Xristianlıq təlimi necə formalaşdı?

· Erkən xristianlıq
I əsr,
Xristianlığın yaranışı, İsa Məsihin həyatı və təlimi ilə sıx bağlıdır. İlk dövr
Xristianlığı, əsasən, İncillərin yazılmasına və İsa Məsihin təlimlərinin təbliğinə
həsr edilmişdir. Məsihin öyrətdiyi əsas prinsiplər arasında Tanrının səltənəti,
əxlaqi həyatın dəyərləri və İsa Məsihin xilaskar kimi rolu xüsusi əhəmiyyət kəsb
edirdi. Bu dövr, Xristianlığın təməl doktrinlərinin və fəlsəfi təməl
anlayışlarının formalaşmağa başladığı bir dövr kimi tanınır. Apostol və həvarilərin
təlimləri Xristian təfəkkürünün əsasını qoymuş, bu təlimlər, yalnız dini
inancları deyil, həm də dini həyatın praktik və fəlsəfi tərəflərini əhatə
edirdi.
Xristianlığın erkən dövründə, Apostol Paulun məktubları (Epistullar) böyük əhəmiyyət kəsb edirdi. Paul, İsa Məsihin qurtuluş missiyasını, Onun əhəmiyyətini və İncillərin təbliğini genişləndirərək, Xristian inancının fəlsəfi əsaslarını əsaslandırmışdır. Onun yazıları, iman və xilasın qarşılıqlı əlaqəsi, Tanrının mövcudluğu və qurtuluşun təməl konsepsiyalarını ortaya qoyurdu. Xristian inancının təbliği və yayılmasında Paulun rolu əvəzsiz idi, çünki o, Xristianlığın universal xarakterini vurğulayaraq müxtəlif coğrafi və mədəni mühitlərdə bu dini təlimləri qəbul etdirirdi. Paul, həmçinin, kilsənin qurulmasında və təşkilatlanmasında mühüm rol oynamışdır.
Xristianlığın ilk dövründə kilsə yalnız dini icma
olmaqla kifayətlənmirdi, eyni zamanda dini və mənəvi təhsilin mərkəzi kimi fəaliyyət
göstərirdi. Bu dövr, Xristianlığın erkən təşkilatlanma mərhələsini təmsil
edirdi. Kilsə, müntəzəm şəkildə toplanan dindarlar icması şəklində təşkilatlanaraq,
təlimlərin yayılması və qəbul edilməsi işini həyata keçirirdi. Bu mərhələdə,
kilsə təlimlərinin dəqiqləşdirilməsi və məzhəbi təlimlərin əsaslarının
formalaşdırılması prosesi başlamışdır. Eyni zamanda, Xristianlıq yeni fəlsəfi və
teoloji prinsiplər ilə əlaqəli geniş müzakirələrin mərkəzinə çevrilmişdir.
Bu dövrün təməlini atan təlimlər və mübahisələr, sonrakı dövrlərdə Xristianlığın teoloji və doktrinal əsaslarının formalaşmasına, kilsə doktrinasının müəyyənləşdirilməsinə və Xristian inancının daha da yayıldığı bir dövrə yol açmışdır.
IV əsr, Xristianlığın
Roma İmperatorluğu daxilində rəsmi din kimi qəbul edilməsi və bu dinin teoloji
və təşkilati strukturlarının formalaşmasında mühüm bir mərhələni təşkil edir.
Xristianlıq, imperator Konstantin tərəfindən qəbul edildikdən sonra, bu dövr
həm dinin yayılması, həm də teoloji təhlil və müzakirələr baxımından
əhəmiyyətli dəyişikliklərə səbəb oldu.
İmperator Konstantinin 313-cü ildə
imzaladığı Milan Fermanı, Xristianlığa qarşı tətbiq olunan təzyiqləri sona
çatdıraraq, onu Roma İmperatorluğunda qanuni din halına gətirdi. Bu,
Xristianlığın inkişafını sürətləndirdi və həmin dövrün teoloji diskursunu müəyyənləşdirməyə
başladığı bir şərait yaratdı. Xristianlığın rəsmi qəbul edilməsi, həm də
Xristian dininin əsas doktrinlərinin formalaşdırılmasında və kilsənin təşkilat
strukturunun möhkəmləndirilməsində mühüm rol oynadı.
Bu dövrün digər bir əhəmiyyətli tərəfi,
ortodoksiya (düzgün inanc) və eretiklər (yanlış inanclar) arasında sərhədlərin
müəyyən edilməsidir. Konstantin imperatorluğunda Xristian inancının müxtəlif
təlimləri arasında qarşıdurmalar və fikir ayrılıqları meydana gəldi. Bu
qarşıdurmaların təhlili, Xristian teologiyasının formalaşmasında və
ortodoksiyanın tərtib edilməsində əhəmiyyətli bir amil oldu.
Nikea Məclisi (325), Roma İmperatoru
Konstantin tərəfindən çağırılmış və Xristianlığın teoloji baxışlarının
birləşdirilməsi məqsədini güdən ilk ümumdünya kilsə şurasıdır. Bu məclisin əsas
məqsədi, Xristian təlimlərindəki müxtəlif ixtilafları həll etmək və ümumi bir
ortodoksiya yaratmaq idi. Xristianlıqda baş verən təlim mübahisələri arasında
ən əhəmiyyətlisi, İsa Məsihin təbiəti ilə bağlı mübahisələr idi. Bu mübahisə,
xüsusən Arius adlı bir təbliğatçının İsa Məsihin Tanrı ilə eyni mahiyyətə sahib
olmadığı, Onun yaradılmış varlıq olduğunu irəli sürməsi ilə bağlı idi. Arius,
İsa Məsihin Tanrıdan sonra yaradıldığını və bu səbəbdən Tanrı ilə eyni
mahiyyətə malik olmadığını iddia edirdi. Bu, Xristian icmasında böyük bir
mübahisəyə səbəb olmuş və teoloji baxımdan ciddi təsir yaratmışdır.
Məclisin nəticəsində, Nikea İman Əhdi qəbul edildi. Bu iman kəlamı, İsa Məsihin həm tam Tanrı, həm də tam insan olduğu və onun mahiyyətinin Tanrı ilə eyni olduğu fikrini təsdiqlədi. Bu, İki təbiət doktrinası kimi tanınır, yəni İsa Məsih həm ilahi, həm də bəşəri təbiətə sahibdir, lakin bu təbiətlər bir-birindən ayrılmadan və birləşmədən mövcuddur.
Nikea məclisi,
Xristian ortodoksiyasının təsdiqinə və müxtəlif təlimlər arasındakı
ixtilafların həllinə mühüm töhfə vermişdir. Bu qərar, həm də kilsə daxilindəki
birlik və məzhəbi təlimlərin sabitləşdirilməsində mühüm addım olmuşdur.
Nəticədə, Arius və onun tərəfdarları kilsə tərəfindən həqiqətə zidd sayılaraq
xaric edildilər və Nikea iman əhdi Xristianlığın rəsmi teoloji mövqeyini
müəyyən etdi. Bu məclisin qəbul etdiyi prinsiplər, gələcək kilsə şuraları və
Xristian teologiyası üçün təməl təşkil etdi.
Patristik dövrün sonlarına doğru,
Xristianlığın əsas teoloji və doktrinalarının sistemləşdirilməsi ilə yanaşı,
kilsənin təşkili və təlimlərində ciddi fərqlər meydana gəlməyə başlamışdır. Xristianlığın
təməllərinin formalaşması, həm də Şərq və Qərb kilsələrindəki ideoloji və
struktur fərqliliklərinin inkişafına zəmin yaratmışdır. Bu fərqliliklər,
xüsusən də Trinitarizm (Tanrının üç varlıq şəklində mövcudluğu: Ata, Oğul və
Müqəddəs Ruh) və İsa Məsihin təbiətləri məsələsindəki doktrinalar üzərindəki
mübahisələrlə daha da dərinləşmişdir.
Patristik dövrün ən mühüm doktrinalarından
biri olan Trinitarizm, Nikaea məclisində (325-ci il) qəbul edilmiş və İsa
Məsihin tanrılığını tam olaraq müdafiə etmişdir. Həmin dövrün teologları,
Allahın bir olduğunu, lakin, bu birliyin Ata, Oğul və Müqəddəs Ruh kimi üç
fərqli varlıqla təzahür etdiyini irəli sürmüşlər. Bu, Xristian teologiyasının
əsas inanc prinsiplərindən birinə çevrilmişdir və həm Şərq, həm də Qərb
kilsələri tərəfindən qəbul edilmişdir.
Lakin, İsa Məsihin təbiətinin anlayışı bu
dövrün sonlarına doğru xüsusilə mübahisəli olmuşdur. Nestorianlıq kimi
nəzəriyyələr, bu anlayışla bağlı müxtəlif mübahisələrə səbəb olmuş, lakin son
nəticədə, Xalkidon məclisi (451-ci il), İsa Məsihin iki təbiətinin (tanrılıq və
insanlıq) birləşdiyini və bu birləşmənin ayrılmaz olduğunu qəbul etmişdir.
Patristik dövrün sonunda, kilsənin həm
teoloji, həm də struktur baxımından ayrılma prosesi getdikcə daha aydın şəkildə
görünməyə başlamışdır. Şərq kilsəsi və Qərb kilsəsi arasında ilk nəzərəçarpan
fərqlər, daha çox Arianizm, Məzhəb fərqlilikləri və Papalığın İdarəçilik
Qüvvəsi kimi məsələlərdə müşahidə olunurdu.
Şərq kilsəsi əsasən Patriarxal idarəetmə
altında idi və patriarxlar arasındakı sinodal müzakirələrə üstünlük verirdilər.
Bu kilsə, Papalığın mərkəzləşdirilmiş hakimiyyətini qəbul etmədi və daha çox
yerli kilsə rəhbərləri arasında idarəetməni paylaşdı. Şərqdə, xüsusilə
Konstantinopol və Alexandriya kilsələri, teoloji və tədris məsələlərində daha
müstəqil fəaliyyət göstərirdilər.
Qərb kilsəsi, Roma papasının rəhbərliyi
altında formalaşmışdır və Roma kilsəsi, zamanla özünün tədris və idarəetmə
funksiyalarını mərkəzləşdirərək, katolik kilsəsinin təməlini qoymuşdur. Qərbdə,
papanın yuxarı mövqeyi və Xristian inancının təhrif olunmaması üçün olan
müdafiəsi önə çıxmışdır. Roma papası, yalnız dini lider deyil, həm də siyasi
olaraq Roma İmperiyasının təzahürü kimi qəbul edilirdi.
Bu fərqliliklər, xüsusilə Arianizm
məsələsində açıq şəkildə təzahür etmişdir. Ariusçuluq, İsa Məsihin Tanrı ilə
eyni mahiyyətə sahib olmadığına inandığı üçün Nikea məclisində rədd edilmişdir.
Lakin, Şərq kilsələri arasında Arianizm və Semi-Arianizm kimi doktrinaların
varlığı, Qərb və Şərq kilsələri arasında teoloji fərqlər yaratmışdır.
Patristik dövrün sonlarına doğru, Xristianlıq həm Şərqdə, həm də Qərbdə ayrı-ayrı təriqətlər və təlimlərə bölünməyə başlamışdır. Şərq kilsəsi, daha çox mistik və teoloji baxımdan dərinləşmiş, Papalığın mərkəzləşdirilmiş hakimiyyətini qəbul etməyərək sinodal idarəetməni müdafiə etmişdir. Qərb kilsəsi isə, papanın mərkəzləşdirilmiş liderliyini qəbul edərək katolik ənənəsini inkişaf etdirmişdir. Bu, Şərq və Qərb kilsələri arasında gələcəkdəki böyük məzhəbi ayrılıq və Şərq-Qərb bölünməsi üçün əsas yaradacaq bir təməl rolunu oynamışdır.
·
Patristika
Erkən
Xristian fəlsəfəsi və patristika II–VII əsrləri əhatə edən bir dövrü əhatə edir
və əsasən ilahiyyatla fəlsəfi düşüncənin qovuşduğu bir mərhələ kimi qiymətləndirilir.
Bu dövrdə Xristian filosofları və kilsə ataları (patristik düşüncənin nümayəndələri)
Yunan-Roma fəlsəfi irsindən bəhrələnərək ontologiya və idrak haqqında yeni
konsepsiyalar irəli sürmüşlər. Onların təlimlərində Platonizm, Neoplatonizm və
Aristotelçilik izləri açıq-aşkar görünür.
Orta əsr xristian fəlsəfi düşüncəsinin əsasını qoyan görkəmli
ilahiyyatçılara nəzər saldıqda, onların əksəriyyətinin Afrika və Asiya mənşəli
olduğunu görürük. Xristian fəlsəfəsinin formalaşmasında və inkişafında Misirin
İsgəndəriyyə məktəbi, Suriyanın teoloji ənənələri və Kiçik Asiyada yerləşən
Kappadokiya məktəbi mühüm rol oynamışdır. Avropa ölkələrində bu dini-fəlsəfi fəaliyyət,
əsasən, XI-XII əsrlərdən etibarən geniş vüsət almışdır.
Cədvəl 4.1.
Orta əsr xristian fəlsəfi düşüncəsinin
təməlini qoyan ilahiyyatçılar
Məktəb/Region |
İlahiyyatçılar |
Misir İskəndəriyyə |
Origen (185-253),
Böyük Afanasi (296-373), İskəndəriyyəli Kiril (376-444), Böyük Antoni (251-356) |
Əlcəzair |
Avqustin Avreliy (354-430) |
Fələstin |
Aleksandriyalı Tit (IV əsr) |
Tunis |
Tertullian (155-220) |
Suriya |
İsaak
Sirin (VII əsr), İohann Xrizostom (347-407), İohann Dəməşqli (675-749) |
Türkiyə Kappadokiya Mardin Konstantinopol |
Böyük
Vasili (330-379), İlahiyyatçı Qriqori (329-390), Nisiyalı Qriqori (335-395),
Yevaqriy (345-399) Yefrim Sirin (306-373); Maksim İspovednik (580-662), Qriqoriy Palama (1296-1359) |
Yunanıstan |
Dionis Areopaqit (V əsr) |
Balkanlar |
İohann Kassian (360-435) |
İtaliya |
Akvinli
Foma (1225-1274), Amvrosi Mediolanski (340-397), Bonaventura (1221-1274),
Anselm Kenterberiyski (1033-1109), Boesiya Severin (477-524), Pyotr Damiani (1007-1072),
Pyotr Lombardki (1096-1160), Böyük Qriqori (540-604) |
Fransa |
Pyer Abelyar (1079-1142), Raymund Lulliy (1232-1316), Sen-Bernar (1090-1153), Quqo Sen-Viktorski (1096-1141), Jan Buridan (1300-1358) |
Almaniya |
Böyük Albert (1200-1280), Mayster Ekhart (1260-1328) |
İngiltərə |
Uilyam Okkam (1285-1347) |
Şotlandiya |
Duns Skot (1266-1308) |
Patristik dövrün ilahiyyatçıları xristian teologiyasını antik fəlsəfə, xüsusilə Platon və neoplatonizmlə sintez etməyə çalışmışlar. Bu dövrdə ilahiyyatçılar (xüsusilə, Avqustin) iman və ağılı bir-biri ilə uzlaşdırmağa cəhd etmiş, bilik və intuisiya arasındakı sərhədləri müəyyənləşdirmişlər.
Patristika dövründə xristian teoloqları müxtəlif heterodoks (Rəsmi qəbul edilmiş dini və ya fəlsəfi doktrinadan kənara çıxan, fərqli və ya alternativ baxışları ifadə edən təlimlər) cərəyanlarla (Arianizm, Qnostisizm, Nestorianizm, Monofizitlik və s.) polemikaya girmiş və ortodoks xristian təlimini formalaşdırmışlar.
Patristikanın dövrləri:
1. Apostol Ataları dövrü (I-II əsrlər) – Xristianlığın ilkin dövründə fəaliyyət göstərmiş və İncillərin şərhi ilə məşğul olmuş müəlliflər (Klement Roman, Polikarp Smirnski və s.).
2. Apologetlər dövrü (II-III əsrlər) – Xristianlığı fəlsəfi və rasional əsaslarla müdafiə edən apologetlər (İustin Filosof, Tertullian, Origen və s.).
3. Qızıl dövr (IV-V əsrlər) – Patristikanın ən yetkin mərhələsi olub, bu dövrdə xristian doktrinasının əsasları formalaşdırılmışdır (Avqustin, Böyük Afanasi, Böyük Vasili, Qriqori Nisski, Qriqori Nazianzi və s.).
4. Gec Patristika dövrü (VI-VIII əsrlər) – Şərqdə və Qərbdə xristian ilahiyyatının daha sistematik şəkildə inkişaf etdiyi mərhələdir (İohann Damask, Maksim Konfessor və s.).
Cədvəl 4.2. Patristikanın əsas nümayəndələri
Adı və dövrü |
Töhfələri |
İustin Filosof (II) |
Xristianlığı
fəlsəfi əsaslarla müdafiə etmiş apologet |
Tertullian (II- III) |
Latın
teologiyasının banisi, "Trinitarizm" terminologiyasını inkişaf
etdirmişdir |
Origen (III) |
Neoplatonizmin
təsiri altında xristian fəlsəfəsini sistemləşdirmişdir. |
Böyük Afanasi (IV) |
Arianizmə
qarşı mübarizə aparmış, ortodoks Trinitarizmi müdafiə etmişdir. |
Böyük Vasili (IV) |
Kappadokiya
məktəbinin əsas nümayəndəsi, mistik teologiyanı inkişaf etdirmişdir |
Avqustin (IV- V) |
"Tanrı
şəhəri" əsəri ilə xristian fəlsəfəsinin əsasını qoymuşdur. |
İohann Dəməşqli (VII-VIII) |
Şərq
Patristikasının son böyük nümayəndəsi, İkona mübahisələrində rol oynamışdır |
Patristika dövrü xristian fəlsəfəsinin təməl prinsiplərini formalaşdırmış və sxolastik fəlsəfənin əsasını qoymuşdur. Xüsusilə, Avqustin və Kappadokiya Ataları, sonrakı xristian fəlsəfi məktəblərinin inkişafına böyük təsir göstərmişlər.
Erkən Xristian fəlsəfəsində ontoloji problemlərin mərkəzində Tanrı anlayışı dayanır. Kilsə ataları Tanrının varlığı və mahiyyətini izah edərkən Yəhudi və Yunan fəlsəfəsinin sintezini yaratmağa çalışmışlar.
• Tanrının varlığı
Müqəddəs Avqustin (354-430), Xristian fəlsəfəsinin ən böyük fiqurlarından biri kimi, Tanrının təbiətini və mütləq varlıq anlayışını geniş şəkildə araşdırmışdır. Onun əsərlərində, xüsusən "Confessiones" (Etiraflar) və "De Trinitate" (Üçlü Birlik haqqında) əsərlərində, Tanrının zaman və məkandan kənar olması barədəki düşüncələri diqqət çəkir. Bu təhlil, Avqustinin Tanrı anlayışını və onun təbiətini daha dərindən anlamağa kömək edir.
Avqustin 354-cü il noyabrın 13-də Roma imperiyasının Afrika əyaləti olan Numidiyada (indiki Əlcəzair) doğulmuşdur. Onun atası Patris pagan, anası Monika isə dindar xristian idi. Anası sonradan Müqəddəs Monika kimi tanınmış və Avqustinin həyatında mühüm rol oynamışdır. Avqustin əvvəlcə Madaura və Kartacada təhsil almış, ədəbiyyat və ritorika öyrənmişdir. Gəncliyində mənəvi axtarışlar içində olmuş və müxtəlif fəlsəfi cərəyanlara maraq göstərmişdir. O, xüsusilə Maniheylikdən təsirlənmiş, lakin daha sonra bu təlimdən uzaqlaşmışdır. Avqustin uzun müddət şübhələr və daxili böhranlar yaşamışdır. O, Platonizm və neoplatonizm fəlsəfəsindən, xüsusilə Plotin və Porfiridən təsirlənmişdir. 386-cı ildə Milanda Müqəddəs Ambrosiusun xütbələri ona dərin təsir göstərdi və o, xristianlığı qəbul etməyə qərar verdi. 387-ci ildə xaç suyuna çəkilərək rəsmi şəkildə xristian oldu. Xaç suyuna çəkildikdən sonra Avqustin Afrikaya qayıtdı və dini həyata başladı. 391-ci ildə Hippo şəhərində keşiş, daha sonra isə yepiskop oldu. O, həyatını kilsənin möhkəmləndirilməsinə, bidətlərlə mübarizəyə və fəlsəfi əsərlərin yazılmasına həsr etdi.
Avqustinin Tanrı anlayışı, onun zamana və məkana yanaşmasında əhəmiyyətli bir fərqlilik təşkil edir. Avqustin, zamanın və məkanın yaradılmış şeylər olduğunu qəbul edir, yəni bunlar Tanrının varlığının bir nəticəsi kimi mövcud olurlar. Tanrı isə, bu yaradılmış dünyadan tamamilə fərqli və müstəqildir. O, zaman və məkanın xaricində mövcud olur, çünki bunlar onun yarattığı "kölgələrdir". Avqustinin fikrincə, Tanrı zaman və məkana bağlı deyildir, əksinə, o, zamanın və məkanın özündən əvvəl mövcud olmuş, onların yaradıcısıdır. Tanrı, zamanın başlanğıcı və sonu ilə məhdudlaşmır, çünki o, zamanın içində deyil, zamanın özündən əvvəl mövcuddur.
Avqustin Tanrının sadə və dəyişməz olduğunu vurğulayır. Onun fikrincə, Tanrı heç bir tərkib hissəsinə bölünə bilməz və Onun mahiyyəti dəyişkən deyil. Bu fikir, Avqustinin Tanrı haqqındakı əsas teoloji təlimlərindən biridir. Tanrının sadəliyi, o deməkdir ki, Tanrının varlığı birləşmiş və ya parçalanmış deyil. O, öz-özünə kifayətdir və heç bir xarici təsirə məruz qalmır. Avqustinin bu təlimi, Tanrının mütləq olan və hər zaman eyni qalan mahiyyətini təsvir edir. Bu anlayış həm də Tanrının müqəddəsliyini və Onun bütün dəyişənlərdən müstəqil olmasını göstərir.
Tanrının dəyişməzliyi, Avqustinin fəlsəfi sistemində çox mühüm yer tutur. Zaman və məkanın mütəmadi olaraq dəyişdiyi bir dünyada, Tanrı dəyişməz bir sabitlik təmsil edir. Avqustin qeyd edir ki, insan təcrübəsi daim dəyişir, lakin Tanrı heç bir zaman dəyişməz, çünki Onun mahiyyəti artıq mükəmməldir. Bu, həm də Tanrının mütləq və əbədi olmasının təzahürüdür. Yəni, Tanrı zamanın və məkanın fövqündə bir mövcudluğa malikdir və Onun mahiyyəti heç bir mühitdə və ya zaman çərçivəsində təsirə məruz qalmır.
Avqustin, Tanrının zaman və məkanla əlaqəsi mövzusunda daha dərin düşüncələrini "Confessiones" əsərində ifadə etmişdir. O, insanın zamanla əlaqəsini Tanrının zamanla əlaqəsindən fərqli şəkildə təqdim edir. İnsan təcrübəsi zamanla formalaşır və insanın həyatında keçən hər an özünü təkrarlayan və dəyişən bir hadisə kimi qiymətləndirilir. Lakin Tanrı, bu zamanın xaricində, hər şeyin başlanğıcı və sonu olmaqla eyni dərəcədə sabit və dəyişməzdir. Avqustin, insanın Tanrını anlamağa çalışarkən zamanın və məkanın məhdudiyyətlərindən azad olması lazım olduğunu bildirir. Tanrı ilə birbaşa əlaqə qurmaq, insanın zamandan və məkandan müstəqil düşünmə qabiliyyətini inkişaf etdirməsi ilə mümkündür.
Avqustinin Tanrının zaman və məkandan kənar olması barədəki təlimləri, yalnız teoloji sahədə deyil, fəlsəfi düşüncədə də dərin təsir yaratmışdır. Bu fikir, daha sonra Xristian fəlsəfəsinin inkişafında mühüm yer tutmuşdur. Avqustinin dövründə və sonrakı dövrlərdə, Xristianlıq fəlsəfəsi Tanrının təbiətini anlamağa çalışan mütəfəkkirlər tərəfindən geniş şəkildə təhlil edilmişdir. Tanrının dəyişməzliyi və zamanın xaricində mövcudluğu barədəki anlayışlar, həm də daha sonra Sxolastik fəlsəfəsində inkişaf etmiş və bu düşüncə qədim və orta əsr fəlsəfəsinin müxtəlif dövrlərində əsas müzakirə mövzularından biri olmuşdur.
Tanrının substansiyası və enerjiləri arasındakı fərq, Xristian teologiyasının ən mürəkkəb və dərin anlayışlarından biridir. Bu fərq, xüsusilə Şərqi Patristik ənənədə, xüsusilə də Kapadokiya Ataları tərəfindən geniş şəkildə inkişaf etdirilmişdir. Kapadokiya Ataları — Böyük Vasili, Qriqori Nazianzi və Qriqori Nissalı Xristian teologiyasının ən əhəmiyyətli fiqurlarından hesab olunur və onların təlimləri, xüsusilə Tanrının mahiyyəti və enerjiləri arasında fərq qoyulması, sonrakı Xristian teologiyasının inkişafında əsaslı təsir göstərmişdir.
Tanrının substansiyası və ya mahiyyəti (οῐσία) Tanrının özünün, mütləq və dəyişməz mahiyyətini ifadə edir. Bu, Tanrının tamamilə qeyri-maddi və mükəmməl olmasını, həmçinin insanla əlaqəsinin yalnız Onun iradəsi ilə mümkün olmasını göstərir. Kapadokiya Ataları, Tanrının mahiyyətinin insanların təcrübə edə biləcəyi bir şey olmadığını, Onun varlığının yalnız iman və ilahi işıq vasitəsilə dərk edilə biləcəyini vurğulamışdır. Onlara görə, Tanrının mahiyyəti heç bir varlıqla müqayisə oluna bilməz, çünki o, əslində heç bir zaman və məkan çərçivəsində mövcud olmayan, bütöv və dəyişməzdir.
Tanrının enerjiləri (ἐνέργειαι), Tanrının mahiyyətinin insanlarla əlaqəyə
girdiyi, hərəkətə keçdiyi və öz təsirini göstərdiyi vasitələr kimi qəbul
edilir. Kapadokiya Ataları, Tanrının insanlarla əlaqəsini və Onun dünyada özünü
necə göstərdiyini izah edərkən, bu enerjiləri qeyd etmişdir. Onlar Tanrının
enerjilərinin insan təcrübəsi üçün əlçatan olduğunu, lakin Tanrının mahiyyətinin
bu enerjilərdə gizli olduğunu, yəni enerjilərinin Tanrının öz mahiyyətini aşkar
etmədiyini vurğulamışdır. Bu yanaşma, Tanrının həm müqəddəs və qeyri-maddi, həm
də yaradılışa yaxın və hər zaman təsir edən bir varlıq olduğunu ifadə edir.
Kapadokiya
Atalarının bu fərqi ortaya qoyması, xüsusilə Üçlü Birlik doktrinasının
inkişafında mühüm rol oynamışdır. Onlar, Tanrının mahiyyəti və Onun enerji fərqini
nəzərə alaraq, Üçlü Birlik anlayışını izah etməyə çalışmışdılar. Bu fərq,
Tanrının Üçlüyünü qoruyarkən, mahiyyətin və enerjilərin bir-birindən fərqlənməsini
izah edirdi. Onlar, Üçlü Birliyin üç şəxsi (Ata, Oğul və Müqəddəs Ruh) Tanrının
mahiyyətinə tamamilə malik olduğunu, amma hər biri özünəməxsus enerjiləri ilə fərqləndiyini
irəli sürmüşdür. Bu yanaşma, həmçinin, Xristianlığın Tanrının həm bir, həm də
üç olduğu təsəvvürünü formalaşdırmışdır.
Kapadokiya
Atalarının bu təlimləri, xüsusilə Şərqi Kilsədə geniş qəbul edilmiş və qəbul
edilməklə yanaşı, Xristian teologiyasının inkişafında mühüm yer tutmuşdur.
Onların təlimləri, Tanrının mahiyyəti ilə bağlı daha dərindən düşünməyə imkan
yaratmış və Tanrının insanla ünsiyyətini izah etməkdə vacib bir nöqtə olmuşdur.
Bu yanaşma, həm də Xristian teologiyasının xüsusilə Şərqdəki müxtəlif mübahisələrə
və təlimlərə yön verən bir mənbə olmuşdur. Tanrının mahiyyəti və enerjiləri
arasındakı fərq, həm də insanın Tanrı ilə əlaqəsini anlamasına və bu əlaqəni
daha dərindən dərk etməsinə yardımçı olmuşdur.
Orta əsr Xristian fəlsəfəsində, Tanrının varlığının rasional şəkildə əsaslandırılması, teoloji və fəlsəfi düşüncənin inkişafında mühüm yer tutmuşdur. Bu yanaşma, həm Origen, həm də Müqəddəs Avqustin kimi böyük ilahiyyatçılar tərəfindən həyata keçirilmişdir. Onların hər biri Tanrının varlığını izah etmək və bu varlığı rasionallıqla əlaqələndirmək üçün fəlsəfi mənbələrə müraciət etmiş, lakin hər biri fərqli yanaşmalar tətbiq etmişdir.
Origen (ca. 185–254) Xristian fəlsəfəsinin erkən dövrünün ən mühüm fiqurlarından biri kimi, Tanrının varlığını rasional əsaslandırmağa çalışmışdır. Origenin əsas fəlsəfi əsəri "De Principiis" (İlkinlər Üzrə) əsərində, Tanrının varlığını Platonik fəlsəfə ilə uyğunlaşdırmağa çalışmışdır. Origenə görə, Tanrı, hər şeyin mütləq və əbədi mənbəyidir və O, zaman və məkandan müstəqildir. O, Platonun ideyalar dünyasının təməlini təkrarlayaraq, yaradılışın ideyalar dünyasından meydana gəldiyini irəli sürür. Origenin yanaşmasında, Tanrı "Mütləq Varlıq"dır, yəni O, hər şeyin kökü və səbəbidir.
Origen təxminən 185-ci ildə Misirin İskəndəriyyə şəhərində xristian bir ailədə doğulmuşdur. Atası Leonidas xristian olduğu üçün imperator Septimius Severus dövründə (202-ci il) şəhid edilmişdir. Origen hələ gənc yaşlarında atasının şəhid edilməsinə şahid olmuş və bu, onun dini inancını daha da gücləndirmişdir. Atasının ölümündən sonra ailəsinin yükünü çiyninə götürərək müəllimlik etməyə başlamışdır. Origen erkən yaşlarından Platon fəlsəfəsini, yunan ədəbiyyatını və Yəhudi Tövratını dərindən öyrənmişdir. O, İskəndəriyyə məktəbində tanınmış fəlsəfə müəllimlərindən biri olmuş, xüsusilə Neoplatonizm və Stoisizmdən təsirlənmişdir.
Origen İskəndəriyyə Katexetika Məktəbinin rəhbəri olmuş və burada xristian teologiyasını inkişaf etdirmişdir. O, tələbələrinə həm müqəddəs mətnləri, həm də yunan fəlsəfəsini öyrətmişdir. Təxminən 231-ci ildə kilsə ilə mübahisələrə görə İskəndəriyyədən ayrılaraq Sezariyaya (indiki İsrail ərazisi) köçmüşdür. Burada da fəal elmi fəaliyyətini davam etdirmiş və yeni bir teoloji məktəb qurmuşdur. Origenin həyatı boyunca xristianlara qarşı təzyiqlər davam etmişdir. Desiy (249–251) xristianlara qarşı təqibləri zamanı Origen həbs edilmiş, işgəncələrə məruz qalmışdır. O, bu işgəncələrin nəticəsində ağır yaralanmış və bir neçə il sonra təxminən 253-cü ildə vəfat etmişdir.
Origen, həmçinin, Tanrının varlığını təbiət və insanın ağlı ilə rasional şəkildə əsaslandırmağa çalışırdı. Onun fikrincə, Tanrının mütləq mövcudluğu, hər şeyin qaynağı və final məqsədi kimi təbiətdəki nizam və harmoniya ilə aydın şəkildə təsdiqlənir. Origen, Tanrının varlığını təbiət hadisələrinin və insan təcrübəsinin təhlilinə əsaslanaraq izah edir. O, Tanrının varlığını yalnız ilahi və fövqəltəbii əlamətlərdən deyil, həm də rasionallıq və təbiət qanunlarından irəli sürür.
Bundan əlavə, Origenin təlimlərində Tanrı ilə əlaqənin hər bir varlıqda mövcud olması və Tanrının dünyadakı əks-sədası olduğu inancı da əhəmiyyətlidir. O, Xristian yaradılış doktrinası ilə Platonizm arasındakı əlaqəni göstərməklə, Tanrının "Mütləq Varlıq" kimi, bütün varlıqların yaranmasına səbəb olduğunu və Onun əbədi varlığının hər şeyə nüfuz etdiyini vurğulamışdır.
Origen və Avqustin, Tanrının varlığını rasional əsaslandırmaqla yanaşı, fəlsəfi yanaşmalarında müəyyən fərqlər də mövcuddur. Origenin yanaşması daha çox Platonik fəlsəfəyə dayanır və Tanrının varlığını təbiət və ağıl vasitəsilə izah edir. O, Tanrının ideyalar dünyası ilə əlaqəsini güclü şəkildə vurğulayır. Avqustin isə, daha çox tezislər və dini təcrübələrə əsaslanaraq, Tanrının varlığını izah edir və zamanın Tanrı ilə əlaqəsini aydınlaşdırır. Onun yanaşmasında, Tanrının əbədi varlığına və Onun insanla əlaqə qurmaqda necə aktiv rol oynadığına xüsusi diqqət yetirilir.
Həm Origen, həm də Avqustin Tanrının varlığını rasionallıqla əsaslandırmağa çalışmışdır. Origen daha çox Platonizmin təsiri altında, Tanrının mahiyyətini və yaradılış doktrinasını izah etmiş, Avqustin isə, Xristian təlimləri ilə bağlı öz fəlsəfi düşüncələrini, xüsusilə zaman və məkanla əlaqədar izah etmişdir. Hər iki ilahiyyatçı Tanrının mütləq mövcudluğunu qəbul etmiş, lakin onun təbiəti və varlığına dair fərqli fəlsəfi yanaşmalar təqdim etmişlər. Bu yanaşmalar Xristian fəlsəfəsinin inkişafında mühüm mərhələ olmuşdur.
• Kosmologiya
Patristik fəlsəfə yaradılışı (creatio ex nihilo – heçlikdən yaradılış) əsas fəlsəfi prinsip kimi qəbul edir. Bu baxış Yunan fəlsəfəsindəki maddənin əbədiliyi ideyasına qarşı çıxır.
Origenin kosmologiyası və onun teoloji-fəlsəfi təsirləri, erkən xristian düşüncəsində əhəmiyyətli, lakin mübahisəli mövzulardan biridir. O, "De Principiis" (Περὶ ἀρχῶν) adlı əsərində yaradılışın çoxsəviyyəli struktura malik olduğunu və ruhların əvvəlcədən mövcud ola biləcəyini iddia edir. Bu yanaşma, xüsusilə Platonun metafizikasından və neoplatonik təsirlərdən qaynaqlanır və xristian teologiyası ilə fəlsəfi spekulyasiyanın sintezini əks etdirir.
Origenin sistemində yaradılış, Tanrının ilahi müdrikliyindən qaynaqlanan bir proses kimi təqdim edilir. O, dünyanı statik bir varlıq kimi deyil, dinamik və təkamül edən bir reallıq kimi təsəvvür edir. Onun kosmologiyasında üç əsas prinsip var:
- Bütün ruhlar əvvəlcə mükəmməl vəziyyətdə Tanrıya yaxın idilər.
- Ruhlar azad iradə səbəbindən Tanrıdan uzaqlaşdıqları üçün müxtəlif varlıq səviyyələrinə düşüblər.
- Son mərhələdə ruhlar Tanrıya qayıtmaq üçün mənəvi təkamül prosesindən keçməlidirlər.
Bu konsepsiya, xüsusilə Platonun ideyalar nəzəriyyəsi və ruhun əvvəlcədən mövcudluğu anlayışı ilə üst-üstə düşür. Platonun "Faidon" və "Fedr" dialoqlarında ruhların ölümsüzlüyü və əvvəlcədən mövcudluğu haqqında fikirlər səsləndirilir ki, bu da Origenin baxışlarına təsir etmiş ola bilər.
Origenin fəlsəfi yanaşması, xüsusilə Platon və Plotin arasında körpü rolunu oynayır. Onun çoxsəviyyəli kosmologiyası Platonun ideyalar dünyası və maddi dünya arasındakı dualizmi ilə uyğun gəlir. Ruhların tədricən materiyaya bağlı varlıqlara çevrilməsi Plotinin emanasiya (südur) nəzəriyyəsini xatırladır.
Bununla yanaşı, Origen Xristian Tanrısını neoplatonik "Bir" konsepsiyası ilə eyniləşdirməkdən çəkinir və Tanrını şəxsi və iradəyə malik bir varlıq kimi təsvir edir. Onun nəzəriyyəsi Augustin və Tomas Akvinalı kimi sonrakı teoloqların metafizik sistemləri ilə müqayisədə daha spekulyativdir.
Origenin ruhların əvvəlcədən mövcudluğu və onların tənəzzül yolu ilə maddi dünyaya düşməsi anlayışı, sonrakı xristian ortodoksiyası tərəfindən ciddi şəkildə tənqid olunmuşdur. Xüsusilə, ruhun əvvəlcədən mövcudluğu məsələsi 5-ci əsrdə Konstantinopolun II Məclisində (553-cü il) rəsmi olaraq rədd edilmişdir. Onun universalizmə meyilli (apokatastasis) xilasetmə modeli, yəni bütün ruhların sonda xilas olacağı düşüncəsi, xristian cəhənnəm doktrinası ilə uyğun gəlmədiyinə görə mübahisəli hesab olunmuşdur.
Origenin fikirləri, əsasən Avqustin tərəfindən tənqid edilmiş və orta əsr sxolastik teologiyasına birbaşa təsir etməmişdir. Bununla belə, onun ideyaları Mistisizm, Neoplatonizm və bəzi Şərq Xristian teoloqları (məsələn, Qriqori Nissalı) tərəfindən təsirli şəkildə qəbul olunmuşdur.
Avqustinin zaman anlayışı, Aristotelin zaman konsepsiyasına tənqidi yanaşaraq onu metafizik və teoloji çərçivədə yenidən şərh edir. O, xüsusilə "Confessiones" (Etiraflar, XI kitab) əsərində zamanın mahiyyəti ilə bağlı dərin fəlsəfi təhlil aparır və onu Tanrının yaradıcı aktı ilə əlaqələndirir. Avqustinə görə, zaman maddi kainatla birlikdə yaradılmışdır və Tanrıdan kənar müstəqil bir varlıq deyil. Bu yanaşma, Aristotelin zamanın obyektiv və dəyişilməz axın olduğu fikrindən kənara çıxaraq, daha nisbi və subyektiv bir zaman anlayışını irəli sürür.
Aristotel (Metafizika, Fizika IV), zamanı hərəkətlə ölçülən ardıcıllıq kimi təsvir edir və onun varlığının obyektiv xarakter daşıdığını bildirir. O, zamanın hərəkətə və dəyişikliklərə bağlı olduğunu vurğulayaraq, onun keçmiş, indiki və gələcək anlardan ibarət olduğunu qeyd edir. Avqustin isə, Aristotelin zamanın obyektiv ölçü olduğu fikrini inkar edərək, zamanın əsasən şüurda və subyektiv olaraq mövcud olduğunu irəli sürür. O bildirir ki, keçmiş artıq mövcud deyil, gələcək hələ mövcud deyil və indiki zaman isə, ani bir keçid halıdır. Beləliklə, zaman Tanrının əbədiliyi ilə müqayisədə nisbidir.
Avqustinin zaman anlayışında üç əsas prinsip vardır:
- Zaman yaradılışla birlikdə mövcuddur – Zaman kainatın bir atributudur və Tanrıdan müstəqil deyil. Tanrı əbədidir və zaman xaricində mövcuddur.
- Keçmiş, indiki və gələcək anların psixoloji və nisbi mahiyyəti – Keçmiş artıq yoxdur, gələcək isə hələ yoxdur. Yeganə real olan "indiki zaman"dır, lakin bu da dərhal keçmişə çevrilir.
- Zaman insanın daxili şüurunda mövcuddur – O, zaman anlayışını insan idrakı və yaddaşı ilə əlaqələndirir, beləliklə, zaman yalnız insanın onu qavraması və xatırlaması sayəsində mövcuddur.
Bu fikir müasir fəlsəfi və fiziki zaman nəzəriyyələri ilə də maraqlı paralellər təşkil edir. Məsələn, Henri Berqson və Martin Haydeqqer kimi mütəfəkkirlər zamanın insan idrakında və təcrübəsindəki rolu ilə bağlı oxşar yanaşmalar irəli sürmüşlər.
Avqustin Tanrının əbədiliyini zamandan tamamilə kənarda və dəyişməz bir reallıq kimi təsvir edir. O bildirir ki, Tanrı üçün keçmiş və gələcək anlayışları yoxdur, çünki o, zamandan asılı deyil və hər şeyi eyni anda idrak edir. Tanrı üçün hər şey "əbədi indiki an" içində mövcuddur.
Bu yanaşma, xüsusilə Tomas Akvinalı və sxolastik filosoflar üçün əsas nəzəri baza təşkil etmişdir. Boesiy də bu fikirləri daha da inkişaf etdirərək Tanrının zamanın fövqündə dayanan bir varlıq olduğunu əsaslandırmışdır.
Avqustinin zaman anlayışı Tomas Akvinalı, Boesiy və Bonaventura kimi filosofların teoloji sistemlərinə təsir etmişdir. Yeni dövrdə Berqsonun "davamlı zaman" (durée réelle) anlayışı və Haydeqqerin "Zaman və Varoluş" (Sein und Zeit) əsəri Avqustinin subyektiv zaman düşüncəsindən bəhrələnmişdir. Albert Eynşteynin nisbilik nəzəriyyəsi zamanın nisbi olduğunu və müşahidəçidən asılı şəkildə dəyişdiyini göstərmişdir ki, bu da Avqustinin "zamanın yalnız qavrayışda mövcud olması" fikri ilə müəyyən dərəcədə uyğun gəlir.
Avqustinin zaman anlayışı Aristotel fəlsəfəsini təkmilləşdirərək ontoloji və metafizik yanaşmadan şüur və idrak yönümlü yanaşmaya keçid edir. Onun Tanrının zamanın fövqündə olması fikri xristian teologiyasının əsas sütunlarından birinə çevrilmişdir. Bu konsepsiya, sonrakı əsrlərdə fəlsəfə və fizika sahəsində zamanın mahiyyəti ilə bağlı mübahisələrin formalaşmasına mühüm təsir göstərmişdir.





Cədvəl 4.3. Platon və neoplatonizm
ontologiyasının Xristianlığa təsiri
Platonun
ontoloji ideyaları |
Neoplatonizmdə
transformasiyası |
Xristianlığa
təsiri |
İdeyalar aləmi – Maddi dünyanın fövqündə duran dəyişməz
və əbədi İdeyalar mövcuddur. |
"Bir" bütün varlığın əvvəli olan kami
prinsipdir. Nous (Ağıl) və Ruh vasitəsilə aşağı aləmlər formalaşır. |
Tanrının mütləq müdrikliyi – Xristian
teologiyasında Tanrı kamil və dəyişməz varlıq kimi təsəvvür olunur. |
Meteksis – Maddi varlıqlar İdeyalar dünyasına
iştirak (pay) edir. |
Emanasiya (Sudur, axın) – Maddi dünya
"Bir"dən zəruri axın nəticəsində yaranır. |
Tanrıdan gələn yaradılış prinsipi – Xristianlıqda
varlığın Tanrıdan qaynaqlandığı, amma Ona bərabər olmadığı anlayışı. |
Duyğusal dünya və İdeyalar dünyası arasındakı
iyerarhiya |
Varlıq pillələri və tədrici kamilləşmə |
Mələk iyerarhiyası və ruhun Tanrıya yüksəlişi –
Dionisi Areopaqitin təsnifatı ilə mələklər iyerarhiyası və mistik yüksəliş
fikri. |
Demiurg – Maddi dünyanı formalaşdıran Tanrı Zəkası. |
Nous (İlahi Ağıl) – Maddi dünyanın rasional
strukturunun mənşəyi. |
Tanrının Logos vasitəsilə dünyanı yaratması – Yəhya
İncili: "Əvvəlcə Söz (Logos) var idi və Söz Tanrı idi". |
Ruhun ölümsüzlüyü və bilik vasitəsilə yüksəlməsi |
Ruhun ilahi aləmdən enməsi və geriyə qayıdışı |
Xristian mistisizmi və qurtuluş yolu – Avqustinin
ruhun Tanrıya dönüşü haqqında fikirləri. |
Dialektika – Ağılla idrak və mütləq biliyə çatma
prosesi. |
Mistik idrak və meditasiya – "Bir" ilə
birləşmək üçün fəlsəfi və meditativ idrak metodu. |
Xristian kontemplasiyası və dualizmi – Tanrıya
yaxınlaşmaq üçün mənəvi praktikalara əsaslanan nəzəriyyələr (Pseudo-Dionisi,
Origen). |
Mağara Allegoriyası – Maddi dünya xəyaldır, həqiqət
ancaq İdeyalar aləmindədir. |
Həqiqi reallıq ilahi aləmdir, maddi dünya isə,
onun kölgəsidir. |
Göylərin səltənəti və maddi dünyanın faniliyi –
Xristian teologiyasında əbədi həyat anlayışı və maddi dünyanın faniliyi. |

01:59 15.04.2025
Oxunuş sayı: 2479
