• Peripatetik məktəb: Aristotelçilik (e.ə. IV- b.e. III)
Makedoniyalı İsgəndərin (e.ə. 356–323) fəthlərindən sonra fəlsəfə daha çox fərdi xoşbəxtlik, əxlaq və praktiki həyat məsələlərinə yönəldi. Bunun əsas səbəbi Yunan şəhər-dövlətlərinin (polis) süqutu və geniş Helenistik imperiyanın yaranması oldu. Yeni siyasi və sosial şəraitdə fərdi insanın rifahı və daxili harmoniyası fəlsəfənin əsas mövzularına çevrildi.
Peripatetik məktəb Aristotel (e.ə. 384–322) tərəfindən yaradılmış və onun davamçıları (Teofrast, Aleksandr Məğribi) tərəfindən inkişaf etdirilmişdir. Bu məktəb ontologiyanı məntiq, metafizika və fizika ilə əlaqələndirərək, varlığın mahiyyəti və strukturu haqqında sistemli bir yanaşma ortaya qoymuşdur.
Teofrast (e.ə. 371–287) qədim Yunan fəlsəfəsinin mühüm fiqurlarından biri olmuşdur. Onun mənşəyi və doğum yeri ilə bağlı məlumatlar mübahisəlidir, lakin ümumi qəbul edilmiş fikirlərə görə, Teofrast Eressos şəhərində, Lesbos adasında doğulmuşdur. Eressos, qədim dövr Yunan dünyasında tanınmış bir şəhər idi və burada bir çox məşhur şəxsiyyətlər, o cümlədən şair Sapfo və təbiətçi Aristotlenin yaxın dostu Teofrast doğulmuşdular.

Teofrast (e.ə. 371–287), Aristotelin ən yaxın tələbəsi və Peripatetik məktəbin ən mühüm nümayəndələrindən biri olmuşdur. Aristotelin fəlsəfi irsini davam və inkişaf etdirərək, xüsusilə ontologiya sahəsində müxtəlif yeniliklərə imza atmışdır. Onun işləri, xüsusən bitkilərin təbiətini və inkişafını təhlil edən əsərləri, təbiət fəlsəfəsinin inkişafında mühüm addımlar olmuşdur.
Teofrast, Aristotelin substansiya və aksidensiya anlayışlarını daha detallı şəkildə inkişaf etdirmişdir. O, bu iki anlayış arasında daha mürəkkəb əlaqələr quraraq, bir varlığın təbiətinin yalnız əsas elementlərdən ibarət olmadığını, həm də onun xüsusiyyətlərinin və əlaqələrinin də böyük rol oynadığını vurğulamışdır. Bu, varlığın təkcə maddə və forma ilə izah edilməyəcəyini göstərir, eyni zamanda, onun xassələrə, funksiyalara və çevrəsinə də baxılması lazım olduğunu ifadə edir.
Teofrast, bitkilərin müxtəlif növlərinin yaranma səbəblərini, xüsusiyyətlərini və inkişafını geniş şəkildə təhlil etmişdir. O, Aristotelin təbiət fəlsəfəsini əsas alaraq, bitkilərin həyatını və dəyişiklik proseslərini daha aydın şəkildə izah etməyə çalışmışdır. Teofrast, bitkilərin həyatını təkcə onların fiziki xüsusiyyətləri ilə əlaqələndirməyib, həm də onların substansiya və aksidensiya aspektlərini, məsələn, onların həyat dövrlərini, böyümə mərhələlərini, mühitə uyğunlaşmalarını və dəyişən şəraitə verdikləri reaksiyaları da nəzərdən keçirmişdir. Bu, təbiətin dəyişən və dinamik bir proses olduğunu göstərən bir yanaşma idi.
Teofrastın ən diqqətəlayiq yanaşmalarından biri də bitkilərin təbiətini Aristotelin "potensial" və "aktual" anlayışları ilə əlaqələndirməsidir. Teofrast, bitkilərin öz inkişafında və mühitlə əlaqəsində bu iki prinsipi tətbiq etmişdir. O, bitkilərin potensial olaraq nə olacağına baxaraq, inkişaflarını daha yaxşı izah etmişdir. Hər bir bitki, potensial olaraq, öz növünün xassəsini və məqsədini həyata keçirə bilər, amma bunun üçün müəyyən şərait və hərəkət tələb olunur. Bu baxımdan, Teofrast varlığın hərəkətini və inkişafını Aristotelin "akt" və "potensial" anlayışları ilə şərh edir. O, təbiətin hər bir varlığının müəyyən bir məqsədə və formaya çatmaq üçün inkişaf etdiyini izah edir. Bu prosesdə mühitin təsiri, xüsusiyyətlərin və dəyişikliklərin rolunu vurğulamışdır.
Teofrast, bitkilərin ətraf mühitlə qarşılıqlı əlaqəsini təhlil edərkən, çox güman ki, ilkin ekoloji anlayışların əsasını qoymuşdur. O, bitkilərin yalnız öz daxili xüsusiyyətləri ilə deyil, həm də yaşadıqları mühitlə bağlı olaraq inkişaf etdiklərini göstərmişdir. Bu yanaşma, təbiətə və onun qanunlarına olan marağını göstərir və təbiət aləminin bütöv bir sistem olduğunu vurğulayır.
Aleksandr Məğribi (e.ə. III əsr) barədə məlumatlar məhduddur və onun mənşəyi ilə bağlı bir neçə fərqli nəzəriyyə mövcuddur. Lakin, ən geniş qəbul edilən məlumatlara əsasən, Aleksandr Məğribi, Məğrib bölgəsindən, yəni müasir Şimali Afrikanın qərb hissəsindən gəlmişdir. Məğrib, tarixi olaraq, Şimali Afrikanın qərb hissəsi, xüsusilə də müasir Əlcəzair, Mərakeş və Tunisdən ibarət olan ərazi kimi tanınır. Bu bölgə, antik dövrlərdə müxtəlif fəlsəfi və mədəniyyətlərə ev sahibliyi etmişdir.
Aleksandr Məğribi Peripatetik məktəbin sonrakı dövrlərində Aristotelin fəlsəfi təlimini inkişaf etdirən və zənginləşdirən mühüm fiqurlardan biridir. O, Aristotelin ontoloji nəzəriyyəsinin əsas konsepsiyalarını daha da təhlil etmiş və inkişaf etdirmişdir. Xüsusilə, Aristotelin "potensial" və "aktual" anlayışlarını daha ətraflı şəkildə izah etmiş və bu iki anlayışın varlıq və hərəkət nəzəriyyəsindəki rolunu genişləndirmişdir. O, potensialın yalnız mümkün deyil, həm də gerçəkliyə çevrilmə imkanına malik olan bir vəziyyət olduğunu vurğulamışdır.
Aleksandr Məğribi, Aristotelin varlıq fəlsəfəsinin ən mühüm məsələlərindən biri olan dəyişiklik və hərəkət məsələsini də dərindən təhlil etmişdir. Aristotelin nəzəriyyəsinə görə, hər şeyin dəyişməsi və hərəkət etməsi, potensial vəziyyətdən aktual vəziyyətə keçməsi ilə mümkündür. Aleksandr, bu fikri daha da genişləndirmişdir. O, bu keçidin yalnız fiziki dünyada deyil, həm də mənəvi və intellektual sahələrdə baş verdiyini qeyd etmişdir. Aleksandrın təhlilinə görə, bir varlıq yalnız "aktual" formaya çatmaqla deyil, həm də öz "potensialını" gerçəkləşdirərək daha mükəmməl bir vəziyyətə gəlir. O, xüsusilə insanın intellektual inkişafında bu keçidin əhəmiyyətini vurğulamışdır. İnsan düşüncəsi və ruhunun inkişafı da bu "potensial" və "aktual" anlayışları əsasında baş verir. Aleksandrın bu yanaşması, yalnız fiziki varlıqlarla deyil, həm də intellektual və əxlaqi təbiətlə bağlı olan dəyişiklikləri anlamağa kömək edir.
Aleksandr Məğribi, potensial və aktual anlayışlarını müsbət və mənfi dəyişikliklərin qarşılıqlı əlaqəsi ilə əlaqələndirmişdir. O, bu anlayışların aktiv və passiv qüvvələr arasında bir əlaqəni göstərdiyini irəli sürmüşdür. Həmçinin, bir varlığın potensial vəziyyəti onun inkişaf prosesində bir növ "passiv" vəziyyətdə olmasına bənzəyir, çünki o, gerçəkləşməyə başlamamışdır. Ancaq aktual vəziyyətə gəldikdə, o artıq aktiv bir formaya çevrilmiş və inkişaf etmiş olur. Aleksandrın fəlsəfəsində bu aktiv və potensial qüvvələr arasındakı əlaqə daha geniş şəkildə təhlil edilmiş və bu konsepsiyalar varlığın inkişafının təbii bir mərhələsi kimi göstərilmişdir. Həmçinin, bu anlayışların təbiət və insan psixologiyası ilə bağlı daha geniş konseptlərə tətbiqi ilə bağlı təhlillər irəli sürülmüşdür.
Aleksandr, Aristotelin varlıq fəlsəfəsini inkişaf etdirərkən, həm də varlığın mənbəyi ilə bağlı məsələləri təhlil etmişdir. O, ilahi və dünya varlığı arasındakı fərqləri və əlaqələri izah edərək, varlığın müxtəlif səviyyələrindəki qüvvələrin və formaların qarşılıqlı əlaqəsini öyrənmişdir. Aleksandrın nəzəriyyəsinə görə, ilahi varlıq aktual formada tamamilə mükəmməldir və dəyişməzdir, halbuki dünya varlığı potensial olaraq dəyişə bilən və inkişaf edə bilən bir formadır. Bu, fəlsəfi bir fərq idi, çünki Aleksandr İlahi varlığın qeyri-müəyyən və daim dəyişməz bir "aktual" vəziyyətdə olduğunu müdafiə etmişdir.
Aleksandr Məğribi, varlığın yalnız öz daxili xüsusiyyətləri ilə deyil, həm də mühitlə əlaqəsi kontekstində də təhlilini genişləndirmişdir. O, potensial və aktual anlayışlarını təbiət aləmindəki hərəkət və dəyişikliklərlə birləşdirərək, varlığın mühitə uyğunlaşma prosesini də izah etmişdir. Bu yanaşma, varlığın təbii və sosial mühitə reaksiyasını nəzərə alaraq, varlığın inkişafının qarşılıqlı təsirə bağlı olduğunu göstərir.
Aleksandr Məğribi Aristotelin ontoloji nəzəriyyəsini daha da təhlil edərək, potensial və aktual anlayışlarını yeni bir səviyyəyə daşımışdır. O, bu iki anlayışın dəyişiklik və hərəkət proseslərindəki əhəmiyyətini daha aydın şəkildə izah etmiş və fəlsəfi düşüncəni daha da inkişaf etdirmişdir. Aristotelin fəlsəfi irsini daha geniş şəkildə mənimsəyən və inkişaf etdirən Aleksandr Məğribi, Peripatetik məktəbin ontoloji düşüncəsinin müasir dövrə qədər gəlib çatmasında mühüm rol oynamışdır.
Straton Lampsaklı (e.ə. 335–269) qədim Yunan fəlsəfəsinin mühüm fiqurlarından biri olub, Peripatetik məktəbin nümayəndəsi kimi tanınır. Onun doğum yeri Lampsakos şəhəri, yəni müasir Türkiyənin Çanakkale vilayətindəki Dardanel boğazının yaxınlığında yerləşən bir şəhərdir.

Straton Lampsaklı (e.ə. 335–269), Peripatetik məktəbinin ən mühüm nümayəndələrindən biri olmaqla yanaşı, Aristotelin fəlsəfəsindən müəyyən fərqlər yaradan bir filosof idi. Onun təbiət və varlıq haqqındakı düşüncələri, xüsusilə Aristotelin teleoloji (məqsədli və məqsəd yönümlü) sisteminə qarşı çıxan yanaşmalarını əks etdirir. O, təbiəti fiziki qanunlarla izah etməyə çalışmışdır. Onun fikrincə, təbiətdəki hadisələr yalnız maddə və hərəkət qanunları ilə izah edilə bilər. O, təbiət hadisələrinin, varlıqların və dəyişikliklərin məqsədli bir şəkildə deyil, sadəcə fiziki və maddi qanunlarla meydana gəldiyini müdafiə etmişdir. Straton, Aristotelin təbii dünyadakı məqsəd və səbəb anlayışını da tənqid etmişdir, çünki o, təbiətin heç bir daxili məqsədə və ya "niyyətə" malik olmadığını irəli sürmüşdür. Onun fikrincə, dünyadakı hər şey maddə və enerji ilə əlaqəli və bunların qanunları əsasında baş verir. Straton, maddi varlıq və təbiət qanunlarını izah edərək, təbiətdəki bütün hadisələrin yalnız maddənin və fiziki qüvvələrin qarşılıqlı təsirindən yaranan bir nəticə olduğunu müdafiə etmişdir. Bu baxımdan, Stratonun yanaşması materializmin ilk nümunələrindən biri kimi qəbul edilə bilər. O, bütün varlığın təbiətinin, yalnız maddə və onun hərəkəti ilə izah edilə biləcəyini irəli sürmüşdür. Bu yanaşma, Aristotelin fəlsəfəsindəki forma və maddi təbiətin qarşılıqlı əlaqəsindən fərqli olaraq, yalnız maddi dünyanın təhlilinə fokuslanmışdır.
Straton Lampsaklı, Aristotelin Tanrı anlayışını zəiflədir və Tanrıya olan inancı daha az mərkəzləşdirilmiş və daha materialist bir şəkildə izah etmişdir. O, Tanrını təbiət qanunlarından kənar bir varlıq kimi deyil, daha çox təbiətin və fiziki dünyanın bir hissəsi kimi düşünmüşdür. Stratonun fəlsəfəsində Tanrı, bir ilk səbəb kimi hərəkət etməyən və kənarda duran bir varlıqdan, daha çox təbiətə daxil olan və onun fəaliyyətində heç bir xüsusi və məqsədli rolu olmayan bir qüvvəyə çevrilmişdir. Onun Tanrı anlayışını zəiflətməsi və daha materialist yanaşması, Stratonun bu yanaşmaları, qədim dövrün fəlsəfi düşüncələrində materializmin erkən formalarının yaranmasına səbəb olmuşdur.
Cədvəl 3.21. Peripatetik Məktəbin ontoloji
yanaşmalarının müqayisəsi
Filosof
|
Varlıq və
ontologiya
|
Tanrı və
maddi aləm
|
Varlıq və
hərəkət
|
İnsanın əhəmiyyəti
|
Aristotel
(384-322 e.ə.)
|
Aristotel varlığın əsasını hərəkət və potensialın
aktual hala gəlməsi ilə izah edir.
|
Tanrı (Yalnızca aktual həyata sahib olan),
dünyadakı hərəkətləri başlatan bir ilk səbəbdir.
|
Hərəkət və dəyişiklik varlığın təbii qanunlarına əsaslanır,
hər bir varlıq məqsəd (telos) üçün fəaliyyət göstərir.
|
İnsan, fərqli növ varlıq kimi, həm maddi, həm də
mənəvi təbiətə malikdir, əxlaqi inkişaf insanın məqsədidir.
|
Teofrast
(371–287 e.ə.)
|
Varlığı xüsusiyyətlər və gözəllik anlayışları ilə
daha dərin təhlil etdi.
|
Maddi aləmdə bitkilər və təbiət aləminin təhlili,
varlıq təbiətini öyrənmək üçün mühimdir.
|
Hərəkət bitkilərdə, daşlarda və canlılarda müxtəlif
yollarla baş verir; bu dəyişikliklər həyatın təbiətini formalaşdırır.
|
İnsan həyatını yalnız əxlaqi baxımdan deyil, həm
də təbiət qanunları ilə əlaqələndirərək başa düşür.
|
Aleksandr Məğribi (e.ə. IV əsr)
|
Aristotelin potensial və aktual anlayışlarını
inkişaf etdirərək maddi və mənəvi aləm arasındakı əlaqəni izah edir.
|
Tanrı, maddi aləmin ilk səbəbi kimi hərəkətə gətirən
qüvvədir, amma özü heç bir dəyişiklik yaşamır.
|
Varlıq həm potensial (hər şeyin mümkün olduğu vəziyyət),
həm də aktual (həyata keçən hər şey) kimi bölünür.
|
İnsan aktual həyatı quraraq təbii qanunlara və ən
yüksək məqsədlərə doğru yönəlir.
|
Straton
Lampsaklı (e.ə. 335-269)
|
Hər şey maddi dünya ilə izah olunmalıdır, Tanrı
anlayışını zəif bir şəkildə təhlil edir.
|
Tanrı anlayışını daha az önə çıxarır, fiziki aləmi
daha çox önə alır.
|
Fizioloji və bioloji proseslər hərəkətin təbiətini
müəyyən edir; hər bir varlıq maddi qanunlarla idarə olunur.
|
İnsan təbiətin bir parçası kimi dəyişir, əxlaqi
davranışlar bu təbiətə uyğun olmalıdır. |
Bu cədvəl Peripatetik Məktəb nümayəndələrinin ontoloji yanaşmalarını ümumiləşdirir və onların varlıq, Tanrı, hərəkət və insan mövzularındakı əsas fikirlərini müqayisə edir.
- Aristotelin ontologiyası hərəkət və potensialın aktual hala gəlməsi ilə izah olunur. Hər bir varlığın məqsədi, telos, onun hərəkətini və inkişafını yönləndirir.
- Tanrı ilk səbəb kimi tanınır, yəni bütün dəyişiklikləri başlatan və hərəkəti təmin edən əsas qüvvədir.
- İnsanın əhəmiyyəti əxlaqi inkişaf və məqsəd ilə əlaqələndirilir. İnsanın ən yüksək məqsədi əxlaqi və mənəvi inkişafdır.
- Maddi dünya Peripatetik məktəb üçün mühüm yer tutur. Varlıq yalnız maddi və mənəvi aspektlərin harmoniyasına dayanır. Fiziologiya və biologiya bu məktəbdə geniş şəkildə inkişaf etdirilmişdir.
Peripatetik məktəbin idrak təlimi - Aristotel tərəfindən əsası qoyulmuş və onun davamçıları tərəfindən inkişaf etdirilmişdir. Bu məktəb idrakı, yəni bilik əldəetmə prosesini empirik və məntiqi əsaslarla izah edən rasional ənənənin bir hissəsi kimi formalaşdırılmışdır. Aristotelin idrak nəzəriyyəsi əsasən hissi qavrayış, təcrübə, məntiqi düşüncə və universal biliklərin əldə edilmə mexanizmləri üzərində qurulmuşdur.
Peripatetik məktəb Aristotelin qoyduğu elmi-fəlsəfi prinsipləri davam etdirən və inkişaf etdirən filosoflardan ibarət idi. Bu məktəbin nümayəndələri idrakın əsaslarını Aristotelin empirik-metafizik konsepsiyasından çıxış edərək şərh etmiş və öz dövrlərinin bilik sistemlərinə uyğun yeni yanaşmalar gətirmişlər. Onların idrak nəzəriyyəsi əsasən Aristotelin təcrübəyə əsaslanan bilik modeli üzərində qurulmuş və məntiqin idrakda oynadığı rolu daha da genişləndirmişdir.
Teofrast Aristotelin ən yaxın tələbələrindən biri olub, onun idrak nəzəriyyəsini sistemləşdirərək inkişaf etdirmişdir. O, idrak prosesində hissi qavrayışın və empirik müşahidənin rolunu vurğulayaraq, bilik əldə etmə prosesinin düzgün metodoloji əsaslara söykənməsinin vacibliyini müdafiə etmişdir. Teofrast Aristotelin idrak nəzəriyyəsini təsdiqləmiş, lakin hissi qavrayışın bilik əldə etmədə daha böyük rol oynadığını irəli sürmüşdür. O, Aristotelin səbəbiyyət nəzəriyyəsini genişləndirərək, idrakın obyektiv təcrübəyə əsaslanması üçün onun universal səbəb-nəticə qanunauyğunluqları əsasında qurulmalı olduğunu bildirmişdir. Teofrast idrakın əsasını məntiqi çıxarışlarda görürdü və sillogizmin bilik sistemindəki rolunu xüsusi vurğulayırdı.
Straton, Aristotelçilikdə daha empirist və materialist bir xəttin inkişaf etdiricisi olmuşdur. O, idrakın yalnız hissi təcrübə vasitəsilə mümkün olduğunu və hər cür bilik əldə etmənin maddi əsasları olduğunu iddia edirdi. Straton idrakın əsasını hissi qavrayış və eksperimental müşahidə ilə əlaqələndirirdi. O, məntiqi biliklərin yalnız empirik verilənlərə əsaslanmalı olduğunu irəli sürərək, metafizik möhtəkirliyə qarşı çıxırdı. Stratona görə, idrak prosesi fiziki dünyada baş verən dəyişikliklərin insan şüurunda əks olunmasıdır.
Aleksandr Afrodiziyalı (II-III əsrlər) Aristotelin idrak nəzəriyyəsinə xüsusi şərhlər yazmış və onun idrak konsepsiyasını daha da sistemləşdirmişdir. O, idrakın mahiyyətini araşdıraraq ağıl və şüurun rolu barədə yeni fikirlər irəli sürmüşdür. Aristotelin "passiv ağıl" və "fəal ağıl" anlayışlarını izah etmiş və fəal ağlın insan idrakında əsaslı rol oynadığını müdafiə etmişdir. Aleksandr, empirik biliklərin məntiqi çıxarışlarla tamamlanmasının vacibliyini irəli sürərək, Aristotelin epistemoloji çərçivəsini gücləndirmişdir. Ona görə, həqiqət yalnız təcrübə və məntiq əsasında qurulan biliklərdə tapıla bilər.

Peripatetik məktəbin nümayəndələri Aristotelin idrak nəzəriyyəsini inkişaf etdirərək, empirik və məntiqi əsasları daha da gücləndirmiş, eyni zamanda idrakın fəlsəfi-metodoloji çərçivələrini genişləndirmişlər. Teofrast və Aleksandr Afrodiziyalı idrakın məntiqi-struktur əsaslarını formalaşdırmış, Straton isə, onun materialist izahını vermişdir.
• Platonçular (e.ə. III – b.e. II)
Platonun fəlsəfəsi onun ölümündən sonra müxtəlif istiqamətlərdə inkişaf etdi. Orta Platonizm (e.ə. III – II), Platonun irsini Aristotelçi, Pifaqorçu, Stoa və qnostik elementlərlə sintez edən bir məktəb kimi formalaşdı. Bu məktəb Neoplatonizmə keçid dövrü kimi qiymətləndirilir və xüsusilə metafizika, teologiya və ontologiya sahəsində mühüm yeniliklər gətirdi.
Filon Aleksandriyalı (e.ə. 20 – b.e. 50) yunan fəlsəfi ənənəsində mühüm bir şəxsiyyətdir. O, Aleksandriya (İskəndəriyyə) şəhərində, Misirdə anadan olmuşdur. Aleksandriya, o dövrün ən mühüm intellektual mərkəzlərindən biri idi və burada Yunan və Misir mədəniyyətləri arasında güclü bir qarşılıqlı əlaqə mövcud idi. Filonun mənşəyi və ailəsi haqqında məlumatlar çox da ətraflı deyil, lakin onun Yəhudi bir ailədən gəldiyi məlumdur. O, həmçinin Yəhudi dini təlimləri ilə Yunan fəlsəfəsini birləşdirən bir fəlsəfi düşüncə sistemini inkişaf etdirib.

Filon, Yunan fəlsəfəsi ilə Yəhudi dini anlayışlarını birləşdirərək, Platonun ideya aləmi ilə bağlı fəlsəfi düşüncələrini, eyni zamanda öz dövrünün dini və mədəni mühitinə uyğunlaşdırmışdır. Onun təlimləri, Platonizmin klassik doktrinalarının şərhi və yeni fəlsəfi mövqelərin formalaşdırılmasında mühüm rol oynamışdır.
Filonun fəlsəfi dünyagörüşü, Platonun ideya aləmi ilə əlaqələndirilir. Filon, Platonun deyalar aləmi nəzəriyyəsini Tanrının zehnində mövcud olan ilahi planlar kimi izah etmişdir. Onun fikrincə, İdeyalar, Tanrının mükəmməl və dəyişməz düşüncələri kimi təzahür edir, amma bu düşüncələr maddi aləmdə təkrarlanmış formada ortaya çıxır. Bu baxış, ontoloji və epistemoloji məsələləri birləşdirərək, ideya aləminin Tanrının bir ilahi düşüncə kimi varlığını təyin edir. Bu, Platonun ideyalar aləminin müstəqil və mükəmməl varlıq kimi mövcud olması anlayışını davam etdirərək, onu Tanrının yaradıcılıq prinsipləri ilə əlaqələndirir.
Filon, Loqos anlayışını da öz fəlsəfəsində əsas yerə qoymuşdur. Platonun ideyalar aləmi ilə paralel olaraq, Filon Loqosu Tanrı ilə maddi dünya arasında bir vasitəçi qüvvə kimi təqdim edir. Loqos, Yunan fəlsəfəsində təfəkkürün, dilin və hikmətin simvolu olsa da, Filonun təlimində bu anlayış daha çox Tanrının maddi aləmə təsirini təmin edən bir vasitə kimi çıxış edir. Filona görə, maddi dünya Tanrının birbaşa təsiri altında deyil, əksinə, Loqos vasitəsilə Tanrıdan gələn şüur və hikmət vasitəsilə formalaşır. Bu yanaşma, ontologiyada Tanrının maddi aləmlə birbaşa əlaqəsinin olmadığını, ancaq Tanrıdan gələn və maddi dünyaya yön verən bir vasitəçi qüvvənin olması düşüncəsini ortaya qoyur.
Filonun Loqos anlayışı sonradan xristian teologiyasında mühüm dəyişikliklərə səbəb olmuşdur. Xristian inancında İsa Məsihin "ilahi Loqos (Söz)" kimi qəbul edilməsi, Filonun təsiri ilə inkişaf etmiş bir ideyadır. Xristian teologiyasına görə, Loqos həm Tanrı ilə, həm də insanla birləşən bir vasitəçi kimi meydana gəlir. Bu fikir, İsa Məsihin ilahi mahiyyətini açıqlamağa xidmət etmişdir və xristianların Tanrı ilə olan əlaqəsini anlamağa imkan vermişdir. Filonun Loqos anlayışının xristian inancına təsiri, onun fəlsəfi irsinin gələcəkdə böyük bir teoloji önəm qazandığını göstərir.
Filonun fəlsəfəsi, Orta Platonizm və yəhudi fəlsəfəsinin təzahürüdür. Onun ontoloji baxışları, Tanrı ilə maddi dünyanın əlaqəsini anlamağa çalışır və Loqos vasitəsilə bu əlaqəni açıqlayır. Platonun ideya aləmi anlayışını Tanrının düşüncələri ilə birləşdirərək, Filon ontologiyanın metafizik və ilahi tərəfini inkişaf etdirmişdir.
Filonun təsiri yalnız ontologiya ilə bağlı deyil, həm də teologiya sahəsində mühüm təsir yaratmışdır. Xristianlığın inkişafında, xüsusən Loqos anlayışının İsa Məsihin ilahi mahiyyəti ilə əlaqələndirilməsi, Filonun Platonizmi xristian teologiyası ilə uzlaşdırma cəhdinin bir nəticəsidir. Bu yanaşma, həm də Orta Platonizminin fiziki aləm və ilahi düşüncə arasında bir körpü qurma cəhdi kimi qəbul edilə bilər.
Plutarx (doğum e.ə. 45), qədim yunan və romalı tarixçi, filosof və yazıçı kimi tanınır. O, Çeronea adlı şəhərdə doğulmuşdur, bu şəhər antik Yunanıstanın Beotia bölgəsində yerləşir. Plutarxın həyatının çox hissəsi Yunan və Roma mədəniyyətləri arasında bir körpü rolunu oynayaraq keçmişdir. O, gəncliyində Afensdə təhsil almış və burada müxtəlif filosoflarla tanış olmuşdur.
Plutarx, Orta Platonizminin mühüm nümayəndələrindən biri kimi, öz fəlsəfi sistemində Platonun ideyalarını inkişaf etdirərək yeni anlayışlar təqdim etmişdir. O, xüsusilə ruh və maddi dünya arasındakı əlaqəni izah edərkən, həm ilahi, həm də maddi tərəflərin birliyini təhlil etmiş və bu yanaşması ilə ontoloji məsələləri daha dərin şəkildə araşdırmışdır. Onun fəlsəfi təhlilləri həm stoik, həm də pifaqorçu təsirləri ilə zəngin olmuş və Platonun doktrinalarına yeni qatlar əlavə etmişdir.
Plutarxın ruh anlayışı, onun ontoloji fəlsəfəsinin mərkəzində dayanır. O, ruhu həm ilahi, həm də maddi tərəflərdən ibarət bir varlıq kimi izah etmişdir. Filozof, ruhun ikiqat təbiətini vurğulamışdır: ilahi tərəfi ruhun mükəmməlliyə yönələn və əbədi bir hissəsi kimi, maddi tərəfi isə, onun dünyada bədənlə əlaqəli və keçici bir varlıq kimi mövcudluğunu əks etdirir. Plutarx, ruhun maddi tərəfinin çürüməyə meylli olduğunu, amma ilahi tərəfinin əbədiliyi və mükəmməlliyi ilə təbiətin və kainatın müəyyən bir mənasına işarə etdiyini bildirir. Bu, onun ontoloji ikiqatlıq anlayışını inkişaf etdirir, ruh və bədən arasındakı əlaqəni izah etməyə çalışır.
Bu fəlsəfi yanaşma, Aristotelin və stoiklərin düşüncələrindən də təsirlənmişdir. Stoiklər, ruhu hər şeyin maddi əsasında izah edərək, onun qeyri-maddi və mükəmməl tərəfini təbii aləmlə əlaqələndirmişdilər. Plutarx, bu təsiri qəbul edərək, ruhun həm maddi, həm də ilahi tərəfini birləşdirərək bir ontoloji harmoniya yaratmağa çalışır.

Demiurq anlayışı, Orta Platonizminin və əvvəlki Platonizminin vacib fəlsəfi kateqoriyalarından biridir. Plutarx, Demiurqu bir yaradıcı qüvvə və ya təbiət qüvvəsi kimi təhlil etmişdir. Onun anlayışına görə, Demiurq, dünyanı və kainatı formalaşdıran bir qüvvədir, amma bu qüvvə maddi aləmin mükəmməl olması üçün müəyyən bir nizamda fəaliyyət göstərir. Plutarx, Demiurq anlayışını stoik və pifaqorçu elementlərlə birləşdirərək, bir təbii nizam və əxlaqi mükəmməllik nəzəriyyəsi irəli sürmüşdür.
Stoiklər, kainatın təbii qanunlarla idarə edildiyini və hər şeyin logos vasitəsilə formalaşdığını irəli sürmüşdür. Plutarx, bu yanaşmanı qəbul edərək, Demiurqu kosmosu yaradan və nizam verən bir prinsip kimi təfsir etmişdir. Eyni zamanda, Pifaqorçuların vurğuladığı kimi, dünya təkcə maddi təbiətlə deyil, həm də harmonik bir qayda ilə idarə olunur. Plutarx, bu iki məktəbin təlimlərini birləşdirərək, Demiurqu həm əxlaqi bir mükəmməllik prinsipinin, həm də nizamlı bir təbiət qanununun təcəssümü kimi təqdim etmişdir. Bu yanaşma, dünyadakı maddi və qeyri-maddi aləmlər arasındakı əlaqəni və ontoloji mükəmməlliyi aydınlaşdırmaq məqsədini güdür. Plutarx, Demiurqu həm kosmosu yaratmaqla, həm də onun hərəkətini və inkişafını nizamlayan mükəmməl bir qüvvə kimi təqdim edərək, fəlsəfi və teoloji suallara cavablar verməyə çalışmışdır.
Plutarx, Platonun fəlsəfəsinə sadiq qalaraq, maddi aləmi və onun təbii vəziyyətini natamam və qüsurlu kimi təsvir etmişdir. Onun fikrincə, maddə öz təbiətindəki dəyişkənlik və qeyri-mükəmməlliklə əlaqəli olduğu üçün, maddə bir növ natamam forma kimi mövcuddur. Maddi aləm, Platonun İdeya aləmi ilə müqayisədə daha aşağı bir reallıqdır və maddi varlıqlar yalnız bu ideyaların qüsurlu təzahürləri və ya əksləri kimi mövcuddur.
Plutarx, bu təhlili təbiət və əxlaq arasındakı əlaqəni izah etmək üçün də istifadə etmişdir. Maddi dünya yalnız ilahi nizamın və Demiurqun təsiri ilə daha yüksək bir mükəmməlliyə doğru yönəlir. O, maddi dünyadakı şəriyyəti və qeyri-mükəmməlliyi izah edərək, insan ruhunun yüksəlməsi və ideyalara doğru yaxınlaşmasının vacibliyini vurğulamışdır.
Plutarxın ontoloji nəzəriyyəsi, maddi və ilahi dünyanın əlaqəsi, ruh və bədən arasındakı qarşılıqlı əlaqə, və Demiurqun yaradıcı funksiyasını aydınlaşdırmağa yönəlmişdir. O, Stoizm və Pifaqorçuluğun təsirini qəbul edərək, Demiurqun təbiət qanunlarını yaradan bir qüvvə kimi fəaliyyət göstərməsini, eyni zamanda ontoloji nizam və əxlaqi mükəmməllik anlayışlarını birləşdirmişdir. Bu fəlsəfi yanaşmalar, Orta Platonizmin ontoloji təhlilinə əhəmiyyətli bir töhfə vermiş və sonrakı dövrlərdə həm Platonizmə, həm də xristian teologiyasına təsir etmişdir.
Plutarx, Orta Platonizmin nümayəndəsi kimi, ruh və maddə arasındakı əlaqəni, Demiurqun yaradıcı qüvvə kimi fəaliyyətini və maddi dünyanın natamamlığını inkişaf etdirərək, Platonun fəlsəfəsinə yeni qatlar əlavə etmişdir. Onun ontoloji düşüncələri, həm qədim fəlsəfi ənənələrin zənginləşdirilməsinə, həm də sonrakı dini və fəlsəfi mülahizələrin formalaşmasına böyük təsir göstərmişdir.
Numeniy (b. e. II), Orta Platonizmin ən mühüm nümayəndələrindən biri və Platonizmlə Pifaqorçuluğun sintezini edən bir filosofdur. Onun mənşəyi barədə məlum olan əsas məlumatlar azdır, lakin o, böyük ehtimalla Suriya və ya Fələstində doğulmuşdur, çünki bəzi mənbələr onun Suriya mənşəli olduğunu iddia edir. Numeniyin fəlsəfəsi, Aleksandriya və Roma kimi böyük intellektual mərkəzlərdə təsirini göstərmişdir.
O, Orta Platonizminin ən maraqlı və təsirli nümayəndələrindən biri olub, Platonun fəlsəfəsini daha da inkişaf etdirərək özünəməxsus triadik (üçlü) ontoloji sistemini yaratmışdır. Onun fəlsəfəsi, həm Neoplatonizm, həm də xristian teologiyası üzərində dərin izlər qoymuşdur. Numeniyin təlimləri, Tanrının birliyindən başlayaraq, dünyanın yaranması və strukturu ilə əlaqədar daha mistik və metafizik bir yanaşma təqdim edir. Bu yanaşmalar, həm antik fəlsəfə, həm də sonrakı dini düşüncələr üçün çox vacib olmuşdur.
Numeniy, Tanrı anlayışını bir triadik (üçlü) sistem əsasında qurmuşdur. Bu sistem, Tanrının müxtəlif aspektlərini əks etdirərək onun müxtəlif mərhələlərdə təzahür etməsini izah edir. Onun təliminə görə, Tanrı Bir, Demiurq və Kosmik Ruh kimi üç mərhələyə ayrılır: Bir (və ya Monad), Tanrının ən yüksək və mükəmməl mərhələsidir. Bir, bütün mövcudluğu əhatə edir və heç bir şəkildə bölünə bilməz. Bu mərhələ, Tanrının təməl mahiyyətini və əzəli birliyini təmsil edir. Bir həm yaranışın, həm də hər şeyin başlanğıcıdır, amma özlüyündə heç bir xüsusiyyətə sahib deyil, sadəcə varlıqdır. Bu anlayış, daha sonra Neoplatonizmin əsas prinsiplərindən birinə çevrilmişdir.
Demiurq mərhələsi, yaradıcı güc və dünyanı formalaşdıran qüvvədir. Demiurq, “Bir”dən çıxan, amma artıq maddi aləmlə əlaqəyə girən bir varlıqdır. O, kosmosu və maddi dünyanı formalaşdırmaq üçün müəyyən bir plan və məqsəd əsasında hərəkət edir. Bu anlayış, Platonun Timey adlı əsərindəki Demiurq obrazı ilə əlaqələndirilir. Plutarxın təlimində olduğu kimi, Demiurq, Tanrının mükəmməlliyini maddi aləmdə əks etdirmək və təbii nizamı qurmaq məqsədini daşıyır.
Kosmik Ruh mərhələsi, dünyadakı həyat və nizamı təmin edən bir prinsipdir. Kosmik Ruh, maddi aləmi canlı və dinamik edən, Tanrının yaradıcı gücünün təsirini dünyada hiss etdirən bir vasitəçidir. Kosmik Ruh, həm Tanrı ilə, həm də maddi aləmlə əlaqə qurur və hər şeyin harmoniyasını təmin edir. Bu anlayış, həmçinin Platonizm və Stoizmin təsirlərini birləşdirərək, kosmosun nizamını və əxlaqi mükəmməlliyi izah etməyə çalışır.
Numeniyin üçlü sistemindən həm Neoplatonizm, həm də xristian teologiyası təsirlənmişdir. Bu sistemin əsas prinsipləri, sonradan Plotin və digər Neoplatonizm filosofları tərəfindən inkişaf etdirilmiş və daha da mükəmməlləşdirilmişdir. Plotin, Tanrının birliyi anlayışını dərindən təhlil edərək Birin ontoloji əsaslarını daha da gücləndirmişdir. Numeniyin Demiurq və Kosmik Ruh anlayışları, Plotin tərəfindən emanasiya prosesinə çevrilərək, ontologiyada daha dərinləşmişdir.
Xristian teologiyasına gəlincə, Numeniyin Tanrı triadası düşüncəsi, Üçlü Tanrı anlayışına (Ata, Oğul və Müqəddəs Ruhun birliyi) bənzəyir. Bu triadik sistem, xristian təlimində Tanrının üç fərqli şəxsiyyətində birliyini izah edən təməl prinsiplərdən birinə çevrilmişdir. Xristian teologiyasında İsa Məsihin Tanrının Oğlu və Loqos kimi rolu, Numeniyin Tanrının müxtəlif mərhələlərini izah etmə yanaşmasından təsirlənmişdir.
Numeniy, Platon və Pifaqor fəlsəfələrini birləşdirərək özünün mistik bir fəlsəfi sistemi yaratmışdır. O, Platonun ideyalar aləmi və Pifaqorçuların rəqəmsal və harmoniya nəzəriyyələrini birləşdirərək, Tanrının və kainatın strukturunu izah edən daha mistik və harmonik bir yanaşma təqdim etmişdir. Pifaqorçular, kainatın quruluşunu rəsmlərlə və rəqəmlərlə izah edirdilər, bununla yanaşı Platon daha çox ontoloji ideyalar və maddi aləmin təbiəti ilə məşğul olmuşdu. Numeniy, bu iki fəlsəfi yanaşmanı birləşdirərək, kainatın hər bir hissəsinin mükəmməl bir nizam və ahənglə işlədiyini irəli sürmüşdür. Onun təlimi, mistik təfəkkürə və ilahi aləmlə əlaqəyə dərin bir vurğu yapmışdır. Bu, onun fəlsəfəsinin maddi dünyadan daha çox ilahi dünyaya və ilahi varlıqlara yönəlməsini təmin etmişdir.
Numeniyin ontoloji baxışları, Tanrının üçlü təzahürünü təsvir edərək ontologiya, teologiya və metafizika sahələrində yeni bir düşüncə istiqaməti açmışdır. Onun fəlsəfəsi, həm Neoplatonizmin inkişafına, həm də xristian teologiyasına böyük təsir göstərmişdir. Numeniyin triadik sistemi, Tanrının birliyi ilə əlaqəli düşüncələri daha dərindən və sistematik şəkildə inkişaf etdirmişdir. Bu yanaşma, həm ontoloji, həm də teoloji məsələləri birləşdirərək yeni fəlsəfi istiqamətlərə yol açmışdır.
Orta Platonizm Platonun ontoloji sistemini daha teoloji çərçivəyə oturdaraq, İdeyalar aləmini Tanrının zehnində olan ilahi məfhumlar kimi izah etdi. Demiurq anlayışı inkişaf etdirildi, maddi dünya və şər problemi metafizik olaraq analiz olundu. Bu məktəb, Neoplatonizmə, Xristian teologiyasına və İslam fəlsəfəsinə mühüm təsir göstərərək qədim və orta əsr fəlsəfəsinin inkişafında həlledici rol oynadı.
Cədvəl 3.22. Platonçuların ontoloji yanaşmalarının müqayisəsi
Filosof
|
Varlıq və ontologiya
|
Tanrı və ideyalar aləmi
|
Emanasiya və hərəkət
|
İnsanın varlıqla əlaqəsi
|
Platon
(428–348 e.ə.)
|
Varlıq
yalnız İdeyalar aləmində mövcuddur, maddi dünya yalnız bir kölgədir.
|
İdeyalar əbədi
və dəyişməz, maddi aləmin kamil nümunələridir. Demiurq yaradıcı qüvvədir.
|
Emanasiya:
Maddi aləm İdeyaların əksidir, hər şey ideyalara yaxınlaşmağa çalışır.
|
İnsan:
Ruhun maddi bədənlə əlaqəsi var, insanın məqsədi idealarla uyğunlaşmaq və
ruhu öz həqiqətinə yönəltməkdir.
|
Filon
Aleksandriyalı (e.ə. 20 – e. 50)
|
Varlıq,
Tanrının zehnində ilahi planlar kimi formalaşır.
|
Tanrı bir
vahid Loqos (Tanrının ağlı), maddi aləm və Tanrı arasında vasitəçidir.
|
Emanasiya:
Varlıq Tanrıdan Loqos vasitəsilə yayılır. Maddi aləm Loqosun təzahürüdür.
|
İnsan:
İnsanın ruhu ilahi planla əlaqədədir, insanın məqsədi ruhunu Tanrıya
yaxınlaşdırmaqdır.
|
Plutarx (e. 45–120)
|
Ruhun
maddi və ilahi tərəfləri var.
|
Demiurq:
Tanrı tərəfindən yaradılmışdır, amma maddi aləm natamam formadır.
|
Emanasiya:
Maddi aləm natamamdır, Tanrıdan emanasiya edən ilahi qüvvələr dünya aləmində
görünür.
|
İnsan: Ruh
maddi aləmdən ayrılır və ilahi tərəfə yönəlir, məqsəd ilahi ruha
yaxınlaşmaqdır.
|
Numeniy (e. II əsr)
|
Bir,
Demiurq və Kosmik Ruh kimi üç təbəqə var.
|
Triadik
sistem: Tanrı, Demiurq və Kosmik Ruh. Hər biri bir-birinə təzahür edir.
|
Emanasiya:
Birdən gələn emanasiya ilə varlıq Demiurq və Kosmik Ruh vasitəsilə inkişaf
edir.
|
İnsan ruhu
Birə qovuşmaq üçün dünyada təmizlənməlidir.
|
Proklus (412–485)
|
Vahid, Nous,
Ruh və materiya arasında bir triadik sistem var.
|
Varlığın ən
yüksək prinsipi. Nous: Ən yüksək fəlsəfi dərəcə.
|
Vahiddən
Nousa, sonra Ruha və ən sonda maddi aləmə emanasiya edir.
|
Ruhun yüksəlməsi
üçün mədəniyyət, fəlsəfə və ritüallar əhəmiyyətlidir.
|
Plotin (205–270)
|
Emanasiya:
Vahiddən bütün varlıq yayılır, hər şey ona qayıdır.
|
Vahid - dərki
mümkün olmayan, təyin edilməsi qeyri-mümkün bir mahiyyətə malikdir.
|
Varlıq
yalnız Vahiddən emanasiya edir. Vahid mütləq, dəyişməzdir.
|
Ruh Vahidə
qovuşmaq üçün dünyadan yüksəlməlidir.
|
Bu cədvəl Orta Platonizm və Sonrakı Platonizm nümayəndələrinin ontoloji ideyalarını müqayisə edir, onların Vahid, emanasiya, maddi aləm, Tanrı və insan ilə əlaqədar təlimlərini nümayiş etdirir.
Əsas müqayisə nöqtələri:
1. Varlıq və Tanrı - Platonda İdeyalar aləmi əbədi və dəyişməzdir, maddi aləm isə, onun təzahürüdür. Filon və Proklusda Tanrı və Loqos arasındakı əlaqə daha çox bir vasitəçilik rolunu oynayır. Plotin isə, Vahiddən bütün varlığın emanasiya etməsini izah edir, bu, maddi və mənəvi aləmlər arasındakı əlaqəni izah edir.
2. Emanasiya - fərqli təzahürlərə malikdir. Platon və Proklusda varlıq, Tanrıdan İlk Ağıla (Nous), sonra isə, İlk Nəfsə və maddi dünyaya yayılır. Plotində, Vahid hər şeyin ilkin mənbəyidir və bütün varlıq bu prinsipdən yayılır. Filon və Numeniydə emanasiya vasitəsilə daha çox bir ilahi sistem meydana gəlir.
3. İnsanın əhəmiyyəti - Platonda insanın məqsədi ruhunun yuxarı aləmlərə yüksəlməsi və idealarla birləşməsidir. Filon, Proklus, və Numeniydə insanın ruhu ilahi ilə əlaqədədir, bu əlaqəni qurmaq məqsədidir. Plotinin ontologiyasına görə, insanın ruhu Vahidə qovuşmalıdır, bu isə, bir növ mistik yüksəlişlə mümkündür.
Platonçuların idrak təlimi, xüsusilə Platonun öz fəlsəfəsində, insanın gerçəkliyi dərk etmə və bilik əldə etmə prosesi üzərində dayanır. Bu təlimin mərkəzində "idrak" anlayışı və onun insanın daxili və xarici dünyası ilə əlaqəsi durur. Platonçuların idrak fəlsəfəsi, təbii olaraq, Platonun "ideyalar" təlimindən qaynaqlanır və bununla əlaqədar olaraq insanın ruhunun ali biliklərə çatma yolunu izah edir.
Filon Aleksandriyalı, Plutarx, Numeniy, Proklus və Plotin kimi filosoflar, Platon fəlsəfəsinin inkişafına mühüm töhfələr vermişlər. Onlar Platonun idrak təlimini və ümumilikdə fəlsəfəsini müxtəlif istiqamətlərdə daha da zənginləşdirərək, həm Şərq, həm də Qərb fəlsəfəsində dərin izlər buraxmışlar.
Filon, xüsusən Hellenistik dövrün Platonçu fəlsəfəsi ilə Yəhudi dini təlimlərini birləşdirməsi ilə tanınır. O, Platonun ideyalar təlimini Tanrının ideyaları və dünya ilə əlaqələndirərək, mücərrəd düşüncə və ilahi hikmətin təhlilini etmişdir. Filon, idrakın yalnız duyğusal təcrübələrdən deyil, həm də Tanrının Ağlından gələn ilhamla əlaqələndirilməli olduğunu vurğulamışdır. Onun idrak təlimindəki əhəmiyyətli anlayışlardan biri, logos anlayışıdır. Logos, həm həqiqətə çatma yolunu, həm də düşüncə və ilahi hikməti təmsil edir. Filon, idrakın ilkin mərhələlərinin empirik təcrübələr olduğunu, lakin ən yüksək idrakın yalnız Tanrı ilə birləşmək və ilahi hikməti dərk etmək ilə mümkün olduğunu düşünür.
Plutarx, etik və əxlaqi idrak məsələlərinə böyük diqqət yetirmişdir. O, Platonun idrak təlimini həm dialektik yanaşmalarla, həm də mənəvi və əxlaqi ölçülərlə əlaqələndirmişdir. Plutarxın idrak təliminə görə, insanın əsas məqsədi yalnız məlumat əldə etmək deyil, həm də bu məlumatı mənəvi yüksəlişə yönəltməkdir. Bu, onun təmizlənmə və yüksəliş anlayışları ilə əlaqələndirilir. Plutarx, həmçinin duyğuların və hissiyatların idrakı təhrif etdiyini və insanın doğru bilik əldə etmək üçün ruhun təmizlənməsi lazım olduğunu irəli sürmüşdür. O, etik davranışların və düşüncələrin hər biri üçün mükəmməl bir bilik və idrak yolunun olması gərəkdiyini vurğulamışdır.
Numeniy, Platonun idrak təlimini daha çox mistik və neoplatonizmə yaxın bir şəkildə inkişaf etdirmişdir. Onun fəlsəfəsində, əsil gerçəklik və həqiqət, mücərrəd ideyalarla deyil, daha çox ilahi və mistik təcrübələr ilə əlaqələndirilir. Numeniy, idrakın ilahi ilham ilə qavranılmalı olduğunu və ağılın yuxarı səviyyədəki ilahi biliklərə yaxınlaşmalı olduğunu müdafiə etmişdir. Numeniy idrak təlimində təkamül və yüksəlmə əsas prinsipdir. İdrak, insanın ilkin hisslərdən başlayıb daha sonra ilahi və mükəmməl bir məlumata çatma prosesi kimi qəbul edilir. O, ilk səbəb və təbiət ilə əlaqəli biliklərin yalnız daxili işıq və ruhən yuxarıya doğru yüksəlməklə əldə oluna biləcəyini düşünür.
Proklus, Platonun idrak təlimini neoplatonizm çərçivəsində daha da inkişaf etdirərək, ruhun yüksəlməsi və ideyaların daha dərindən təhlilini təklif etmişdir. O, ideyaların bir növ bütün mücərrəd gerçəklik kimi qəbul edilməli olduğunu və yalnız ruhun təmizlənməsi ilə bu gerçəkliklərin dərk oluna biləcəyini müdafiə etmişdir.
Rauf Məmmədov
Cross Media Təhlil Mərkəzinin analitiki, fəlsəfə doktoru