
yayıldığı düşünülür. Sonralar, Maniheyliyin və digər sinkretik cərəyanların təsiri
altında Zurvanizmin ayrı-ayrı elementləri başqa dini-fəlsəfi sistemlərə də
daxil olmuşdur.
Zurvanizm,
“zaman” və “taleyin” ontoloji əsas olduğunu vurğulaması ilə diqqət çəkir. Bu,
yalnız dini yanaşma deyil, eyni zamanda, dövrün fəlsəfi diskursu üçün də
maraqlı nümunədir. Qədim Yaxın Şərq və İran fəlsəfəsində “zamanın” və “taleyin”
ali bir qüvvə kimi qəbul edilməsi, müəyyən mənada, determinist baxışları gücləndirmiş,
həmçinin insanın azad iradəsinin hüdudları ilə bağlı yeni mübahisələrə səbəb
olmuşdur.
Bəzi
tədqiqatçılar Zurvanizmi, Mazdayasna təlimi iə yanaşı, Mesopotamiya astral dinləri,
yunan fəlsəfəsi və maniheylik kimi cərəyanlardan təsirlənən bir növ sinkretik
model hesab edirlər. Bu da onun zəngin və çoxşaxəli teoloji-fəlsəfi xarakterini
göstərir.
·
Maniheylik
O, III əsrdə Mani (216–274) tərəfindən
təsis edilmiş və Mərkəzi Asiya, İran, Mesopotamiya və daha sonra Roma İmperiyasına
qədər yayılan sintezçi bir dini-fəlsəfi məktəb idi. Bu sistem, Zervanizm,
Buddizm və Xristianlıq kimi müxtəlif dini-fəlsəfi ənənələrdən təsirlənmişdi. Gnostik
elementləri mənimsəyərək dünyanı işıq və qaranlıq prinsiplərinin qarşıdurması
üzərində izah edirdi. Dualist dünyagörüşü təqdim edirdi, bu isə maddi dünyanı
mənfi, ruhani aləmi isə müsbət hesab edirdi.
Maniheyliyin ontoloji baxışları,
əsasən, dualizm, işıq və qaranlıq mübarizəsi, həyat ruhu (anima), maddə və
ilahi substansiya, kosmik nizam kimi anlayışlara əsaslanır. Manihey mətnləri, xüsusilə "Şapurqan",
"Keçmiş Böyük Kitab" (Arzhang), Kefalaya və Köln Mani Kodeksi,
bu ontoloji təlimləri açıqlayan əsas mənbələrdəndir.
Maniheylik,
dünyanı və varlığı iki əbədi və müstəqil prinsipin – Nur Səltənəti (Malkuta
d’Nuhra) və Qaranlıq Səltənəti (Malkuta d’Hšuka) - qarşıdurması
əsasında izah edir. Bu konsept "Şapurqan" və "Keçmiş Böyük
Kitab" əsərlərində təsdiq olunur. Nur Səltənəti – xeyirxah və ruhani
substansiyadan ibarət olan, ilahi mükəmməlliyin, ağılın (nous), həyat
ruhunun və saf enerjinin məkanıdır. Qaranlıq Səltənəti – xaos, maddi aləm və
zülmətin mənbəyi, şüursuz və kor qüvvələrin hakim olduğu sahədir.
Bu iki substansiya heç vaxt tam birləşmir və onların mübarizəsi kosmosun mövcudluğunu və maddi dünyanın yaranmasını izah edir. Maniyə görə, maddi dünya bu iki substansiyanın toqquşmasının nəticəsi kimi meydana gəlmişdir.
Maniheylikdə Ali Tanrı (Zrvan, Zervan)
Nur Səltənətinin rəhbəridir. O, beş saf atribut ilə xarakterizə olunur:
-
Ağıl (Nous): İlahi müdriklik.
-
Nur (Nuhra): Tanrının mahiyyəti.
-
Qüdrət (Hayla): Kosmik qüdrət.
-
Mərhəmət (Rahamta): Tanrının insan ruhunu xilas etməsi.
-
Həyat (Hayyə):– Mütləq varlıq və ruhi nizam.
Bu beş xüsusiyyət Maniheylikdə "Beş
Parlaq Nur" (Hamša Nuhra) adlanır və ilahi substansiyanın
əsaslarını təşkil edir.
Tanrı, qaranlıqla mübarizə aparmaq üçün,
İlk İnsan (Nāšā Qaḏmayā) adlanan ilahi varlığı göndərmişdir. Bu varlıq,
beş parlaq element (işıq, hava, su, od, efir) ilə qaranlıq qüvvələrə qarşı
mübarizə aparır.
Manihey kozmogoniyası maddi aləmi qaranlıqla
işığın toqquşmasının nəticəsi kimi izah edir. Kefalayada və Köln Mani
Kodeksində qeyd olunur ki, maddi dünya qaranlıq substansiyanın işığı udmağa
cəhd etməsi nəticəsində formalaşmışdır.
Maddi dünya ilahi deyil. Maniyə görə,
maddi dünya tamamilə fani və keçicidir. Qaranlıq substansiya maddi aləmdə
təzahür edir və ona üstünlük təşkil edir. Nur zərrəcikləri (Soma Nuhra) maddi
aləmdə qalan, lakin Tanrıya məxsus olan işıq parçalarıdır. Onlar, insan ruhunun
tərkibindədir və qurtuluş yolu ilə Tanrıya geri qayıtmalıdır.
Maddi dünya, "Üç Fəlakət Dövrü"
(Tlatha Dahba) adlanan mərhələlərdən keçərək formalaşır:
-
Birinci fəlakət: Nur və qaranlıq mübarizəsi zamanı maddi dünya meydana
gəlir.
-
İkinci fəlakət: Maddi dünya ruhun həbsxanasına çevrilir.
-
Üçüncü fəlakət: Axır zamanda nur zərrəcikləri maddi dünyadan azad edilərək
Plērōmaya qovuşur.
Maniheylikdə insan "Nur və Qaranlığın
qarışığı" (Mišqat d’Nuhra w’Hšuka) kimi təsvir edilir. İnsan ruhu
ilahi substansiyaya malik olsa da, maddi dünyaya bağlıdır və xilas olunmalıdır.
Bu, "qurtuluş" kimi izah olunur.
Ruhun üç
təbiəti var:
1. Soma Hayyə – İlahi Nur ruhu.
2. Soma Pagrana - Maddi dünyaya bağlı olan
ruh.
3. Soma Kšota – Təbiətə
uyğunlaşmış və xilas yolunda olan ruh.
İnsan gnosis və ruhani biliklər
vasitəsilə nur ruhunu maddi dünyadan azad edərək Plērōmaya qovuşmalıdır.
Maniheylikdə varlıq yuxarı və aşağı
aləmlərə bölünür:
-
Yuxarı Aləm (Plērōma) – İlahi Nur və Tanrının həqiqi məkanı.
-
Aşağı Aləm (Maddə və Qaranlıq) – Maddi dünya və həqiqi varlığın təhrif
olunmuş forması.
Xilas yolu asketizm, gnosis və ruhi
paklıq vasitəsilə mümkündür. "Kefalaya" mətnlərində qeyd edilir ki,
ruh Nur Səltənətinə qayıtdıqda, maddi dünya parçalanacaq və qaranlıq məğlub
olacaqdır.
Manihey ontologiyası, dualist dünya görüşü
əsasında qurulmuş və Tanrı ilə qaranlıq substansiyanın qarşıdurması ilə varlığı
izah etmişdir. Maddi dünya və bədən zülmətin təcəssümü kimi görülür, ruh isə, nur
zərrəcikləri vasitəsilə qurtuluş yoluna çıxır. Manihey mənbələrində bu
konseptlər terminoloji və nəzəri baxımdan əsaslandırılmışdır və Manihey
ontologiyası, Şərq və Qərb mistik-fəlsəfi ənənələri üzərində böyük təsir
göstərmişdir.
Manihey qnoseologiyası məlumatın və
idrakın mənbəyini, biliyin strukturlarını və insanın həqiqətə çatma yollarını
araşdırır. Mani təliminə görə, gnosis – həqiqi biliyə və Tanrı ilə birliyə
aparan yol kimi başa düşülür. Maniheylikdə qnoseoloji sistem dualistik idrak
modelinə əsaslanır və bilik iki fərqli mənbədən əldə edilir:
- Nur bilgisi (Nuhra d’Yadiuta) –
İlahi, əbədi və həqiqi bilik.
- Qaranlıq bilgisi (Hšuka d’Taṭyutha)
– Maddi aləmdən qaynaqlanan və həqiqətdən uzaq bilik.
Maniheylikdə
bilik əldə etmə üsulları iki əsas kateqoriyaya bölünür. Gnosis, Nur Səltənətinin
biliyi olub, maddi dünyadan üstün olan həqiqətləri dərk etməyi nəzərdə tutur. Bu
bilik yüksək idrak formasıdır və yalnız ruhani oyanış yolu ilə əldə edilir.
"Kefalaya" kitabında bu bilik Beş İlahi Həqiqət vasitəsilə izah
edilir:
-
Nous: Ağıl və ilahi hikmət.
-
Gnosis: Haqq biliyi və ruhani maariflənmə.
-
Hayyə: Tanrıdan gələn həyat nuru.
-
Nuhra: İlahi Nur və həqiqət.
-
Rahamta: Mərhəmət və ruhani qurtuluş.
Bu bilik intuisiya və daxili idrak yolu
ilə əldə edilir və maddi xəyal dünyasından qurtulmağa imkan yaradır.
Maniheylikdə maddi aləmdən gələn biliklər
həqiqətə çatmaq üçün kifayət deyil və insanın ruhunu qaranlıqda saxlayır. Bu
bilik beş duyğu orqanı vasitəsilə əldə edilir və qaranlıq səltənətin təlqin
etdiyi yanlış düşüncələrdir:
-
Roḥzana: Görmə, illüziya yaradır.
-
Šama: Eşitmə, maddi dünyanı formalaşdırır.
-
Ta'ama: Dad, insana maddi dünya ilə bağlılıq yaradır.
-
Nagra: Toxunma, maddi dünyanı reallıq kimi qavramağa səbəb olur.
-
Reḥya: Qoxu, insanı instinktiv istəklərə bağlı saxlayır.
Bu biliklər insanı həqiqətdən uzaqlaşdırır
və ruhun maddi dünyaya həbs olunmasına gətirib çıxarır.
Maniheylikdə insanın həqiqi idraka çatması
üç mərhələli bir prosesdir. Bu proses, "Arzhang" kitabındakı
təsvirlər və "Kefalaya" mətnlərində açıq şəkildə izah olunur:
-
Həqiqətin dərk edilməsi (Pəhtgana d’Šrara) – Maddi dünyanın xəyal olduğunu
anlamaq.
-
Ruhani oyanış (Qima d’Ruha) – İlahi işıqla bağ qurmaq və qurtuluş yoluna
qədəm qoymaq.
-
Tam bilik və xilas (Šlama d’Nuhra) – Nur Səltənəti ilə birləşmə və tam
idrak.
Bu mərhələlər gnosis yolu ilə Tanrıya
qovuşmaq konsepsiyasını ifadə edir.
Mani özünü Sonuncu Peyğəmbər kimi təqdim
edirdi və gətirdiyi bilikləri Nur Səltənətindən ilhamla aldığını bildirirdi. "Şapurqan"
əsərində qeyd edilir ki, biliklər iki əsas mənbədən gəlir:
-
İlahi Elçilər (Sliḥe d’Nuhra) – Tanrı tərəfindən göndərilmiş həqiqi
müəllimlər.
-
Daxili Nur (Nuhra d’Gənōsīs) – Hər bir insanın ruhunda olan və oyadılmalı
olan həqiqət.
Maniyə görə, yalnız bu mənbələrə
əsaslanan bilik insanı xilas edə bilər.
Maniheylikdə bilik, yalnız nəzəri deyil,
praktik bir fenomen kimi qəbul edilir. Bu, insan həyatında aşağıdakı formalarla
tətbiq olunur:
-
Asketizm (Pərhizkarlıq və dünyadan uzaqlaşma) – Maddi dünyanın təsirindən
qurtulmaq üçün.
-
Günahlardan çəkinmək (Maddi həyatın tələlərindən yayınmaq) – nur
zərrəciklərinin qurtuluşunu sürətləndirmək üçün.
-
Meditasiya və daxili düşüncə – İlahi biliklə
bağ qurmaq və ruhi maariflənməyə nail olmaq üçün.
Manihey qnoseologiyası dualist idrak
nəzəriyyəsi üzərində qurulmuşdur və haqq bilik (gnosis) ilə maddi bilik
(aldadıcı idrak) arasında fərq qoyur. Maddi idrak, insanı dünyəvi həqiqətlərə
bağlayaraq ruhun həbs olunmasına səbəb olur, lakin gnosis yolu ilə həqiqi
biliyə çatan ruh, Nur Səltənətinə qovuşaraq xilas olur.
Maniheylik, özünəməxsus ontoloji sistemi
ilə Hellenistik dövrün dini və fəlsəfi məktəbləri arasında fərqli bir mövqe
tuturdu. Onun dualistik dünyagörüşü maddi və ruhani aləmin tamamilə
qarşı-qarşıya qoyulmasına əsaslanırdı. Bu fəlsəfi-dini sistem, öz dövründə
geniş yayılmış və daha sonra müxtəlif mistik və fəlsəfi cərəyanlara dərin təsir
göstərmişdir.
Maniheylik qnoseologiyası Platonun
anamnez nəzəriyyəsi, Zərdüştilikdəki işıq-qaranlıq mübarizəsi və Buddist idrak
fəlsəfəsi ilə paralellər təşkil edir və sonrakı gnostik və mistik ənənələrə
böyük təsir göstərmişdir.
Maniheylik müxtəlif fəlsəfi cərəyanlarla
qarşılıqlı əlaqədə olmuşdur. Platonun ideyalar aləmi və maddə qarşıdurması
Manihey dualizminə bənzəyir. Maniheylik, xüsusən də Plotin və Proklus kimi
neoplatonçuların şər və maddə anlayışlarına bənzəyir. Xristianlıqda şər
Tanrının yaradıcılığı içində mövcuddur və insan günah yolu ilə şəri seçir.
Maniheylik isə, şəri müstəqil və maddi dünyanın təməl elementi kimi qəbul edir.
Manihey ideyaları sufizmin bəzi cərəyanlarında ruhun maddi dünyadan qurtulması
anlayışı ilə üst-üstə düşür.
Orta əsrlərdə Avqustin Maniheylikdən təsirlənmiş və bu dualist sistemə qarşı Xristian monoteizmini müdafiə etmişdir. Orta Asiya və Çin mistik ənənələrində Maniheylik Buddizmlə sintez olunmuş və öz təsirini davam etdirmişdir. İslamda bəzi batini təriqətlər (məs., İsmaililər) dualist dünyagörüşündən müəyyən mənada təsirlənmişdir.
· Mandeizm
Mandeizm,
qədim Yaxın Şərqdə formalaşmış qnostik dini ənənələrdən biridir. Bu dini ənənə,
əsasən cənubi İraq və cənub-qərbi İran bölgələrində yaranmış və uzun əsrlər
boyu davam etmişdir. Mandeizmin özünü “gnosis” – yəni “bilik” – axtarışına həsr
etməsi, onun əsas xüsusiyyətlərindən biridir.
Mandeizmin
tarixi mənbələrə görə, yaranması və inkişafı, İslamın və xristianlığın erkən
dövrləri ilə təxminən eyni dövrə təsadüf edir. Bu, onun həm yəhudi, həm də erkən
xristian qnostik ənənələrlə əlaqəli olduğunu göstərir. Ənənəyə görə, onların təməlində
ilahi bilik (gnosis) vasitəsilə ruhun xilas olması dayanır.
Mandeizm, dualist kosmologiyaya malikdir. Onun nəzəriyyəsində, kainat
iki əsas prinsipin – işıq və qaranlıq – arasında bölünür. Bu dualizm, yalnız
metafizik mübarizə ilə məhdudlaşmır; eyni zamanda, insanın daxili ruhani təmizlənməsi
və ilahi biliyə çatması üçün daimi bir mübarizə kimi şərh olunur. Mandeilər,
gizli bilik vasitəsilə ilahi həqiqətə çatmağın mümkün olduğunu iddia edirlər.
Bu baxımdan, rituallar və məhdud dairəyə aid dini mərasimlər Mandeizmin mərkəzində
dayanır.
Mandeizm, rituallara və məhdud dini icmaya böyük əhəmiyyət
verir. Onların dini mərasimləri, adətən təmizlənmə və ilahi biliyə yönəlik
praktikalar üzərində qurulur. Mandeilər üçün müqəddəs kitabların rolu çox
vacibdir; bu mətnlərdə kainatın yaranması, ruhun səyahəti və xilas olma yolları
ətraflı təsvir olunur. Müqəddəs ədəbiyyat, yalnız dini təlimin ötürülməsi üçün
deyil, həm də icmanın özünü təyin etməsində mühüm amil rolunu oynayır.
Tarix
boyunca Mandeizm, müxtəlif mədəni və dini cərəyanlarla qarşılıqlı təsirə
girmiş, lakin özünəməxsus qnostik xüsusiyyətlərini qoruyub saxlamışdır. Mandeilər,
öz fərqli dünyagörüşləri və ritualları ilə bölgədə digər dini ənənələrdən –
xüsusən də yəhudi və xristian – fərqləniblər. Onların icması, sosial və mədəni
baxımdan özünü qoruyan, həmçinin illər boyu mövcud olmuş kiçik bir dini icma
kimi dəyərləndirilir.
Mandeizm, qədim Yaxın Şərqin qnostik ənənələrinin bir təzahürü kimi,
dualist kosmologiya, ilahi bilik axtarışı və mistik rituallar vasitəsilə özünəməxsus
dini forma yaratmışdır. Bu dini ənənə, həm tarixən, həm də mədəni baxımdan bölgənin
dini mənzərəsində mühüm yer tutmuş, müasir tədqiqatçılar üçün maraqlı bir
araşdırma sahəsi kimi qalır.
Mandeizm
qnostik dualizmi mənimsəyən və kainatı işıq və qaranlıq, ruhani və maddi aləmlərin
qarşıdurması üzərində izah edən bir təlimdir. Bu inanca görə, kainatın əsası
İşıq Dünyası və Qaranlıq Dünyası arasındakı qarşıdurma ilə müəyyən edilir. Materiya
(maddi dünya) şeytani və alçaq bir mahiyyətə malikdir, çünki insan ruhu ilahi mənşəyə
sahib olsa da, maddi bədən içində həbs olunmuşdur. Həqiqi bilik (gnosis) yalnız
ruhani yüksəliş və mistik təcrübə yolu ilə əldə edilə bilər.
Mandeizm
digər qnostik təlimlərdən fərqli olaraq, İsa Məsihi deyil, Vəftizçi Yəhyanı (Yəhya
ibn Zəkəriyyə) əsas peyğəmbər kimi qəbul edir. Onlar, vəftizi (ruhani
paklanmanı) ən mühüm ayinlərdən biri hesab edirlər. Mandeistlərə görə, Ali
Tanrı (Əzəli İşıq) - yaradılışın başlanğıcıdır və maddi dünyadan tamamilə
ayrıdır. Demiurq (qaranlıq qüvvələr) - bu dünyanı yaradan və insan ruhunu tələyə
salan varlıqlardır. İnsan yalnız mistik bilik, vəftiz və ruhani yüksəliş yolu
ilə maddi dünyanın təsirindən qurtula bilər.
Mandeizm,
zərdüştilikdəki Ahura Mazda və Əhrimən dualizmi ilə müəyyən oxşarlıqlara
malikdir. Mandeistlər İsa Məsihi qəbul etmir, lakin Vəftizçi Yəhyanı peyğəmbər
olaraq tanıyır. Mandeizmdə Musa peyğəmbərə qarşı tənqidi münasibət var, çünki
onu demiurq qüvvələrinin nümayəndəsi kimi görürlər. Mandeistlər Quranda adı çəkilən
"Sabiilər" qrupuna aid edilə bilər. İslamın erkən dövrlərində onlar
ehli-kitab kimi qəbul edilmişdir.
Bu gün
mandeizm əsasən İraq, İran və Suriya kimi bölgələrdə məhdud icmalar şəklində
mövcuddur. 2003-cü ildə İraqda baş verən müharibədən sonra bir çox mandeist
icması Qərb ölkələrinə köç etmişdir. Onların dili arami dilinin bir qolu olan
mandei dili, əsas mətnləri isə "Ginza Rba" adlı müqəddəs kitabdır.
Mandeizm,
qədim Yaxın Şərqin ən qədim və orijinal qnostik təlimlərindən biri kimi günümüzə
qədər gəlib çıxmışdır. Onun dualistik fəlsəfi yanaşması, ruhun xilası və
ezoterik biliklərə əsaslanması onu digər dini sistemlərdən fərqləndirən əsas
xüsusiyyətlərdəndir.
·
Yezidilik
“Yezid, Yəzd”
bir çox iran dillərində “tanrı” mənasında işlənir. Avestada da tanrılara
“Yazata, Yazad” deyilir. Yezidilik, qədim dinlərdən biri kimi, sinkretik
xarakterə malik olub, müxtəlif dini və fəlsəfi təsirlərin izlərini özündə
ehtiva edir. Bu inanc sistemi qnostik dünya baxışı ilə bağlı elementlərə
malikdir və dualist fəlsəfi yanaşmaları ilə seçilir. Onların icmalarına bu gün
İraq, Türkiyə, Suriya və Ermənistan ərazilərində yaşayan kürdlər arasında rast
gəlmək mümkündür.
Yezidilikdə
bilik və həqiqət anlayışı mistik və ezoterik çalarlarla zəngindir. Qnostisizmə
bənzər şəkildə, dünyanın həqiqi mahiyyətinin yalnız müəyyən seçilmiş şəxslərə
açıldığı inancı mövcuddur. Onlarda ezoterik biliklərin ötürülməsi əsasən dini
liderlər və xüsusi kastalar vasitəsilə həyata keçirilir. Bu baxımdan, onların ruhani
liderlər təbəqəsi qnostik ənənələrdəki "bilik sahibləri" ilə oxşarlıq
təşkil edir.
Yezidilik, qədim və çoxşaxəli bir dini və fəlsəfi ənənə kimi, öz
dünyagörüşünü dualist bir sistem üzərində qurmuşdur. Bu, dualizmin işıq və
qaranlıq, yaxşılıq və şər arasında davamlı bir mübarizə və tarazlıq üzərində
formalaşan fəlsəfi bir yanaşmadır. Yezidiliyin dualist təsəvvürləri, Zervanlıq
və Maniheylik kimi digər dualist inanc sistemləri ilə müəyyən paralellər təşkil
edir, lakin onların bu yanaşmaları həm də çox spesifik və özünəməxsus xüsusiyyətlərə
malikdir.
Yezidiliyin
dualist dünyagörüşü, dünyadakı mübarizə və qarşılıqlı əlaqələrin təməlində işıq
və qaranlıq arasında yaranan tarazlıq prinsipini qoyur. Bu anlayış, Zervanlıq və
Maniheylik kimi digər dualist fəlsəfi və dini təlimlərlə oxşarlıq təşkil edir.
Zervanlıq, xüsusən, Zərdüştilik ənənəsinin bir qoludur və burada Zervan adlı
tanrıya sitayiş edilir ki, bu tanrı həm işıq, həm də qaranlıq prinsipinin
qaynağıdır. Zervanlıqda işıq və qaranlıq arasında bir harmoniyanın mövcudluğu və
bu iki prinsipin bir-birini tamamlaması ideyası vardır.
Eyni şəkildə, Maniheylik də yaxşılıq və şər arasındakı qarşıdurma üzərində
qurulmuş bir dualist təlimdir. Maniheylikdə, işıq və yaxşılıq Tanrının qüvvələri
kimi təmsil olunur, qaranlıq və şər isə Şeytanın qüvvələri ilə əlaqələndirilir.
Bu dünyagörüşü, yaxşılığın işıqla, şərin isə qaranlıqla əlaqələndirildiyi və hər
iki qüvvənin mübarizə etdiyi bir kosmos təsəvvürü yaradır.
Yezidilikdə
isə, bu dualist təsəvvürlər müəyyən fərqliliklərlə mövcuddur. İşıq və qaranlıq
arasındakı tarazlıq yalnız bir qarşıdurma deyil, həm də müntəzəm və davamlı bir
harmoniyanın təmin edilməsi kimi görülür. Yezidiliyin fəlsəfəsində işıq və
qaranlıq bir-birinə qarşı mübarizə aparan, amma hər birinin öz yerini və
funksiyasını yerinə yetirən elementlər kimi qəbul edilir. Bu təsəvvür, Tanrı ilə
əlaqələndirilən işıq və şeytani qüvvələrlə əlaqələndirilən qaranlıq anlayışları
arasında bir tarazlıq və harmoniyanın mövcudluğunu göstərir.
Yezidiliyin
ən mühüm simvollarından biri olan Mələk Tavus (Peyğəmbər Tavus) bu dualist
dünyagörüşünün əsas təmsilçisi hesab edilir. Mələk Tavus, çox vaxt səhvən şər
qüvvə (İblis) kimi təsvir edilsə də, Yezidiliyin fəlsəfi və dini kontekstində
onun rolunu düzgün başa düşmək vacibdir. Mələk Tavus, ilahi hikmətin daşıyıcısı
kimi, həm işıq, həm də müdriklik simvolu kimi təqdim edilir. Onun gözəlliyi və
qüdrəti ilahi hikmət və biliklərin özündə cəmləşdiyi bir varlıq kimi qiymətləndirilir.
Bu, bəzən İblis və Mələk Tavus arasında qarışıqlıq yaradaraq, Mələk Tavusun səhvən
bir şər simvolu kimi göstərilməsinə səbəb olmuşdur. Əslində, Mələk Tavus,
Tanrıya yaxın olan bir ruhani varlıqdır və onun ruhani fəaliyyətləri, insanları
ilahi hikmətə və biliklərə yaxınlaşdırmaq məqsədini güdür.
Həm
İblis, həm də Mələk Tavus, ilahi varlıqlar kimi yüksək mövqelərə sahibdirlər. Hər
ikisi də Tanrıya yaxın olan ruhani varlıqlardır, amma onların funksiyaları və
rolu fərqlidir. Bu iki simvolun eyniləşdirilməsi, əsasən, şeytani bir varlıq və
ilahi bir varlıq arasındakı qarşıdurmaların yanlış şəkildə təfsir edilməsindən
qaynaqlanır.
İblis,
İslamda, Tanrıya qarşı üsyan edən, itaətsizlik edən bir varlıq kimi təsvir
edilir. Cənnətdən qovulan və Allahın əmrinə qarşı çıxan İblis, sonradan şər və
pisliyin təmsilçisi olur. Mələk Tavus isə Yezidilikdə, ilahi hikmətin və
müdrikliyin simvolu kimi təqdir edilir. O, Tanrıya yaxın bir varlıq kimi təmsil
edilir və onun əhəmiyyəti, həm də insanlar üçün ilahi biliklərin ötürülməsi ilə
əlaqələndirilir.
Lakin,
bu iki varlıq arasında oxşarlıq, xüsusən ilahi olanın qarşısında bir növ müstəqil
iradə nümayiş etdirilməsi və qəbul edilən təlimə qarşı çıxma baxımından
yaranır. İblisin Tanrıya qarşı üsyanını və yer üzünə düşməsini, Mələk Tavusun
da Tanrı ilə daha sıx bir əlaqəyə daxil olan və ondan gizli bilikləri alan bir
varlıq kimi təqdim edilməsi, bəzən yanlış təfsirə səbəb olur.
Mələk
Tavus ilə İblis arasındakı eyniləşdirmənin ən mühüm səbəblərindən biri də, Şərq
və Qərb mədəniyyətləri arasındakı təsir və qarışıqlıqdır. Yezidiliyin mənşəyi Şərqdə,
xüsusən Suriya, İraq və Türkiyə ərazilərində inkişaf etdiyi üçün, bu inanc həm
müxtəlif dini təsirlərə, həm də dini təfsir və mifologiyaya açıq olmuşdur. İslam
və Xristianlıq kimi böyük dini ənənələrdə İblis adətən şər qüvvə və Tanrıya
qarşı çıxan bir varlıq kimi qəbul edilir. Bu yanaşma, Yezidiliyin təfsirində Mələk
Tavusun şeytan və ya şər qüvvəsi kimi yanlış anlaşılan təsvirini yaradır. Yezidilikdə
Mələk Tavusun öz yeri və rolu çox yüksəkdir və Tanrı ilə əlaqəli bir ruhani
simvol kimi qəbul edilir. Onun ilahi hikmət və bilik daşıyıcısı olması,
Yezidilikdəki dərin və kompleks ruhani təcrübələrlə əlaqədardır.
Yezidiliyin
fəlsəfi təməlindəki qnostik və neoplatonik təsəvvürlər, bu inanc sisteminin
kosmoqonik strukturu ilə sıx əlaqəlidir. Qnostik fəlsəfəsi, maddi dünyanın
yalançı və qeyri-həqiqi olduğu, həqiqətə və biliklərə çatmağın yalnız xüsusi
ruhani təcrübələr və ezoterik anlayışlarla mümkün olduğu ideyasına əsaslanır.
Yezidilikdə də gizli biliklərə və mistik təcrübələrə əhəmiyyət verilir. Bu,
qnostik ənənələrdə olduğu kimi, insanın ruhi və mənəvi inkişafı vasitəsilə əldə
edilə biləcək bir təcrübə kimi qəbul edilir. Mələk Tavus və digər ruhani
varlıqlar, bu ezoterik biliklərə doğru yol göstərən rəhbərlər kimi, qnostik təlimlərə
oxşar bir rol oynayır.
Bundan əlavə, Yezidiliyin neoplatonik təsəvvürləri də onun fəlsəfi baxışlarını zənginləşdirir. Neoplatonizmdə, xüsusilə Plotinin fikirlərinə görə, həqiqət və müdriklik yalnız ilahi aləmdən əldə edilə bilər. Yezidilikdə də, Tanrı ilə birləşmək, ilahi hikməti əldə etmək üçün müəyyən mərasimlər və ruhani təcrübələrə ehtiyac duyulur. Bu baxımdan, Yezidiliyin kosmoqonik və metafizik təsəvvürləri, həm qnostik, həm də neoplatonik ənənələrin müəyyən cəhətləri ilə üst-üstə düşür.
Rauf Məmmədov
Cross Media Təhlil Mərkəzinin analitiki, fəlsəfə doktoru
19:00 17.04.2025
Oxunuş sayı: 5362
