Tarixin canlı şahidi olan Paris Notr-dam kilsəsi -RESENZİYA

Teatr təkcə səhnədə canlandırılan əsərdən ibarət deyil, teatr aktyor ilə tamaşaçı arasındakı səssiz dialoqdur. O səssizlik isə sonda xoş alqış səsləri ilə pozulur və bu da aktyorlara olan sevginin, təşəkkürün göstəricisidir.
Bunları yazmaq nə qədər xoşdursa, teatrda olmaq və bu
hissləri canlı yaşamaq insanın mənəvi aləminə bir o qədər də xoş təsir
bağışlayır. Bu hissləri yaşaya biləcəyim tamaşalardan biri də Azərbaycan Dövlət
Akademik Musiqili Teatrında səhnələşdirilən “Paris Notr-dam kilsəsi” idi. Tamaşanın rejissoru Samir Qulamovdur,
ideya isə Əliqismət Lalayeva məxsusdur.
İlk olaraq əsərin yaranması ilə bağlı tarixə
kiçik səyahət edək. Mədəni irs bir xalqın varlığının sübutudur. Tarixən qorunub
və bu günümüzə qədər gəlmiş memarlıq abidələri həmin xalqın tarixinin
səfiridir.
15 aprel 2019-cu ildə Notr-Dam kilsəsi yandı.
Böyük bir tarixə şahid olan abidə külə çevrildi. Janna Darka bəraət verən, Napoleonun
tacqoyma mərasiminin keçirildiyi, uzun illər qorunub saxlanılmış kilsə bir neçə
saat ərzində alovlar içərisində qaldı. Paris sakinlərinin göz yaşı belə onu
söndürə bilmədi, Notr-Dam yandı. Şərəfinə Parisdəki bütün kilsələrin zəngi bir
andaca çalındı. Kilsə 19cu əsrdə sökülmə təhlükəsi ilə üzləşirdi. Hətta Fransa
inqilabı zamanı kilsəyə hücumlar olurdu. Səbəb isə kilsənin kral hakimiyyətinin
simvolu olması idi. Belə bir zamanda kilsəyə marağın artması üçün dövrün məşhur
yazıçısı Viktor Hüqo 1831-ci ildə “Notr-dam Paris” əsərini yazır. Viktor Hüqo
bu əsərlə 15-ci əsr Fransasını təsvir edir. Niyə məhz bu dövr? Çünki məhz bu
dövrdə insanlar az da olsa fikirlərində azadlıq düşünürdülər, onların mövcud
olan dini inancları azalırdı, intibaha doğru gedən xalq gec də olsa azadlığa qovuşacaqdı.
Viktor Hüqoya görə bir xalqın tarixini yazarkən təkcə xronika kifayət etmir, bəzən
təxəyyül də lazım gəlir, ancaq reallıqdan kənara çıxmamaq şərti ilə
Əsər kilsəyə olan
ictimai marağı artırdı. Zamanla ona ssenarilər ithaf olundu. Əsəri Azərbaycan
dilinə tərcümə edən Yusif Vəzir Çəmənzəminli olub və dilimizə uyğunlaşdırılaraq
“Paris Notr-dam kilsəsi” adlandırılıb.
Tamaşada
əsərdə də göstərildiyi kimi 3 obraz əsas roldadır. Bunlar Kvazimoda, Klod
Frollo və Esmeralda idi. Tamaşa Fransa əhalisinin təşviş içində olması, azadlıq
axtarışında olan insanların kilsə qorxusuna görə gizlənməsi səhnəsi ilə
başlayır. Tamaşanın ilk hissəsində biz səhnədə boş-boş danışan təlxəkləri,
həyatları günəmuzd keçən insanları görürük. Əsas hissə isə avam xalqın yığıncaq
təşkil edib bir adamı “ən eybəcər olanı” təlxəklər kralı seçməsi idi. Bəli, ən
eybəcər olanı. Səhnəyə anidən daxil olan Kvazimoda isə həmin adın sahibi oldu.
Qozbel və olduqca vahiməli bir personaj olan Kvazimodanı aktyor Nicat Əli canlandırır.
Rejissor burada obrazın fiziki eybəcərliyi ilə dövrün real eybəcərliyini qarşı
qarşıya qoyub. Obrazın səhnəyə daxil olması ilə insanların vahiməyə düşdüyünü
onların simasından aydın görmək olurdu. Hətta səhnənin bir hissəsində artıq
düşünməyə başlayırdım ki, Kvazimoda elə realdır. Düşünürəm ki, bu aktyorun
obraz ilə yaratdığı vəhdətdən doğur. Təbii ki, burada səhnə qrimi də önəm
daşıyır. O, kilsə idarəçisi Klod Frollonun övladlığıdır və illər öncə onu kilsə
qapılarına buraxıb tərk ediblər. Biz tamaşanın əvvəlində Kvazimodanı kilsə
qaydalarına tabe olan biri kimi tanıyırdıqsa, tamaşanın sonunda onu azadlığı və
Esmeraldaya olan sevgisi uğrunda mübarizə aparan biri kimi görürük. Esmeralda gənc
və şıltaq qız olması ilə yanaşı, həyatı iztirablarla keçən qadın obrazını
təcəssüm etdirir. Bu obrazı canlandıran Mehriban Zaliyeva idi. Onun tamaşa boyu
etdiyi rəqslər bu obraz üçün nə qədər əmək sərf etdiyin göstərir. Tamaşanın ən
tük ürpədici hissəsi isə Esmeraldanın öz əli ilə ölüm ayağında olan Kvazimodaya
su verdiyi səhnə idi. Həm giriş, həm final hissədə olan musiqi keçidləri,
mahnılar yüksək peşəkarlıqla ifa olunurdu. Bu işdə xor rəhbərinin və dirijorun
əməyi danılmazdır. Musiqi və aktyorların sintezi sözün əsl mənasında səhnə dili
bütün tamaşaçılara tamaşa boyunca müxtəlif duyğular yaşatdı. Dövrün
eybəcərliyini bizə göstərən Nadir Xasıyevin canlandırdığı Klod Frollo obrazı
idi. O, kilsə keşişi idi. Klodun Esmeraldaya olan mənəvi düşgünlüyü olduqca
təsirli alınıb. Viktor Hüqo bu obrazı yaratmaqla əslində o dövrün gerçəkliyini
önə çıxardıb. Baş verən bu proseslərə biganə qalmayan, daima azadlıq düşkünü
olan Pyer Qrenquar obrazına can verən isə Emin Zeynallı oldu. Tamaşanın maraqlı
hissəsi isə Qrenquarın insanlara azadlıqla bağlı fikirlər səsləndirdiyi zaman
hər kəsin bir ağızdan “biz halımızdan məmnunuq” deməsi oldu. Tamaşada digər
maraqlı məqam isə kilsə zənginin çalınması idi. Həqiqətən də səhnə dizaynı
tamaşanın insanlara çatdırılmasında füsunkar rol oynadı. Hətta eybəcər və
qozbel Kvazimodanın bu kilsə zənginə görə kar olduğu da deyilir. Əhali onu lal
və kar olaraq tanıyır. Məni təsirləndirən səhnə isə Kvazimodaya “sən də
cəmiyyət kimi lal və karsan” deyən təlxəyin əslində özünün də cəmiyyətin
fərqində olması idi. Tamaşada kitab çapı ilə bağlı bir məqam da diqqətimi
çəkdi. Burdan isə anlaşıldı ki, kral və kilsə bir birinə əks siyasət yürüdür. Kral
çap maşınından istifadəni əhali üçün uyğun görsə də kilsə buna razı olmur, çünki
əhalinin vərəqələri çap edib azadlıq fikirlərini yaymasından ehtiyat edir. Zamanın
ən böyük qorxusu olan azadlıq bu tamaşada olduqca məharətlə vurğulanıb. Əsərin
sonluğu ilə bağlı isə deyə bilərəm ki, hər kəs bu tamaşanı izləməli və peşəkar
səhnə tamaşasının həzzini yaşamalıdır.
Fransanın simvolu sayılan Paris Notr-dam
kilsəsinin yanması ilə bağlı tamaşanın Azərbaycanda səhnələşdirilməsi, həmçinin,
kilsənin yenidənqurma prosesinə Heydər Əliyev Fondunun maliyyə dəstəyi verməsi
bir daha Azərbaycanın daim başqa xalqların tarixinə və mədəniyyətinə sonsuz
hörmətindən xəbər verir. Tamaşanın sonunda isə bu nüansa fokuslanılması mənim tamaşanın
əvvəlindəki qərəzli fikirlərimi alt-üst etdi. Baxmayaraq ki, Azərbaycanın bir
vaxtlar işğal altında olan məscidlərində işğalçı qüvvə olan ermənilər donuz
saxlayır, hətta Fransa ermənipərəst siyasət aparır. Biz isə dünya tarixinə
hörmət edirik və bizim fərqimiz də budur.
Yazdıqlarımla tamaşa haqqında, həmçinin, o dövr Fransası haqqında az da olsa fikirlərimi bölüşdüm. Azadlıq, demokratiya axtarışında olan, intibah dövrünə qədəm qoyan 15-ci əsr Paris xalqı…Sonda isə fikirlərimi məşhur fransız yazıçısı Jan Jak Russonun aforizmi ilə bitirmək istəyirəm. Gerçək demokratiya heç bir zaman var olmamışdır və olmayacaq da.
Nuranə Quliyeva
15:26 19.05.2025
Oxunuş sayı: 809