Aristotel

Aristotel (e.ə. 384-322) Makedoniyanın Stagira şəhərində doğulub. Atası Nikomaxos Makedoniya kralı II Filippin sarayında həkim idi. Aristotel Platonun Akademiyasında təhsil alıb və sonradan Makedoniyalı İskəndərin müəllimi olub.
Bəzi tədqiqatçılar iddia edirlər ki, Aristotelin ailəsi Balkan mənşəli trak və ya Frakiya-İlliriya kökənli ola bilər, çünki Makedoniya regionu qədim Yunanıstanla yanaşı, Traklar və digər etnik qrupların yaşadığı bir ərazi idi. Lakin Aristotelin dili, fəlsəfəsi və bütün fəaliyyəti yunan dünyasına aid idi. O, yunan mədəniyyətində yetişmiş və yunan fəlsəfəsini inkişaf etdirmişdi.
Diogen Laertiusun yazdığına görə, Aristotelin ölümündən sonra onun kitabxanası və əsərləri ən yaxın tələbəsi və peripatetizm məktəbinin davamçısı olan Teofrasta keçmişdir (Diogen Laertius, Lives of Eminent Philosophers V, 52). Strabon qeyd edir ki, Teofrast bu kitabxananı Nelayə miras qoydu, lakin Nelayın varisləri kitabları uzun müddət gizlətdilər (Strabon, Geographica XIII, 1, 54). Plutarxın məlumatına görə, Nelayın varisləri bu kitabları yeraltı anbarlarda saxladıqları üçün əsərlər nəmin və həşəratların təsirindən zədələnmişdi (Plutarx, Sulla 26).
Strabon qeyd edir ki, Apellikon fəlsəfə ilə ciddi məşğul olmayan bir kitab kolleksiyaçısı idi və Aristotelin əsərlərində çatışmayan hissələri özbaşına doldurmağa çalışmışdır. Bunun nəticəsində mətnlərdə çoxsaylı səhvlər yaranmışdır (Strabon, Geographica XIII, 1, 54). Plutarxın məlumatına görə, Roma generalı Sulla e.ə. 86-cı ildə Afinanı fəth etdikdən sonra Apellikona məxsus kitabxananı Romaya gətirmişdir (Plutarx, Sulla 26). Strabon bildirir ki, Romada Aristotelin əsərlərinin qeyri-dəqiq köçürmələri və səhv nüsxələri geniş yayıldı. Xüsusilə Tiranion adlı qrammatikin bu mətnləri yenidən nəzərdən keçirməsi və korrektə etməsi göstərilir (Strabon, Geographica XIII, 1, 54).
Afeneyin yazdığına görə, Misir hökmdarı II Ptolemey Filadelf (e.ə. 285–246) Aristotelin bəzi əsərlərini əldə edərək İskəndəriyyə kitabxanasına köçürmüşdür. Lakin, bu iddia Strabon və Plutarxın məlumatları ilə ziddiyyət təşkil edir (Athenaios, Deipnosophistae I, 3a). Verner Yeqer göstərir ki, Aristotelin günümüzə qədər gəlib çatan əsərlərinin çoxu onun tələbələri üçün yazdığı dərsliklər və qeydlərdən ibarətdir, yəni onlar ictimai nəşr üçün nəzərdə tutulmamışdır (Werner Jaeger, Aristoteles: Grundlegung einer Geschichte seiner Entwicklung 1923). Barnes qeyd edir ki, bəzi mətnlər, məsələn, "Magna Moralia" və "Rhetorica ad Alexandrum" adlı əsərlər Aristotelin orijinal əsərləri olub-olmadığı mübahisəlidir (Jonathan Barnes, Aristotle 1982).
Aristotelin bəzi əsərlərinin sonradan əlavə edildiyi akademik araşdırmalarda təsdiq olunur. Werner Jaeger öz "Aristotle: Fundamentals of the History of His Development" adlı fundamental tədqiqatında Aristotelin düşüncəsinin inkişaf etdiyini və bəzi hissələrin tələbələri tərəfindən əlavə edildiyini bildirir. Aristotelin bəzi əsərlərinin sistematik və ya qeyri-sistematik şagirdlər tərəfindən genişləndirilməsi haqqında Jonathan Barnes, "The Cambridge Companion to Aristotle" əsərində də müzakirə aparılır. Platonun əsərləri ilə bağlı da eyni iddialar var. Leo Strauss və Allan Bloom, "The City and Man" kitabında Platon dialoqlarının sonrakı dövrlərdə Platona aid edilməyən hissələrinin ola biləcəyini bildirirlər.
Pifaqorçular məktəbi təxminən e.ə. VI əsrdə gizli fəlsəfi doktrinaların təbliği ilə tanınırdı. Pifaqorun ardıcılları onun fikirlərini yazmağa icazə vermir, yalnız şifahi ənənə ilə ötürürdülər (Burada əsas mənbə: Guthrie, W.K.C. "A History of Greek Philosophy"). Platonun Akademiyası və Aristotelin Liseyi müəyyən qədər açıq fəlsəfi məktəblər idi, lakin bəzi dərslər yalnız seçilmiş şagirdlərə çatdırılırdı. Platonun bəzi "ezoterik" (məxfi) dərsləri olduğu barədə məlumat Diogen Laertius tərəfindən verilir ("Lives and Opinions of Eminent Philosophers", III kitab). Yunan məktəb ənənələrində mətnlərin tələbələr tərəfindən qorunduğu və genişləndirildiyi haqqında Pierre Hadot, "What is Ancient Philosophy?" əsərində geniş məlumat verilir.
İslam fəlsəfəsində Fərabi, İbn Sina və İbn Rüşdün Aristotelin əsərləri üzərində şərhlər yazdıqları məlumdur. Onların şərhləri bəzən Aristotelin orijinal fikirlərini dəyişdirmişdir (Dimitri Gutas, "Avicenna and the Aristotelian Tradition"). Yəhudi fəlsəfi ənənəsində Maimonides (Rambam) Aristotel və Fərabinin bəzi fikirlərini sistemləşdirib genişləndirmişdir (Moses Maimonides, "Guide for the Perplexed"). "Czab" metodu Yaxın Şərqdə əsasən sufi və batini ənənələrdə istifadə olunurdu. Müəllimlərin fikirləri şagirdlər tərəfindən genişləndirilib daha müasir kontekstdə izah edilirdi (Henry Corbin, "History of Islamic Philosophy").
Sokratın məhkəməsi yunan cəmiyyətinin fəlsəfəçilərə necə düşmən münasibət bəslədiyini açıq göstərir. O, gəncləri pozmaqda və tanrıları inkar etməkdə ittiham olunmuş və edam edilmişdir (Platon, "Apologiya"). Diogen Laertius öz "Filosofların həyatları və fikirləri" əsərində qeyd edir ki, Anaksagor və Protagor ateist və ya ənənəvi dəyərlərə qarşı çıxdıqları üçün sürgün olunmuşdular. Aristotelin də ölümündən əvvəl Afina şəhərindən qaçdığı və "Afina ikinci dəfə fəlsəfəyə qarşı günah işlətməsin" dediyi qeyd edilir (Guthrie, W.K.C. "A History of Greek Philosophy"). Fəlsəfi düşmənçilik məsələsi Misirdə və Babilistanda fərqli idi. Orada müdriklər və kahinlər rəsmi institutlar tərəfindən qorunurdu (Jan Assmann, "The Mind of Egypt: History and Meaning in the Time of the Pharaohs").
Yunan filosoflarının əsərlərinin gizli saxlanılması, tələbələr tərəfindən genişləndirilməsi, məhdud auditoriya üçün qorunması və zamanla transformasiyaya uğraması haqqında tarixi mənbələrdə kifayət qədər məlumat mövcuddur. Eyni tendensiyalar Yaxın Şərq və digər qədim mədəniyyətlərdə də mövcud olmuşdur. Fəlsəfəyə qarşı düşmən münasibət, xüsusilə Sokrat və Anaksaqorun məhkəmələri ilə sübut edilə bilər. Bu təhlil göstərir ki, qədim fəlsəfi biliklərin qorunması və yayılması prosesində məktəb ənənələri, təriqət strukturları və tələbə-şagird əlaqələri həlledici rol oynamışdır.
Təqdim etdiyimiz faktlar göstərir ki, Aristotelin əsərlərinin taleyi olduqca mürəkkəb olub və onların çoxu zamanla dəyişikliklərə məruz qalıb. Apellikonun etdiyi qeyri-dəqiq bərpalar və Sullanın Romaya apardığı nüsxələr Aristotelin irsinin təhrif olunmasına səbəb olub. Aristotelin bəzi əsərləri həqiqətən də ona aid deyil və onların müəllifliyi mübahisəlidir.
Aristotel, fəlsəfənin inkişafında Platonun idealist ontologiyasını ciddi şəkildə tənqid edərək, ontologiyanı daha sistemli və təbii bir elm kimi qurmağa çalışmışdır. Onun ontoloji görüşləri, varlığın müxtəlif aspektlərini müstəqil və müəyyən kateqoriyalar çərçivəsində izah etməyə yönəlmişdir. Aristotel varlıq haqqında düşüncələrini əsasən "Metafizika" və "Fizika" əsərlərində sistemləşdirmiş və varlıq anlayışını müxtəlif aspektlərdən izah etməyə çalışmışdır. Aristotel, varlığı başlıca olaraq "substansiya" (maddə) və onun "aksidensiyalar" (xüsusiyyətlər) şəklində iki əsas kateqoriyaya ayırmış və varlığın bu iki aspektini dərin şəkildə təhlil etmişdir.
• Substansiya və Aksidensiya
Aristotelin ontologiyası varlığın mahiyyəti və quruluşunu araşdıran bir sistem kimi fəlsəfənin əsasını təşkil edir. Onun metafizik konsepsiyasının əsas prinsiplərindən biri substansiya (ousia) və aksidensiya (symbebēkos) arasında fərq qoymasıdır. Bu fərqləndirmə, sonrakı fəlsəfi ənənələrdə, xüsusilə orta əsr sxolastik fəlsəfəsində və yeni dövr metafizikasında mərkəzi bir anlayış kimi qorunub saxlanmışdır.
Substansiya (Ousia) nədir?
Substansiya Aristotelin varlıq nəzəriyyəsində əsas və daimi mövqeyə sahibdir. O, varlığın müstəqil və özlüyündə mövcud olan forması kimi təsvir edilir. Aristotel substansiyanı iki səviyyədə izah edir:
- Birinci dərəcəli substansiya (prote ousia) – konkret varlıqlar, yəni fərdi obyektlər (məsələn, "bu insan", "bu ağac").
- İkinci dərəcəli substansiya (deutera ousia) – fərdi obyektlərin daxil olduğu ümumi kateqoriyalar (məsələn, insanlıq və ya heyvanlıq kimi cinslər və növlər).
Substansiyanın xüsusiyyətləri:
- Öz varlığını öz içində daşıyır, başqa bir varlığa bağlı deyil.
- Fərdi varlıq kimi təyin olunur və özünəməxsus mahiyyəti var.
- Forma və maddənin birləşməsindən ibarətdir (hilemorfizm).
- Dəyişməz və sabit bir mahiyyəti qoruyur.
Aristotelə görə, substansiya həm maddə (hile) həm də forma (eidos) elementlərini ehtiva edir. Bu birlik, sonrakı fəlsəfi məktəblərdə əsaslı metafizik problemlərdən birinə çevrilmişdir.
Aksidensiya (Symbebēkos) nədir?
Aksidensiya substansiyadan fərqli olaraq, bir varlığın əsas olmayan, dəyişkən və subyektə bağlı olan xüsusiyyətlərini ifadə edir. Aristotel aksidensiyanı substansiyanın daşıdığı keyfiyyətlər kimi nəzərdən keçirir.
Aksidensiyanın xüsusiyyətləri:
- Müstəqil mövcud ola bilmir, yalnız substansiyaya aid olur.
- Varlığın xarici görünüşünə və xüsusiyyətlərinə təsir edir.
- Zamanla dəyişə bilər, lakin substansiya qalır.
Məsələn, bir ağacın yaşıllığı və ya bir insanın saç rəngi aksidensiyadır. Çünki bu xüsusiyyətlər həmin varlığın mövcudluğunu müəyyən etməz, sadəcə onun konkret xüsusiyyətlərini ifadə edər.
Aristotel aksidensiyanı daha dəqiq anlamaq üçün 10 kateqoriya modelini təklif edir:
1. Substansiya (ousia) – Məsələn, insan və ya at.
2. Kəmiyyət (poson) – Məsələn, uzunluq, eni, çəkisi.
3. Keyfiyyət (poion) – Məsələn, rəng, forma, xarakter.
4. Əlaqə (pros ti) – Məsələn, "ata-oğul" münasibəti.
5. Məkan (pou) – Məsələn, harada yerləşməsi.
6. Zaman (pote) – Məsələn, nə vaxt baş verdiyi.
7. Vəziyyət (keisthai) – Məsələn, oturmaq, durmaq.
8. Sahiblik (echein) – Məsələn, bir şeyə malik olmaq.
9. Hərəkət (poiein) – Məsələn, yazmaq, oxumaq.
10. Məruz qalmaq (paschein) – Məsələn, təsirlənmək, soyumaq.
Bu kateqoriyalar içində yalnız substansiya müstəqil mövcud olan varlıqdır. Digər doqquz kateqoriya isə aksidensiya kimi yalnız substansiya üzərində var ola bilər.
Aristotel üçün substansiya və aksidensiya ayrılmazdır. O, bu əlaqəni hilemorfizm (maddə-forma birliyi) nəzəriyyəsi çərçivəsində izah edir:
- Maddə (hile) – potensial varlıqdır, formaya sahib olmadan mövcud deyil.
- Forma (eidos) – maddəni müəyyənləşdirən və ona məna verən prinsipdir.
Substansiya həm maddə, həm də forma kimi mövcuddur, lakin aksidensiya yalnız substansiyanın atributu kimi qalır.
Aristotelin substansiya və aksidensiya kateqoriyaları sonrakı dövrlərin fəlsəfəsinə aşağıdakı kimi təsir etmişdir:
- Tomas Akvinalı Aristotelin substansiya anlayışını teoloji sistemə inteqrasiya edərək, onun xristian ontologiyasına təsirini gücləndirmişdir.
- Sxolastik fəlsəfə substansiya-aksidensiya fərqini evxaristiya (müqəddəs çörək və şərab) doktrinasında istifadə etmişdir.
- Fərabi Aristotelin məntiqi və ontoloji sistemini sistemləşdirərək, substansiyanı ilk varlıq (vücud) və onun xüsusiyyətlərini isə, aksidensiyalar kimi izah etmişdir. O, Aristotelin kategoriyalar konsepsiyasını qəbul edərək, varlığın mahiyyət və təsadüfi xüsusiyyətlər arasındakı fərqini vurğulamışdır.
- İbn Sina (Avisenna) Aristotelin substansiya və aksidensiya anlayışlarını daha da inkişaf etdirmiş və "vacibül-vücud" (zəruri varlıq) və "mumkinül-vücud" (mümkün varlıq) anlayışları ilə metafizik sistem yaratmışdır. Onun fəlsəfəsində substansiya - öz varlığını başqa bir varlıqdan almayan müstəqil mahiyyətdir. Aksidensiya isə, ancaq substansiya üzərində mövcud olan və özü-özlüyündə varlıq qazanmayan xüsusiyyətlərdir. İbn Sinaya görə, yalnız Allah (Vacibül-Vücud) tam substansiya ola bilər və o, heç bir aksidensiyaya malik deyil.
- İbn Rüşd (Averroes) üçün substansiya forma və materiyanın birliyidir. Aksidensiyalar bu substansiyanın müxtəlif dəyişkən xüsusiyyətlərini əks etdirir.
- Dekart substansiyanı müstəqil varlıq kimi görsə də, onu düşüncə və cismə bölərək dualist bir yanaşma təklif etdi.
- Spinoza Aristotelin substansiya anlayışını radikal şəkildə genişləndirərək, yalnız bir tək substansiyanın (Tanrı-təbiət) mövcud olduğunu iddia etdi.
- Lokk, substansiya və aksidensiya arasındakı fərqi qəbul etsə də, substansiyanın mahiyyətini dərk etməyin çətinliyini vurğulamışdı.
- Husserl, fenomenologiya çərçivəsində Aristotel ontologiyasını yenidən şərh edərək, varlığın substansiya və aksidensiya üzərində qurulmasını analiz etmişdi.
- Analitik filosoflar substansiya və mahiyyət anlayışlarını müasir metafizik müzakirələrə daxil etmişlər.
Aristotelin substansiya və aksidensiya anlayışları ontologiyanın əsasını təşkil edən fundamental konsepsiyalardır. Onun metafizik sistemi varlığın mahiyyətini izah etməklə yanaşı, sonrakı fəlsəfi düşüncələr üçün epistemoloji və metafizik çərçivə yaratmışdır. Aristotelin bu nəzəriyyələri fəlsəfi düşüncənin inkişafında mühüm rol oynamaqla yanaşı, elmi və dini sistemlərdə də öz əksini tapmışdır.
• Teleologiya
Teleologiya (yun. τέλος - telos – məqsəd, hədəf və λόγος - logos – söz, öyrənmə, nəzəriyyə) varlıq və hadisələrin müəyyən bir məqsədə, hədəfə yönəldiyini iddia edən fəlsəfi nəzəriyyədir. Bu anlayış, əsasən ontologiya, metafizika, təbiət fəlsəfəsi və etikada mühüm rol oynamışdır.
Qədim dövrdən bəri Platon, Aristotel, İbn Sina, İbn Rüşd, Kant, Hegel və müasir analitik fəlsəfə nümayəndələri teleologiyanı müxtəlif aspektlərdən şərh etmişlər. Əsas diskussiya ondan ibarətdir ki, teleologiya obyektiv (metafizik) və ya subyektiv (insan idrakına aid olan) prinsipdirmi?
Aristotel varlığın mahiyyətini izah edərkən dörd səbəb nəzəriyyəsini (causae) irəli sürmüşdür:
1. Maddi səbəb – bir şeyin hansı materialdan ibarət olması.
2. Formal səbəb – bir şeyin forması və quruluşu.
3. Hərəkətverici səbəb – onun meydana gəlməsinə səbəb olan qüvvə.
4. Məqsəd səbəbi (causa finalis) – obyektin hansı məqsədə xidmət etməsi.
Platon teleologiyanı ideyalar aləmi ilə əlaqələndirir. Ona görə, maddi dünya dəyişkəndir, lakin hər bir varlıq "İdeyalar dünyasında" mükəmməl bir forma daşıyır və bu forma onun varlıq məqsədini müəyyən edir. Misal üçün, dairə şəkilli bir obyekt heç vaxt tam mükəmməl ola bilməz, ancaq İdeyalar dünyasında mükəmməl dairə vardır. Maddi dünyada dairə forması bu ideal formasına yaxınlaşmağa çalışır.
Aristotelə görə isə, təbiətdə heç bir hadisə təsadüfi baş vermir, hər bir varlıq və hərəkət müəyyən məqsəd daşıyır. Məsələn, Palıd toxumu böyüyərək palıd ağacı olmağa meyillidir. O, təsadüfi şəkildə hər hansı başqa bitkiyə çevrilmir. Bu, onun teleoloji mahiyyətindən qaynaqlanır. Bu baxışa görə, kainatda nizam və məqsədyönlülük var.
Aristotelin teleoloji baxışları özündən sonrakı fəlsəfəyə və elmi düşüncəyə güclü təsir etmişdir:
• Foma Akvinalı (Thomas Aquinas) teleologiyanı xristian teologiyası ilə uzlaşdıraraq onun Tanrının iradəsi ilə bağlı olduğunu bildirmişdir. O, hər şeyin Tanrı tərəfindən müəyyən bir məqsədlə yaradıldığını əsaslandırmışdır. Ona görə, insan ağlının əsas məqsədi həqiqəti dərk etmək və Tanrının hikmətini anlamaqdır.
• İbn Sina və İbn Rüşd Aristotelçi teleologiyanı müdafiə edərək, dünyanın və varlığın ilahi məqsədə xidmət etdiyini iddia etmişlər. Onlara görə, Allah hər şeyin son məqsədidir və təbiət qanunları bu məqsədə uyğun işləyir. Onlara görə, Günəşin işıq saçması onun varlığının məqsədidir. O, təsadüfi şəkildə işıq saçmır, çünki bu, onun təbiətində olan bir funksiyadır.
• Devid Yum (David Hume) teleologiyanı skeptisizmlə qarşılamış və hadisələrin müəyyən məqsədə xidmət etməsinin idrakımızın yanlış interpretasiyası olduğunu bildirmişdir.
• İmmanuel Kant isə, təmiz ağlın sərhədləri daxilində teleologiyanın elmi baxımdan sübut olunmasının çətin olduğunu iddia etmişdir. O, "Təbiət teleologiyası" anlayışını irəli sürərək, bizim dünyanı məqsədyönlü sistem kimi qavramağımızın idrak strukturundan qaynaqlandığını göstərmişdir.
• Hegelə görə, Dünya Ruhunun (Geist) məqsədi özünü dərk etmək və azadlıq əldə etməkdir. O, tarixin inkişafını "dialektik teleologiya" adlandırır və onun tezis-antitezis-sintez formasında irəlilədiyini iddia edirdi.
• Neo-Aristotelçi fəlsəfə, məqsədyönlü varlıq anlayışına yenidən qayıdaraq, biologiya, sistemlər nəzəriyyəsi və süni intellektin inkişafı ilə bağlı yeni teleoloji yanaşmalar təklif etmişdir. Darvinist təkamül nəzəriyyəsi hərçənd ki, teleoloji deyil, ancaq canlıların inkişafında müəyyən məqsədəuyğunluq elementləri vardır. Misal: Qartalın iti gözləri ovunu uzaqdan görmək üçün təkamülləşmişdir. Burada məqsəd daha yaxşı yaşamaq və ovlamaqdır. Yaxud, cücənin yumurtadan çıxması üçün müəyyən temperatur lazımdır. Təbii şəkildə ana quşun yumurtanı inkubasiya etməsi onun bioloji teleologiyasının bir hissəsidir.
• Müasir süni intellekt sistemlərində də müəyyən məqsədlərə çatmaq üçün proqramlaşdırılmış alqoritmlər mövcuddur. Misal: Bir robotun müəyyən bir hədəfə çatmaq üçün proqramlaşdırılması Aristotelçi teleologiyanın müasir texnologiyaya tətbiqidir.
• Teleologiya yalnız təbiət və texnologiya ilə məhdudlaşmır, həm də insan davranışlarını və etik prinsipləri izah etmək üçün istifadə olunur. Teleoloji etika insan əməllərinin əsas meyarını onların nəticəsi və məqsədi ilə ölçür. Misal: Utilitarizm (John Stuart Mill, Jeremy Bentham) – əgər bir əməl daha çox insana xoşbəxtlik gətirirsə, o zaman bu, əxlaqi cəhətdən doğrudur. Burada məqsəd əsas rol oynayır.
Teleologiya ontoloji və epistemoloji səviyyədə varlığın mahiyyətini izah etmək üçün mühüm konsepsiya kimi qalmaqdadır.
• Aktual və potensial varlıq
Aristotelin ontoloji sistemində aktual (ενέργεια, energeia) və potensial (δύναμις, dynamis) varlıq anlayışları əsas yer tutur. Bu iki anlayış, Aristotelin metafizikasında təkcə varlığın statik təsvirini vermir, həm də onun dəyişmə və inkişaf prosesini izah edən əsas prinsiplərdən biri kimi çıxış edir.
Aristotelə görə, potensial varlıq bir obyektin və ya mahiyyətin müəyyən bir formaya və ya vəziyyətə çevrilmək imkanını ehtiva edən vəziyyətidir. Bu, varlığın hələ reallaşmamış, ancaq mümkün olan formasıdır. Məsələn, bir palıd toxumu potensial olaraq palıd ağacıdır və ya bir daş potensial olaraq heykələ çevrilə bilər.
Potensial varlıq Aristotelin səbəblər konsepsiyası ilə sıx bağlıdır. Xüsusilə, formal səbəb və hərəkətverici səbəb (causa formalis və causa efficiens) potensialın aktuallığa keçidini izah edir.
Aktual varlıq isə, artıq reallaşmış, formaya düşmüş və tam inkişaf etmiş varlıqdır. Aristotel aktual varlığı hərəkətin və dəyişmənin nəticəsi kimi görür. Məsələn: artıq inkişaf etmiş bir palıd ağacı aktual varlıqdır və ya rəssam tərəfindən yonulmuş bir mərmər heykəl aktual varlıqdır.
Bu baxımdan, hər bir varlıq potensial vəziyyətdən aktual vəziyyətə keçə bilər, ancaq bu keçid Aristotelin nəzərdə tutduğu təbiət qanunları və səbəblər zənciri çərçivəsində baş verir.
Aristotelin hilomorfizm (maddə-forma vəhdəti) konsepsiyası, bu iki anlayışın daha dərindən başa düşülməsini təmin edir. Burada, maddə potensial varlığın əsasını təşkil edirsə, forma aktual varlığı müəyyən edən prinsipdir. Məsələn, bir kərpic yığını maddə kimi potensial varlıqdır, lakin bu kərpiclərdən tikilmiş ev artıq aktual varlığa çevrilmişdir.
Aristotel hərəkəti və dəyişməni potensial varlığın aktual varlığa keçidi kimi izah edir. Bu dəyişmə təbiətdə daxili məqsədin reallaşması ilə əlaqələndirilir. Burada "teleologiya" (məqsədyönlü dəyişmə) əsas rol oynayır.
Buna görə də, hər bir varlıq bir məqsədə (τέλος, telos) yönəlir və potensialı reallaşdıraraq aktual varlığa çevrilir.
Aristotel bu ideyaları daha yüksək bir səviyyədə ümumiləşdirərək Mütləq Aktual Varlıq anlayışına gəlir. O, ilk hərəkətverici konsepsiyasını irəli sürür:
- Bu varlıq tamamilə aktualdır, onda heç bir potensiallıq yoxdur.
- O, hərəkət etmədən hərəkət verən bir prinsipdir (yəni, kosmik dəyişməyə təkan verən başlanğıcdır).
- Aristotel bu varlığı Tanrı hesab edir.
Beləliklə, Aristotelin varlıq nəzəriyyəsində potensiallıq maddi dünyaya xas olan xüsusiyyətdir, lakin, tam aktual varlıq isə yalnız ilahi məqamda mümkündür.
Aristotelin aktual və potensial varlıq anlayışları fəlsəfi fikrə böyük təsir göstərmişdir.
• Fomas Akvinalı bu anlayışları xristian teologiyasına tətbiq edərək Tanrının tam aktual varlıq olduğunu vurğulamışdır.
• İslam fəlsəfəsində Fərabi və İbn Sina Aristotelin bu konsepsiyasını inkişaf etdirərək, ilahi məqamın "Vacib Varlıq" (Vücud-i Vacib) kimi tam aktual varlıq olduğunu əsaslandırmışdır.
• Yeni Aristotelçilər, xüsusilə XX əsrdə Haydegger və Vaithead Aristotelin bu konsepsiyasını ontologiya və proses fəlsəfəsi kontekstində yenidən şərh etmişlər.
Aristotelin aktual və potensial varlıq anlayışları, onun ontologiyasının və metafizikasının əsas sütunlarından biridir. Bu konsepsiya təkcə Aristotel fəlsəfəsində deyil, həmçinin sonrakı fəlsəfi və teoloji sistemlərdə də mərkəzi yer tutmuşdur. Aktual və potensial varlıq arasındakı əlaqə, Aristotelin hərəkət, dəyişmə və məqsədyönlülük barədə fikirlərini başa düşmək üçün əsas açardır.
• Aristotel və Platonun ontoloji yanaşmalarının müqayisəsi
Ontologiya fəlsəfənin ən fundamental sahələrindən biridir və bu sahədə Platon ilə Aristotelin yanaşmaları fəlsəfəsinin əsas dayaqlarını təşkil edir. Hər iki filosof varlığın mahiyyətini, dəyişməni və reallığın strukturunu izah etməyə çalışmışdır, lakin onların bu məsələyə yanaşmaları əsaslı şəkildə fərqlənir. Bununla belə, bu fərqliliklər onların nəzəriyyələrinin tamamilə bir-birindən ayrıldığını deyil, əksinə, Aristotelin Platonun sistemini təkmilləşdirərək dəyişdirdiyini göstərir.
Platonun ontoloji nəzəriyyəsi İdeyalar Aləmi anlayışı üzərində qurulmuşdur. O, varlığı iki əsas aləmə bölürdü. Platonun bu yanaşması, onun bilgi və həqiqətə dair baxışı ilə sıx bağlıdır. Maddi dünya daim dəyişdiyi üçün ona əsaslanan bilik qeyri-müəyyəndir. Həqiqi bilik yalnız İdeyalar aləmi ilə əlaqəli ola bilər.
Aristotel isə, bu ikili dünyanı qəbul etmir. O, varlığın iki ayrı aləmə bölünməsini tənqid edərək bildirir ki, İdeyalar müstəqil şəkildə mövcud deyil, əksinə, maddi varlıqların içində reallaşır. O, hilomorfizm adlanan nəzəriyyəsini irəli sürərək varlığı iki əsas prinsip üzərində izah edir: maddə və forma. Yəni, maddə (hile) – varlığın potensial təməlidir. Forma (eidos) isə, varlığın mahiyyətini və müəyyənliyini təşkil edən prinsipdir.
Bu, Platonun İdeyalar nəzəriyyəsinin bir modifikasiyasıdır. Aristotel formaların ayrıca mövcud olmadığını iddia etsə də, Platonun ideya konsepsiyasını tamamilə rədd etmir, əksinə, onu maddi varlıqların içində reallaşan prinsip kimi yenidən tərif edir.
Platonun fikrincə, maddi varlıq sadəcə olaraq İdeyaların natamam təzahürləridir. Yəni, bir ağac yalnız "Ağaclıq" İdeyasının dünyadakı qeyri-kamil təzahürüdür. Aristotel isə bildirir ki, ağacın mahiyyəti onun özündədir, yəni o, "Ağac" formasını daşıyır və bu forma maddədən ayrılmazdır. Burada əsas fərq belədir: Platon üçün forma (İdeya) maddədən müstəqildir və daha realdır. Aristotel üçün forma və maddə birlikdə mövcuddur və bir-birindən ayrılmazdır. Bu, Aristotelin Platonun dualist ontologiyasını monist sistemə çevirməsi deməkdir.
Cədvəl 3.20. Aristotel və Platonun ontoloji
yanaşmalarının müqayisəsi
Mövzu |
Platonun yanaşması |
Aristotelin yanaşması |
Varlıq
anlayışı |
İki
reallıq mövcuddur: İdeyalar aləmi və maddi dünya. |
Yalnız
bir reallıq mövcuddur: maddi dünya, lakin o, forma ilə təşkil olunur. |
İdeyalar
(Formalar) |
İdeyalar
maddi dünyadan ayrı və müstəqil mövcuddur. |
Formalar maddi
obyektlərin içindədir və onlardan ayrılmazdır. |
Dəyişmə
və Hərəkət |
Maddi
dünya daim dəyişir, lakin dəyişməz İdeyalar mövcuddur. |
Dəyişmə
varlığın daxili məqsədinə uyğun inkişafıdır (teleologiya). |
Bilgi
və Ontologiya |
Həqiqi bilgi yalnız İdeyalar aləminə aid ola bilər. |
Bilgi maddi dünyada empirik müşahidə və təcrübə yolu
ilə əldə edilir. |
Ən
Üst Varlıq |
Xeyirin
İdeyası (Aqafon) bütün varlığın əsas prinsipidir. |
İlk
Hərəkətverici (Primum Movens) dəyişməyən və tam aktual varlıqdır. |


Cross Media Təhlil Mərkəzinin analitiki, fəlsəfə doktoru
08:31 07.04.2025
Oxunuş sayı: 5080
