Ənənəvi ailə qurumunun böhranı: səbəblər və gözləntilər

·
Azərbaycan ailə hüququnda islahatlar
1991-ci ildə Azərbaycanın müstəqillik
qazanması ölkədə hüquqi sistemin, o cümlədən ailə qanunvericiliyinin yenidən
formalaşmasını zəruri etdi. Sovet hüquq sistemindən ayrılan Azərbaycan dövləti
müasir demokratik dəyərlər əsasında yeni hüquqi çərçivə yaratmağa başladı. Bu
dövrdə ailə qanunvericiliyinin əsas məqsədi ailə institutunun möhkəmləndirilməsi,
gender bərabərliyinin təmin edilməsi və ailə dəyərlərinin hüquqi müdafiəsi idi.
Azərbaycanın müstəqillik qazanması ailə
qanunvericiliyinin yenilənməsini labüd etdi. SSRİ-nin 1969-cu il tarixli “Ailə
və Nikah Məcəlləsi”nin əvəzinə müasir dövrün tələblərinə uyğun yeni
qanunvericilik bazası yaradıldı. Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası ailə
institutunun qorunmasını, ailənin dövlət tərəfindən müdafiəsini və nikahın
könüllülük prinsipinə əsaslandığını təsbit etdi. Bu məcəllə Azərbaycan ailə
hüququnun əsas hüquqi sənədi oldu və nikah, boşanma, valideyn hüquqları,
aliment öhdəlikləri kimi məsələləri tənzimlədi. Müstəqillik dövründə Azərbaycan
ailə hüququ Avropa hüquq sisteminə inteqrasiya olunmağa başlasa da, ənənəvi
dini nikah məsələləri də cəmiyyət daxilində mövcudluğunu qorudu. Bu dövrdə qəbul
edilən qanunlar ailə institutunun hüquqi müdafiəsini gücləndirməklə yanaşı, həm
də cəmiyyətin yeni sosial reallıqlara uyğunlaşmasını təmin etdi.
XX əsrin sonlarında Azərbaycanda
gender siyasətinin inkişafı ailə münasibətlərində qadın və kişinin hüquqlarının
tənzimlənməsinə mühüm təsir göstərdi. Azərbaycan BMT-nin Qadınlara qarşı
ayrı-seçkiliyin aradan qaldırılması üzrə Konvensiyasını (CEDAW) ratifikasiya edərək
gender bərabərliyinin hüquqi əsaslarını qəbul etdi. 2006-cı il “Gender bərabərliyi
haqqında” Qanun cəmiyyətdə qadın və kişilərin bərabər hüquqlarını təsbit etdi və
gender ayrı-seçkiliyinin qarşısının alınmasını nəzərdə tutdu. XX əsrin sonunda
qadınların iş həyatına daha çox inteqrasiya olunması ailə münasibətlərində yeni
rolların formalaşmasına səbəb oldu. Qadınların iqtisadi asılılığının azalması,
boşanma hallarında artım və ailədaxili qərarların birgə verilməsi kimi
tendensiyalar müşahidə olunmağa başladı. Bu dəyişikliklər Azərbaycan cəmiyyətində
ailə münasibətlərində daha bərabər hüquqlu yanaşmanın formalaşmasına və gender əsaslı
hüquq normalarının tətbiqinə zəmin yaratdı.
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 34-cü maddəsində “ailə dövlətin himayəsindədir” müddəası
təkcə hüquqi norma kimi deyil, həm də cəmiyyətin əxlaqi-mənəvi özünüdərki kimi
qiymətləndirilməlidir. Bu norma hüquq fəlsəfəsində natural hüquq məktəbinin əsas
prinsiplərindən birinə söykənir. Yəni hüquq yalnız hüquqi pozitivizmə deyil, mənəvi
və təbii dəyərlərə əsaslanmalıdır. Əxlaqın hüquqi sistemə inteqrasiyası,
hüququn yalnız normativ deyil, həm də mədəni və etik sistemə uyğun olması
fikrini təsdiqləyir.
Azərbaycan Respublikasının Ailə Məcəlləsi, ailənin
qurulması, boşanma, valideynlik məsuliyyəti kimi sahələrdə hüquqi tənzimləmə
aparmaqla yanaşı, ənənəvi ailə dəyərlərini, məsələn, valideyn məsuliyyəti,
nikahın qarşılıqlı razılıq və hörmət əsasında qurulması, uşaqların mənəvi tərbiyəsi
məsələlərini əxlaqi təməl üzərində hüquqi dildə ifadə edir. Bu, müasir hüquqi
sistemlərin bir xüsusiyyətidir: pozitiv hüquq ilə əxlaqi gözləntilər arasında
koordinasiya qurmaq.
Ronald Dvorkinin "Law as
Integrity" (Hüquq bütövlük kimi) konsepsiyası hüququ yalnız formal
normativ aktlar toplusu deyil, eyni zamanda cəmiyyətin mənəvi və etik dəyərləri
ilə uzlaşmalı olan bütöv bir sistem kimi izah edir. Bu yanaşma, hüquq
sisteminin sadəcə qaydaları tətbiq edən mexanizm deyil, həm də ədalət və etik
prinsipiallığın daşıyıcısı olduğunu vurğulayır. Azərbaycan ailə hüququnda da,
xüsusilə nikah, ailədaxili məsuliyyətlər və valideyn-övlad münasibətlərinin tənzimlənməsində
etik və hüquqi komponentlər paralel şəkildə mövcuddur. Bu baxımdan, R. Dvorkinin
konsepsiyası Azərbaycanın hüquqi inkişaf modelinə nəzəri çərçivə təqdim edir və
hüququn etik təməllərlə zənginləşdirilməsini əsaslandırır [Dworkin, 176–178].
Azərbaycan ailə modeli milli-mənəvi ənənələrlə
müasir hüquqi tənzimləmə arasında tarazlıq axtarışındadır. Bu kontekstdə
aşağıdakı nəticələrə gəlmək olar (cədvəl 1)
Cədvəl
1. Ailə məsələsinə ənənəvi və müasir hüquqi
yanaşmaların müqayisəsi
Aspekt |
Ənənəvi yanaşma |
Müasir hüquqi yanaşma |
Ailənin əsas funksiyası |
Nəsil davamı, mənəvi tərbiyə |
Fərdi azadlıqlar, hüquqi məsuliyyət |
Nikah və boşanma |
Qohumlararası razılaşma, ictimai gözlənti |
Şəxsi qərar və hüquqi
prosedur |
Uşaqların tərbiyəsi |
Ailə və cəmiyyətin kollektiv məsuliyyəti |
Valideyn məsuliyyəti, dövlət nəzarəti |
Hüquq-əxlaq münasibəti |
Əxlaq hüququ yönləndirir |
Hüquq əxlaqi sərhədləri yenidən müəyyənləşdirir |
Bu tarazlıq nə tam
liberal, nə də tam konservativ formatda həyata keçirilə bilər. Hibrid hüquqi
model – yəni milli ənənələri nəzərə alan, amma universal insan hüquqlarını da
qoruyan mədəni kontekstual hüquq formalaşmalıdır.
Əxlaq-hüquq münasibətləri,
Azərbaycanda ailə hüququnun təkcə texniki norma kimi deyil, mənəvi-fəlsəfi dəyər
daşıyan norma kimi formalaşdığını göstərir. Bu model, qərb hüquq sistemlərindən
fərqli olaraq, ailəni yalnız fərdi müqavilə deyil, həm də mənəvi birlik kimi dəyərləndirir.
Gələcəkdə hüquqi islahatlar zamanı əxlaqi dəyərlərin və ictimai gözləntilərin
hüquqi sistemlə uyğunlaşdırılması prioritet kimi nəzərdən keçirilməlidir.
1991-ci ildə Azərbaycanın
müstəqillik əldə etməsi ilə sovet inzibati-sosial strukturunun zəifləməsi ailə
institutunun formalaşdırıcı mexanizmlərini zəiflətdi. Belə ki, dövlət nəzarəti
ilə ideallaşdırılmış sovet ailə modeli öz legitimliyini itirməyə başladı. Ailə
münasibətləri dövlət tərəfindən deyil, daha çox sosial-iqtisadi reallıqlar və fərdi
qərarlarla formalaşmağa başladı. P. Berger və T. Lukmanın nəzəriyyəsində
institutlar sabit reallıqlar kimi deyil, sosial qarşılıqlı təsirin nəticəsində
normallaşan və təkrar istehsal olunan konstruksiyalar kimi təqdim olunur.
Onların fikrincə, ailə də ilkin sosiallaşma mexanizmi kimi formalaşsa da,
müasir dövrdə bu institutun sabitliyi sarsılır və fərdi təcrübə,
sosial-iqtisadi amillər ön plana çıxır [Berger,
91–122]. Bu baxımdan, Azərbaycan
cəmiyyətində ailənin formalaşmasında dövlət tənzimləməsindən çox sosial
praktikaların və fərdi qərarların rolu artaraq, ailəni
de-institusionalizasiyaya doğru aparır.
·
Keçid dövrünün böhranları müstəvisində ailə institutunun
transformasiyası
Azərbaycan cəmiyyətində qadınların sosial
statusunda baş verən dəyişikliklər ölkənin müstəqillik dövründə keçdiyi dərin
transformasiyalarla əlaqəlidir. 1990-cı illərin əvvəllərindən etibarən keçid
iqtisadiyyatı, siyasi sistemin yenidən qurulması və demokratik institutların təşəkkülü
qadınların ictimai və siyasi fəallığının artmasına zəmin yaratmışdır. Əvvəllər
kişi dominant sahələrdə qadınların təmsil olunmağa başlaması — xüsusilə siyasət,
jurnalistika, iqtisadiyyat sahələrində — Azərbaycan ailə modelinə və cinsiyyət
rollarına yenidən baxmağa səbəb olmuşdur.
Bu dəyişiklik ailə daxilində patriarxal
münasibətlərin zəifləməsinə, qadının yalnız ailədaxili rol deyil, eyni zamanda
ictimai aktor kimi qəbul edilməsinə yol açmışdır. Gender rolu stereotiplərinin
zəifləməsi ailədə qərar qəbul etmə mexanizmlərinə və ailədaxili iyerarxiyaya da
təsir göstərmişdir.
1990-cı illər Azərbaycan
üçün təkcə siyasi müstəqilliyin əldə olunması ilə deyil, eyni zamanda dərin
iqtisadi və sosial sarsıntılarla yadda qaldı. Sovet İttifaqının dağılması ilə
ölkədə baş verən keçid dövrü, xüsusilə də iqtisadi sabitliyin itməsi və
institusional sistemlərin zəifləməsi, ailə institutunu ciddi şəkildə sarsıtdı.
Uzun illər ərzində sosial dövlət tərəfindən təmin edilən iqtisadi minimumun
birdən-birə itirilməsi, işsizlik və yoxsulluğun kəskin şəkildə artması nəticəsində
ailədaxili münasibətlərdə gərginlik yarandı. Ailənin əsas dayağı sayılan ata
fiqurunun maddi təminatçı kimi rolu zəiflədi. Bu zəifləmə, klassik patriarxal
ailə modelinin sarsılmasına gətirib çıxardı.
Xüsusilə, Qarabağ müharibəsi kontekstində bu proses daha da dərinləşdi.
Müharibə yalnız ərazi itkisi ilə deyil, həm də kütləvi psixoloji travmalar, məcburi
köçkünlük və itkilərlə müşayiət olundu. Bu itkilər ailə strukturuna yalnız
maddi deyil, həm də mənəvi baxımdan zərbə vurdu. Ailədaxili emosional ünsiyyətin
pozulması, kişi fiqurunun həm psixoloji, həm də sosial olaraq gücünün azalması,
qadınların və uşaqların isə, daha çox sosial rollar daşımağa başlaması müşahidə
olundu. Bu tarixi və sosial fon çərçivəsində Emile Durkheim tərəfindən irəli
sürülən "anomiya" anlayışı xüsusi aktuallıq kəsb edir. O, anomiyanı cəmiyyətin
əvvəlki normativ sistemlərinin çökməsi və yenilərinin hələ formalaşmaması vəziyyəti
kimi təsvir edir. Bu şəraitdə fərdlər davranış meyarlarını itirir və sosial
dezinteqrasiya baş verir [Durkheim, 241].
Cədvəl
2. Azərbaycan ailəsinin sovet və post-sovet dövründə müqayisəsi
Aspekt |
Sovet dövrü |
Post-sovet dövr |
Yeni tendensiyalar |
Ailə
modeli |
Kollektiv,
dövlət nəzarətində |
Fərdi,
sosial-iqtisadi təsirlərlə |
Nüvə
ailə, gender bərabərliyi |
Qadının
rolu |
Evdarlıq,
uşaq tərbiyəsi |
İş
həyatına inteqrasiya |
İqtisadi
və hüquqi müstəqillik |
Nikah
və boşanma |
Nadir
boşanma, sosial təzyiq |
Boşanmaların
artması |
Seçim
azadlığı, fərdi qərarlar |
Ailədaxili
münasibətlər |
Ata
dominantlığı |
Emosional
boşluq və gərginlik |
Bərabərlik
və əməkdaşlıq axtarışı |
Azərbaycanda 1990-cı illərdəki
vəziyyət bu təsvirə tam uyğun gəlir. Əvvəlki sovet ailə modeli –
kollektivçilik, dövlət nəzarətində olan gender rolları, ailə başçısının təminatçı
funksiyası artıq işləmirdi. Yeni sosial və iqtisadi reallıqlara uyğun ailə
modelləri isə hələ formalaşmamışdı. Bu keçid dövründə ailə institutunun hüquqi
qorunması da zəif idi və dövlətin ailə siyasəti tam olaraq inkişaf etməmişdi.
Bu səbəbdən boşanma halları artdı, ailədaxili zorakılıq yayğınlaşdı və bir çox
ailə birlikləri psixoloji və iqtisadi təzyiqlərə davam gətirə bilmədi.
Bununla yanaşı,
ictimai institutların zəifləməsi və dövlətin sosial siyasətindəki boşluqlar fərdləri
və ailələri qeyri-rəsmi sosial şəbəkələrə – qohumluq əlaqələrinə, dini icmalara
və fərdi təşəbbüslərə söykənməyə məcbur etdi. Beləliklə, klassik institutların
zəiflədiyi şəraitdə ailə, həm də sosial müdafiə funksiyasını yerinə yetirməyə
başladı, lakin bu funksiyanın effektivliyi böyük ölçüdə fərdi resurslara bağlı
idi. Bu vəziyyət E. Durkheimın anomiya nəzəriyyəsinin
praktik təsdiqini verir. Ailə institutunun dağılması, boşanma hallarının
artması və ailədaxili zorakılıq – bunlar normativ sistemin boşluğundan
qaynaqlanan sosial pozuntulardır [Durkheim, 241–256]. Həmin dövrdə ailə yalnız
hüquqi və iqtisadi strukturların təsirinə məruz qalmırdı, həm də mənəvi dəyərlərin
itməsi və sosial mühitin sabitsizliyi ilə qarşı-qarşıya qalırdı. Bu dövr, Azərbaycan
ailəsinin ən zəif və bir o qədər də dönüş yaradan mərhələlərindən biri kimi dəyərləndirilə
bilər. Həm klassik modelin dağılması, həm də yeni modelin konturlarının meydana
çıxması baxımından, 1990-cı illər ailə strukturunun transformasiyasının
başlanğıc nöqtəsi olmuşdur.
“Azərbaycanlı ailəsi” anlayışı post-sovet dövründə ideal model kimi qalsa da, real həyatda zəiflədi. Bu anlayış, sovet dövründə ideallaşdırılmış və kollektiv dəyərlərə əsaslanan ailə tiplərinin davamı kimi mövcud idi. Lakin, müstəqillikdən sonra fərdi maraqların və azadlıqların önə çıxması ilə bu model real davranış nümunələri ilə üst-üstə düşməməyə başladı. Azərbaycan ailəsinin transformasiyası müstəqillik dövründə həm sosial, həm iqtisadi, həm də ideoloji dəyişikliklərin təsiri ilə yeni mərhələyə qədəm qoydu. Xüsusilə 1990-cı illərin əvvəllərində Sovet sistemindən çıxmış Azərbaycan cəmiyyətində liberal iqtisadi islahatlarla yanaşı, fərdi azadlıqlar və şəxsi maraqlar ön plana çıxmağa başladı. Bu dəyişikliklər ailə institutuna da ciddi təsir göstərdi. Ənənəvi ailə modeli – xüsusilə də patriarxal quruluşun təmsil etdiyi davranış nümunələri – artıq cəmiyyətin real yaşam tərzi ilə üst-üstə düşməməyə başladı.
Bu kontekstdə, A. Qramşinin
"mədəni hegemonluq" konsepsiyası ilə Azərbaycan ailə modelindəki
ideoloji və praktik gərginliyi izah etmək mümkündür. Ona görə, mədəni
hegemonluq cəmiyyətdə dominant sinfin dəyərlərinin digər sosial təbəqələrə
ideoloji aparatlar (dövlət, təhsil, media və s.) vasitəsilə “razılıqla” qəbul
etdirilməsi prosesi ilə həyata keçirilir [Gramsci, 12–13]. Azərbaycan cəmiyyətində
də postsovet dövründə dövlət və media ənənəvi ailə modelini qorumağa və təşviq
etməyə çalışdı. Lakin iqtisadi liberallaşma, miqrasiya prosesləri və
informasiya texnologiyalarının yayılması kimi sosial dəyişikliklər, bu
hegemonik modellə real ailə davranışları arasında ziddiyyət yaratdı. Burada
vacib məqam ondan ibarətdir ki, dövlət və dominant ideoloji aparatlar ailəni
bir dəyər sistemi kimi qorumağa çalışsa da, artıq ailə anlayışı ictimai
reallıqda fərdi ehtiyaclar, emosional münasibətlər və sosial sərbəstliklə daha
çox əlaqələnməyə başladı. Məsələn, gənc nəsil arasında fərdi karyera
planlaması, şəxsi həyatın prioritetə çevrilməsi və ənənəvi valideyn-övlad
strukturunun zəifləməsi bu dəyişimin konkret nümunələrindəndir. Ailə daxilində
qadınların daha müstəqil davranış sərgiləməsi, gənclərin evlilik yaşını
gecikdirməsi və qeyri-rəsmi münasibətlərin artması bu normativ ideallaşdırılmış
modelə sarsıdıcı təsir göstərdi [Gramsci, 20]. Beləliklə, A. Qramşinin nəzəri çərçivəsi
Azərbaycan ailəsinin transformasiyasını təhlil etmək üçün məhsuldar bir
perspektiv təqdim edir. Mədəni hegemonluq çərçivəsində, rəsmi diskursla real
sosial münasibətlər arasında yaranan uçurum, ailə institutunun forması və
funksiyasına təsir göstərərək onu tədricən fərdiləşmiş, çevik və plüralist
modellərə doğru yönləndirir.
Urbanizasiya və qadınların
təhsilə çıxış imkanlarının genişlənməsi gender rollarını dəyişdirməyə başladı.
Judith Butlerin gender nəzəriyyəsinə görə, gender bioloji deyil, sosial
konstruksiyadır və bu konstruksiyalar sosial şərtlər dəyişdikcə yenidən qurula
bilər [Butler 33]. Azərbaycanda da qadınların iqtisadi müstəqillik qazanması
onların ailə münasibətlərində daha aktiv rol almasına, həmçinin ənənəvi
kişi-qadın rollarının yenidən tərtib olunmasına səbəb olmuşdur.
U. Beck “individuallaşmış
cəmiyyət” modelinə uyğun olaraq, ailə artıq sabit və kollektiv strukturlu
sistem deyil, fərdi özünüreallaşdırma və emosional rahatlıq üçün bir
platformaya çevrilməkdədir [Beck və Beck-Gernsheim 22]. Bu, xüsusilə
urbanizasiya və gənc nəsillərin dəyərləri kontekstində aydın görünür.
Bununla yanaşı, Talcott
Parsonsun funksionalist nəzəriyyəsində vurğulandığı kimi, ailə strukturunda baş
verən transformasiyalara baxmayaraq, o, cəmiyyətin inteqrasiyası və sosial
sabitliyin qorunmasında əsas rol oynamağa davam edir [Parsons 133]. Azərbaycanda
ailə hələ də sosial müdafiə vasitəsi, emosional dayaq və mənəvi tənzimləyici
kimi mühüm funksiyalar yerinə yetirir.
Miqrasiya prosesləri isə bu
ümumi kontekstə əlavə komplekslik qatır. 1990-cı illərdə baş verən miqyaslı əmək
miqrasiyası və etnik miqrasiya Azərbaycan ailəsində həm struktur, həm də
funksional dəyişikliklər doğurmuşdur. İşsizlik səbəbindən minlərlə kişi
Rusiyaya və digər ölkələrə işləməyə getmiş, nəticədə qadınlar ailədə həm
iqtisadi, həm də sosial baxımdan başlıca rol almışlar. Bu proses uzunmüddətli
ayrılıqlar, ailədaxili emosional gərginlik və bəzi hallarda ailələrin dağılması
ilə nəticələnmişdir.
Eyni zamanda, fərqli ölkələrdə
yaşayan şəxslər yeni ailə modelləri ilə tanış olmuş, bu da onların ailə və
gender rollarına yanaşmasına təsir etmişdir. Bu fenomen Peter Berger və Thomas
Luckmannın “reallığın sosial inşası” nəzəriyyəsi ilə əlaqələndirilə bilər – yəni
ailə sabit struktur deyil, sosial reallığın davamlı olaraq yenidən qurulduğu
bir prosesdir [Berger və Luckmann 57].
Bütün bu sosioloji və fəlsəfi
çərçivələrə baxmayaraq, Azərbaycan ailəsi tarixindən gələn mədəni yaddaş və mənəvi
kodlarla hələ də dayanıqlılıq nümayiş etdirməkdədir. Onun funksiyası təkcə
sosial sistemin qorunması ilə məhdudlaşmır, eyni zamanda milli identikliyin
daşıyıcısı kimi çıxış edir.
·
Gender siyasəti
Azərbaycan dövlətinin gender bərabərliyi
sahəsində atdığı addımlar sistemli və ardıcıl xarakter daşıyır. 1998-ci ildə
Qadın problemləri üzrə Dövlət Komitəsinin, daha sonra isə Ailə, Qadın və Uşaq
Problemləri üzrə Dövlət Komitəsinin yaradılması bu sahədə institusional çərçivənin
formalaşdığını göstərir. Bu dövlət qurumları vasitəsilə həm qadın hüquqlarının
müdafiəsi, həm də ailə institutunun möhkəmləndirilməsi paralel şəkildə
aparılmışdır.
Azərbaycanın BMT-nin CEDAW konvensiyasını
ratifikasiya etməsi və bu sahədə fakultativ protokolu qəbul etməsi dövlətin
beynəlxalq hüquq sisteminə inteqrasiya olunmasını və qadın hüquqlarına dair öhdəliklərini
qəbul etdiyini göstərir. 2006-cı ildə qəbul edilən “Qadın və Kişilərin Bərabər
Hüquqlarına Dövlət Qarantiyası haqqında” Konstitusiya qanunu ailə münasibətlərində
hüquqi bərabərlik prinsipini təsbit etmişdir.
Bu cür hüquqi baza
ailə hüququ sahəsində qadınların hüquqlarının daha effektiv müdafiəsini, həmçinin
diskriminasiyaya qarşı mübarizəni gücləndirmişdir.
Tarixi və sosial kontekstdə ailə
institutunda ənənəvi patriarxal münasibətlər üstünlük təşkil etsə də, 1990-cı
illərdən etibarən bu model dəyişməyə başlamışdır. Qadınların iqtisadi fəallığının
artması və ailə büdcəsinin formalaşmasında iştirakları onların ailədaxili qərarvermə
statusunu gücləndirmişdir. Bununla belə, bir çox regionlarda — xüsusilə kənd
yerlərində — erkən nikahlar və çoxarvadlılıq kimi hallar hələ də aktual olaraq
qalır. Qeyd olunmalıdır ki, bu hallara qarşı həm hüquqi, həm də ictimai reaksiya
formalaşmış, QHT-lər və dövlət orqanları tərəfindən mübarizə tədbirləri həyata
keçirilmişdir. Bu hal Azərbaycanda ailə institutunun həm modernləşdiyini, həm də
ənənəvi elementlərlə mübarizədə müəyyən çətinliklərin qaldığını göstərir.
Qadın qeyri-hökumət təşkilatlarının fəaliyyəti,
qadınların siyasi imkanlarının genişləndirilməsi üçün ciddi bir sosial impuls
yaratmışdır. Bu təşəbbüslər ailə modelinin ictimai aspektlərini dəyişməyə yönəlmişdi.
Qadının yalnız ailə daxilində yox, həm də cəmiyyətin idarə edilməsində aktiv
rol oynaması ideyası geniş yayılmış və təbliğ edilmişdir. Qadınların ictimai fəallığının
artması, ailənin ictimai funksiyalarının — tərbiyə, sosiallaşma, gender bərabərliyi
— daha şüurlu şəkildə həyata keçirilməsinə şərait yaratmışdır.
Dini inanclı qadınların hüquqları, erkən
nikahlar — ailə institutu ilə hüquq və mədəniyyət arasındakı ziddiyyətləri
ortaya qoyur. Bu ziddiyyətlər bir tərəfdən Azərbaycan ailəsinin dini-mədəni
kimliyini qorumaq istəyini ifadə edirsə, digər tərəfdən universal insan
hüquqları və gender bərabərliyi prinsipləri ilə toqquşur. Azərbaycan ailəsi bu
kontekstdə həm hüquqi-modernist, həm də dini-tradisionalist elementlərin
sintezində mövcud olur. Dövlət və QHT-lərin fəaliyyəti bu sintezin daha çox
hüquqi-modernist tərəfə yönəlməsinə şərait yaratsa da, ictimai şüur və dəyərlər
sistemi bu keçidə zaman-zaman müqavimət göstərir.
Azərbaycan ailəsi gender münasibətləri və
qadın hüquqları baxımından keçid cəmiyyətinə xas olan dualist xarakter daşıyır.
Bir tərəfdən qadınların iqtisadi, sosial və siyasi fəallığının artması və
hüquqi müdafiə mexanizmlərinin gücləndirilməsi, digər tərəfdən isə, ailə
münasibətlərində və məişət səviyyəsində ənənəvi münasibətlərin davam etməsi bu
modelin kompleksliyini ortaya qoyur.
Faktlar və göstəricilər onu göstərir ki,
Azərbaycan ailəsi artıq təkcə sosial institut deyil, həm də gender siyasətinin
və hüquqi-mədəni dəyişikliklərin bilavasitə subyektinə çevrilmişdir. Gələcəkdə
bu ailə modelinin inkişafı, dövlət siyasətinin effektivliyi, vətəndaş cəmiyyətinin
fəallığı və ictimai şüurun dəyişməsi ilə birbaşa əlaqədar olacaqdır.
Boşanmaların sürətli artımı və bu tendensiyanın Azərbaycan ailə modeli kontekstində təhlili müasir sosioloji və fəlsəfi baxışların işığında çoxşaxəli müzakirə tələb edir. Postmodern cəmiyyətin ailə institutuna təsiri, ailə münasibətlərindəki dəyişikliklər və boşanma fenomeni son dövrlərdə "post-ailə dövrü" kimi yeni anlayışların meydana gəlməsinə səbəb olmuşdur.
Azərbaycan kontekstində 1990-cı illərdən
sonra müşahidə olunan iqtisadi çətinliklər, miqrasiya axınları və mədəni
transformasiyalar ailə strukturunu zəiflədən əsas amillərdən olmuşdur.
Boşanmaların artması, təkcə şəxsi münasibətlərdəki böhranlarla deyil, həm də
sosial institutların dəyişməsi ilə əlaqələndirilə bilər. Bu dövrdə klassik ailə
modelinin – yəni patriarxal və kollektiv identiklik daşıyıcısı olan ailə
strukturunun – zəiflədiyi müşahidə olunur. Sosial müdafiə sistemlərinin zəifliyi
və dövlətin ailəyə dəstəyinin məhdudluğu fonunda ailə artıq funksional təminat
mənbəyi olmaqdan çıxmağa başlayır [Beck, s. 100-105].
Sosial müdafiə sistemlərinin zəifliyi və
dövlətin ailəyə dəstəyinin məhdudluğu kontekstində ailə institutunun funksional
strukturunda baş verən dəyişikliklər, həm sosioloji, həm də fəlsəfi baxımdan
müasir cəmiyyətin transformasiya dinamikasına işarə edir. Ənənəvi cəmiyyətlərdə
ailə yalnız bioloji və emosional münasibətlərin mərkəzi deyil, eyni zamanda
sosial rifahın təminatçısı kimi çıxış edirdi. Azərbaycan cəmiyyəti də uzun müddət
ailəni bu cür funksional struktur çərçivəsində qurmuşdur – yaşlıların qayğısı,
uşaqların tərbiyəsi, xəstələrə dəstək və işsizlik şəraitində maddi təminat funksiyaları
birbaşa ailənin üzərinə düşürdü.
Lakin post-sovet dövründə baş verən
sosial-iqtisadi dezintegrasiya, keçid iqtisadiyyatının gətirdiyi qeyri-sabitlik
və dövlətin rifah sistemindəki boşluqlar ailənin bu funksiyaları daşımaq
qabiliyyətini zəiflətmişdir. U. Beckin “Risk cəmiyyəti” konsepsiyası bu dəyişiklikləri
izah etmək üçün əhəmiyyətli çərçivə təqdim edir. U. Beckə görə, modern cəmiyyətlərdə
fərdi risklərin idarə olunması əvvəlki kimi kollektiv strukturlar – o cümlədən
ailə vasitəsilə deyil, institusional təminatlarla əvəzlənməlidir [Beck 100–105].
Lakin bu institusional təminat zəif olduqda, nə ailə, nə də dövlət təkbaşına
sosial təhlükəsizlik funksiyasını yerinə yetirə bilmir. Nəticədə, ailə
institutu həm funksional yük baxımından aşırı yüklənmiş, həm də struktur
baxımından zəifləmiş olur. Misal üçün, sosial təminat sistemlərinin zəif olduğu
Azərbaycan kimi ölkələrdə valideynlər yaşlı ailə üzvlərinə həm maddi, həm də
fiziki baxımdan dəstək göstərməyə məcbur qalır, eyni zamanda öz uşaqlarının
sosiallaşması və təhsil ehtiyaclarını da tənzimləməyə çalışırlar. Bu isə, ailə
daxilində gərginliyin artmasına, resursların tükənməsinə və ailə münasibətlərinin
dağılmasına səbəb olur.
Bu baxımdan, ailənin artıq
"funksional təminat mənbəyi olmaqdan çıxması" sadəcə struktur dəyişiklik
deyil, həm də dərin mədəni və sosial transformasiyanın göstəricisidir.
Postmodern dövrdə ailənin əsas funksiyaları – sosiallaşma, qoruma, emosional dəstək
– getdikcə fərdi instansiyalar və ya alternativ institusiyalar (məsələn, dövlət
yardım proqramları, qeyri-hökumət təşkilatları, sosial şəbəkələr) vasitəsilə
bölüşdürülür. Beləliklə, ailə daha çox “emosional icma”ya çevrilir – bu isə,
onun davamlılığını təmin etsə də, əvvəlki sosial təhlükəsizlik funksiyasını zəiflədərək
boşanma, dağılma və funksional qeyri-müəyyənlik kimi riskləri artırır. Bu təhlil
göstərir ki, ailə institutunun zəifləməsi yalnız daxili münasibətlərin
pozulması ilə deyil, həm də sosial siyasətin institusional dayanıqsızlığı ilə əlaqəlidir.
Yəni burada ailə böhranı eyni zamanda rifah dövlətinin böhranı kimi də
oxunmalıdır.
Müasir Azərbaycan cəmiyyətində ailə
institutunun transformasiyası təkcə sosial-iqtisadi dəyişikliklər kontekstində
deyil, eyni zamanda fərdiləşmə və fərdi azadlıqların artması fonunda da baş
verir. U. Beckə görə, müasir cəmiyyətlərdə fərd ailə strukturunun və kollektiv
sosial bağlılıqların fövqünə yüksəlir. Artıq ailə “öz-özlüyündə məqsəd” deyil,
fərdi özünüreallaşdırmanın vasitəsinə çevrilir. Nəticədə, ailənin normativ əsasları
zəifləyir, çünki şəxsi azadlıqlar və individual həyat strategiyaları kollektiv
ailə dəyərləri ilə ziddiyyət təşkil etməyə başlayır [Beck, Risk Society,
s. 91–96].
Bu fenomen Azərbaycan kontekstində də öz əksini
tapır. Xüsusilə urbanizasiya, təhsil səviyyəsinin artması və qadınların əmək
bazarında daha fəal iştirak etməsi nəticəsində fərdi kimlik daha güclü şəkildə
formalaşır. Əvvəllər ailə daxilindəki münasibətlər “mən”dən çox “biz” anlayışı
üzərində qurulurdusa, hazırda fərdi seçimlər və şəxsi xoşbəxtlik anlayışları
ailənin davamlılığına üstünlük təşkil edir. Bu da öz növbəsində, ailədaxili gərginliklərin
artmasına, kompromisə getməyə hazır olmayan fərdlərin sayının çoxalmasına və nəticə
etibarilə boşanmaların statistik göstəricilərində artıma səbəb olur.
U. Beckin qeyd etdiyi kimi,
individuallaşma prosesi yalnız azadlıq imkanlarının artması demək deyil; bu
eyni zamanda “strukturlaşdırılmamış risklərin” çoxalması ilə müşayiət olunur. Fərd
ailədən və cəmiyyətdən daha az asılı olduqca, sosial müdafiə funksiyalarını da
öz üzərinə götürməyə məcbur qalır. Ailə isə, əvvəlki kimi sosial təhlükəsizlik
zonası funksiyasını tam şəkildə yerinə yetirə bilmir və bu, onun
dayanıqlılığını zəiflədir.
Beləliklə, individuallaşma prosesi həm ailə
modelindəki dəyərlərin yenidən baxılmasına, həm də sosial bağların zəifləməsinə
gətirib çıxarır. Azərbaycan cəmiyyətində bu proses ənənə ilə modernlik arasında
gərgin bir tarazlıq şəklində özünü göstərir. Bir tərəfdən ailə hələ də mədəni və
sosial etalon kimi qalır, digər tərəfdən isə, fərdi həyat keyfiyyəti və şəxsi
xoşbəxtlik meyarları ailənin normativ gücünü sarsıdır.
Azərbaycan cəmiyyətində son onilliklərdə
baş verən sosial transformasiyalar gender münasibətlərində də ciddi dəyişikliklərə
yol açmışdır. Qadınların təhsil səviyyəsinin yüksəlməsi, iqtisadi müstəqillik əldə
etmələri və urbanizasiyanın sürətlənməsi, onların ailə daxilindəki ənənəvi
rollarının yenidən formalaşmasına səbəb olmuşdur. Ənənəvi ailə modelində
qadının rolu əsasən evdarlıq, uşaqların tərbiyəsi və ailədaxili emosional təminat
funksiyaları ilə məhdudlaşırdı. Lakin, müasir dövrdə qadın artıq əmək bazarında
aktiv iştirak edən, qərarverici subyekt kimi formalaşır. Bu dəyişikliklər, ailə
strukturunda və münasibətlər sistemində yeni gərginlik sahələrinin yaranmasına
gətirib çıxarır.
Bu kontekstdə J. Butlerin gender nəzəriyyəsi,
xüsusilə onun Gender Trouble əsərində təqdim etdiyi "genderin
performativliyi" anlayışı, ailə münasibətlərinin dəyişən mahiyyətini izah
etmək baxımından əhəmiyyətlidir. Ona görə, gender sabit, bioloji əsaslı bir
identiklik deyil; əksinə, sosial və mədəni kontekstlərdə təkrarlanan
performativ aktlar vasitəsilə konstitusiya olunur [Butler, 25–30]. Yəni, kişi və
qadın rolları cəmiyyətin normativ tələbləri və gözləntiləri daxilində daim təkrarlanan
davranışlar nəticəsində formalaşır.
Azərbaycan ailəsində qadının evdarlıq
funksiyasından çıxaraq ictimai və iqtisadi fəallığa keçməsi, bu performativ
gender rolunun təkamülündən xəbər verir. Artıq qadın ailənin yalnız
"daxili təminatçısı" deyil, həm də ailədaxili qərarların
formalaşmasında və iqtisadi planlaşdırmada aktiv iştirak edən agentdir. Bu dəyişiklik
ailə strukturunda yeni bir dinamika yaradır; əvvəllər sosial və mədəni təzyiqlərlə
saxlanılan evliliklər artıq fərdi məmnunluq, qarşılıqlı anlaşma və bərabər
hüquqluluq kimi prinsiplərlə qiymətləndirilir.
Nəticə etibarilə, ailə artıq yalnız mədəni
miras və sosial strukturun tələbi kimi deyil, fərdlərin öz arzularını və
kimliklərini ifadə edə biləcəkləri bir sosial məkan kimi nəzərdən keçirilir.
Bu, bir tərəfdən qadının hüquq və azadlıqlarının genişlənməsi baxımından
pozitiv bir tendensiya olsa da, digər tərəfdən ailədaxili rolların və gözləntilərin
dəyişməsi nəticəsində münasibətlərin davamlılığı üzərində gərginlik yarada
bilir. Bu gərginliklərin bir nəticəsi kimi də boşanma hallarının artması
müşahidə olunur.
J. Butlerin performativlik nəzəriyyəsi bu
situasiyanı aydın şəkildə şərh edir: gender rolları "özlüyündə sabit"
deyil, sosial reallıqlar dəyişdikcə bu rollar da dəyişir. Beləliklə, Azərbaycan
ailəsindəki gender balansının dəyişməsi və bunun doğurduğu nəticələr, yalnız
iqtisadi və hüquqi kontekstdə deyil, həm də dərin mədəni və simvolik sahələrdə
baş verir.
Z. Bauman bu tendensiyanı Liquid Love
əsərində “maye sevgi” anlayışı ilə ifadə edir. Onun fikrincə, postmodern cəmiyyətlərdə
münasibətlər daha az sabit, daha çox dəyişkən xarakter alır. Bu münasibətlərdə
öhdəlik və davamlılıq yerini spontanlıq və fərdi məmnuniyyətə verir. O, qeyd
edir ki, bu cür münasibətlər "qırılmağa hazır" bağlar şəklində
formalaşır – onlar istənilən anda pozula bilər, çünki dərin sosial və mənəvi
öhdəliklərə deyil, gündəlik hisslərə əsaslanır [Bauman, 12–18].
Azərbaycan ailəsində bu meyillər hələ
tam dominant xarakter daşımır, lakin xüsusilə urban mühitlərdə, iqtisadi müstəqillik
qazanmış qadınlar və fərdi həyat tərzi seçmiş gənclər arasında müşahidə
olunmağa başlamışdır. Şəhərlərdə yaşamaq, fərdi mənzil imkanlarının artması, təhsilin
genişlənməsi və gender bərabərliyinin inkişafı fonunda ailə artıq bir çox
hallarda sosial zərurət kimi deyil, fərdi seçimin nəticəsi kimi qurulur. Bu,
ailənin əvvəlki sabit strukturunu zəiflədir, emosional narazılıqlar və
funksional uyğunluq çatışmazlığı fonunda boşanma hallarını artırır.
Post-ailə dövrü həmçinin ailə münasibətlərinin
rəqəmsallaşma və texnoloji vasitələrlə qurulması ilə də xarakterizə olunur.
Onlayn tanışlıqlar, qısa müddətli münasibətlərin artması və sosial şəbəkələrdə
formalaşan emosional bağlar da ailə anlayışına yeni məna qatır. Belə bir şəraitdə
ailənin yalnız sosial institut kimi deyil, həm də fərdi özünüifadə və emosional
qarşılıqlı əlaqə vasitəsi kimi funksionallığı önə çıxır.
Post-ailə dövrü Azərbaycan cəmiyyətində
klassik ailə modelindən fərqli olaraq daha çevik, dəyişkən və subyektiv əsaslara
söykənən bir quruluşun yaranmasına şərait yaradır. Bu dəyişikliklər hələ cəmiyyətin
bütün təbəqələrinə sirayət etməsə də, gənc nəsil və şəhər mühiti kimi sosial
sahələrdə artıq müşahidə olunmaqdadır. Bu isə, öz növbəsində ailə institutunun
gələcəkdə hansı funksiyaları yerinə yetirəcəyi, hansı sosial gözləntilərlə
qarşılaşacağı və necə davamlılıq qazanacağı suallarını aktuallaşdırır.
Müasir cəmiyyətdə boşanma hallarının
artması təkcə ailə institutunun zəifləməsi və ya dəyərlərin aşınması kimi
yozulmamalıdır. Boşanmanın artması eyni zamanda fərdin hüquq və azadlıqlarının
tanınması, insan ləyaqətinə əsaslanan hüquqi-mədəni sistemin inkişafı
baxımından da pozitiv bir göstərici ola bilər. Əvvəllər ictimai və ailədaxili təzyiqlər
səbəbindən davam etdirilən disfunksional münasibətlər, xüsusilə qadınların
fiziki və psixoloji zorakılığa məruz qaldığı hallarda hüquqi müdaxilə mexanizmlərinin
mövcud olmaması səbəbindən davamlı olurdu. Halbuki, hüquqi modernləşmə və mədəni
transformasiya fərdin öz rifahı və ləyaqətinə uyğun seçimlər etməsinə imkan
tanımağa başlamışdır.
Bu nöqteyi-nəzərdən hüquq filosofu Ronald
Dvorkinin hüququn etik əsaslarına dair irəli sürdüyü yanaşma diqqətəlayiqdir. R.
Dvorkin hüququ yalnız qaydalar toplusu kimi deyil, həm də dəyərlər və prinsiplər
sistemi kimi təqdim edir. O, hüququn məqsədinin yalnız sosial nizamı qorumaq
deyil, həm də fərdin ləyaqətini, azadlığını və bərabərliyini təmin etmək
olduğunu vurğulayır. Ona görə, “qanunun imperiyası” fərdin hüquqlarını qoruyarkən
ədalətin mənbəyi olan etik prinsiplərə əsaslanmalıdır. Belə bir hüquqi çərçivədə
fərdi seçim – o cümlədən nikahı davam etdirməmək qərarı – hüququn ayrılmaz hissəsi
sayılır [Dvorkin, s. 221–226].
Bu çərçivədə boşanma artıq yalnız ailə
böhranı kimi deyil, həm də hüquqi-mədəni irəliləyişin əlaməti kimi dəyərləndirilə
bilər. Zorakı və ya mənəvi zərərverici münasibətlərdən azad olma hüququ fərdin
subyektiv rifahı və insan ləyaqəti ilə birbaşa əlaqəlidir. Azərbaycanda bu məsələnin
getdikcə daha çox hüquqi və ictimai müzakirəyə çıxarılması, qadın hüquqları sahəsində
qanunvericilik aktlarının təkmilləşdirilməsi və sosial dəstək mexanizmlərinin
inkişafı fərdi azadlıqların hüquqi çərçivəyə alınmasının göstəricisidir.
Boşanma statistikasının artması yalnız ailə
institutunun zəifləməsi deyil, eyni zamanda fərdi hüquqların tanınması və cəmiyyətin
etik-hüquqi yetkinlik səviyyəsinin yüksəlməsi baxımından da qiymətləndirilməlidir.
Bu, hüququn yalnız normativ deyil, həm də mədəni fenomen olduğunu və fərdi
seçimlərin hüquqi leqitimlik qazandığı bir mərhələyə keçidi simvolizə edir.
Azərbaycan ailəsi kontekstində post-ailə
dövrünün ortaya çıxması ailənin tamamilə süqutuna deyil, əksinə, onun struktur
və funksional transformasiyasına işarə edir. Bu transformasiya prosesi ailənin
klassik anlayışdan çıxaraq yeni sosial və mədəni şərtlərə uyğunlaşmasına səbəb
olur. Beləliklə, ailə əvvəlki monolit funksional sistemdən fərqli olaraq indi
daha çevik və dinamik sosial vahid kimi çıxış edir.
Cədvəl
3. Azərbaycanda boşanmanın və ailə transformasiyasının əsas səbəbləri
Aspekt |
Məzmun |
Fəlsəfi və sosioloji istinad |
Ailə transformasiyasına təsiri |
Sosial-iqtisadi dezintegrasiya |
1990-cı illərdən sonra iqtisadi çətinliklər, işsizlik, miqrasiya |
U. Beck – “Risk Cəmiyyəti”
konsepsiyası |
Ailə funksiyalarının
zəifləməsi, sosial müdafiənin ailəyə yüklənməsi |
Sosial müdafiə sistemlərinin zəifliyi |
Dövlətin ailəyə
institusional dəstəyinin zəif olması |
U. Beck – institusional
təminatın yoxluğu |
Ailədaxili gərginlik,
resurs çatışmazlığı, boşanma hallarında artım |
Fərdiləşmə və individuallaşma |
Şəxsi xoşbəxtliyin ön plana çıxması, fərdi azadlıqların artması |
U. Beck – fərdi strategiyalar və risklərin fərdi daşıyıcılığı |
“Biz” anlayışından “mən” anlayışına keçid, ailə bağlarının zəifləməsi |
Gender rollarının dəyişməsi |
Qadının ictimai və iqtisadi fəallığının artması |
J. Butler – genderin performativliyi |
Ənənəvi ailə rollarının dəyişməsi, ailədaxili münasibətlərin
yenidən qurulması |
Urbanizasiya və təhsilin artması |
Şəhərləşmə və təhsilin yayılması fərdi identikliyin güclənməsi |
Modernist yanaşmalar,
fərdi öznəlik nəzəriyyəsi |
Ailə daxilində qərarların
fərdi maraqlarla yönləndirilməsi |
Mədəni transformasiyalar |
Ənənəvi dəyərlərin dəyişməsi, mədəni modernləşmə |
Postmodern nəzəriyyələr
– Bauman (“Maye sevgi”) |
Münasibətlərin
sabitlik yox, spontanlıq üzərində qurulması |
Evliliyin funksional strukturunda dəyişiklik |
Ailənin sosial təminat
və emosional dayaq funksiyalarını itirməsi |
Fəlsəfi-sosioloji
yanaşmalar (ailə – emosional icma) |
Boşanma hallarının
artması, ailənin sosial rolunun zəifləməsi |
Rifah dövlətinin institusional böhranı |
Sosial xidmət və dəstək mexanizmlərinin çatışmazlığı |
Beck – rifah dövlətinin funksional yüklərinin ailəyə ötürülməsi |
Ailə institutunun
funksional qeyri-müəyyənliyə düşməsi |
Postmodern və sonrakı cəmiyyət modelləri çərçivəsində
ailənin yalnız hüquqi-institusional forma kimi deyil, həm də emosiya əsaslı və
fərdi ehtiyaclara cavab verən çevik sosial sistem kimi yenidən qurulması
prosesi müşahidə olunur. Bu baxımdan, A. Giddens “transformasiya ailəsi”
anlayışını təqdim edərək, ailənin artıq əvvəlki sabit strukturlardan çıxaraq, şəxsi
identiklik və qarşılıqlı emosional bağlılıq əsasında formalaşdığını vurğulayır.
Ona görə, müasir ailələr “saf münasibətlər” (pure relationships) üzərində
qurulur və bu münasibətlər şəxsi məmnuniyyət və özünüreallaşdırma ilə əsaslandırılır
[Giddens, 58-63].
Azərbaycan ailə modelində bu dəyişikliklər
tədricən və selektiv şəkildə müşahidə olunur. Xüsusilə urbanizasiya, təhsil səviyyəsinin
yüksəlməsi, qadınların əmək bazarına inteqrasiyası və informasiya
texnologiyalarının yayılması kimi amillər ailə strukturlarının yenidən
formalaşmasına təkan verir. Məsələn, ailə daxilində ənənəvi cinsiyyət
rollarının dəyişməsi, qərarvermə prosesinin daha bərabər əsaslarda baş verməsi
və valideynlik funksiyalarının paylaşılması bu yeni reallığın ifadəsidir.
Bu transformasiya eyni zamanda ailənin əsas funksiyalarının – sosiallaşma, emosional dəstək, iqtisadi əməkdaşlıq və nəslin davamı – yenidən bölüşdürülməsini və fərqli sosial institutlar arasında yayılmasını ehtiva edir. Əvvəllər ailənin daşıdığı sosiallaşma funksiyasını indi qismən təhsil müəssisələri və media, emosional dəstək funksiyasını isə dostluq şəbəkələri və psixoloji dəstək xidmətləri icra etməyə başlayır. Lakin bu, ailənin ortadan qalxdığı anlamına gəlmir. Əksinə, ailə yeni şərtlərə uyğunlaşaraq öz varlığını alternativ formalarla davam etdirir – nüvə ailə, tək valideynli ailə, koabitasiya birlikləri və sosial baxımdan seçilmiş ailələr bu modellərə nümunədir.
Post-ailə dövrü eyni
zamanda ailənin semantik yükünün dəyişməsi ilə müşayiət olunur. Artıq ailə
yalnız qan qohumluğu və hüquqi bağlarla izah olunan birgə yaşam forması deyil,
həm də emosiya, seçim və qarşılıqlı razılığa əsaslanan bir sosial müqavilə kimi
başa düşülür. J. Stacey bu kontekstdə “postmodern ailələr” anlayışını irəli sürərək
ailənin birdəfəlik və sabit modeldən çıxaraq, çoxçeşidli və kontekstual sosial
struktura çevrildiyini qeyd edir [Stacey, 84-88].
Azərbaycan ailəsi də bu prosesə qlobal
meyillərlə sinxron şəkildə daxil olmasa da, xüsusilə gənc nəslin ailə və
münasibətlərə dair baxışlarında ciddi fərqliliklər özünü göstərir. Gənclər
arasında evliliyə gec yaşda qərar vermək, nikahdan kənar münasibətlərə daha
tolerant yanaşmaq, ailə qurmaqdan daha çox karyera və şəxsi inkişafı prioritetləşdirmək
kimi tendensiyalar müşahidə edilir. Bu isə, ailənin sosial funksiyalarının dəyişməsinə
və fərqli modellərin paralel şəkildə mövcud olmasına gətirib çıxarır.
Beləliklə, post-ailə dövrü Azərbaycan ailəsi
üçün dekonstruktiv böhran mərhələsi deyil, daha çox adaptiv çevikləşmə və
struktur yenidənqurma dövrü kimi dəyərləndirilə bilər. Bu transformasiya ailənin
cəmiyyətin dəyişən reallıqlarına uyğun olaraq funksional davamlılığını təmin
etmək üçün keçdiyi təbii mərhələdir. Bu baxımdan, ailə institutu müxtəlif
formalarda və yeni münasibətlər modelində öz aktuallığını qoruyub saxlayır.
·
Gələcəyin ailə modelləri və müasir ailə modelinin formalaşdırılması
Ailə yeni şərtlərə uyğunlaşaraq öz
varlığını alternativ formalarla davam etdirir – nüvə ailə, tək valideynli ailə,
koabitasiya birlikləri və sosial baxımdan seçilmiş ailələr bu modellərə nümunədir.
Amerikalı sosioloq J. Staceyin
“postmodern ailələr” anlayışı ailənin artıq əvvəlki kimi sabit, universal və
normativ model çərçivəsində başa düşülə bilməyəcəyini, əksinə sosial, mədəni və
iqtisadi dəyişikliklərin təsiri ilə ailənin daha çox kontekstual və çoxformalı
bir struktur halına gəldiyini vurğulayır. Stacey 1996-cı ildə çap olunan In
the Name of the Family adlı əsərində ailənin bir vahid və dəyişməz model
olmadığını, fərqli zaman və məkanlarda müxtəlif formalarda təzahür etdiyini
göstərir [Stacey, s. 84–88].
J. Staceyin yanaşması əsasən postmodernist
metodologiyaya əsaslanır və ailənin artıq sabit struktur kimi deyil, prosesual
və dəyişkən bir sosial fenomen kimi nəzərdən keçirilməsini təklif edir. O, bu
kontekstdə “postmodern ailələr” termini ilə yalnız ənənəvi nüvə ailənin
(ata-ana-uşaq modeli) parçalanmasını deyil, həm də alternativ ailə formalarının
– tək valideynli ailələr, eyni cinsli ailələr, koabitasiya birlikləri, seçilmiş
qohumluqlar və dostluğa əsaslanan ailə münasibətlərinin legitim sosial forma
kimi meydana çıxmasını nəzərdə tutur. Bu baxış ailənin yalnız qan və hüquq əsasında
deyil, həm də emosional və sosial seçimlər vasitəsilə formalaşdığını göstərir.
J. Staceyin nəzəriyyəsi ailəni sosiomədəni
transformasiyaların göstəricisi kimi şərh edir. O, xüsusilə feminizmin, gender
azadlığı hərəkatlarının və liberallaşmış fərdi seçimlərin ailə münasibətlərinə
təsir etdiyini qeyd edir. Burada ailə münasibətləri artıq öhdəlik və sosial rol
öhdəliklərindən daha çox qarşılıqlı məmnuniyyət, şəxsi azadlıq və emosional
komfort üzərində qurulur. Bu proses, Staceyə görə, “ailənin təkamülü deyil,
onun dekonstruksiyası” deyil, yeni sosial təşkilat formalarının ortaya çıxmasıdır
[Stacey, 85].
Azərbaycan kontekstində bu nəzəri yanaşma
bəzi fərqliliklərlə tətbiq oluna bilər. Ənənəvi dəyərlərin, dini və mədəni
normativliyin daha güclü olduğu cəmiyyətimizdə ailə hələ də əsas sosial
institutlardan biri kimi qəbul olunur. Lakin urbanizasiya, qadınların iqtisadi
fəallığının artması, təhsilin genişlənməsi və informasiya mühitinin təsiri ilə
ailə modelləri də tədricən transformasiya olunur. Artıq tək valideynli ailələr,
ailədaxili rol bölgüsünün dəyişməsi, qeyri-rəsmi birliklərin sayının artması və
evlilik yaşının yüksəlməsi kimi faktorlar ailənin müxtəlif formalarda
yaşamasına şərait yaradır.
J. Staceyin vurğuladığı kimi, bu dəyişikliklər
ailənin dəyərdən düşməsi və ya sosial deqradasiya deyil, əksinə, onun dəyişən
sosial reallıqlara uyğunlaşması kimi başa düşülməlidir. Beləliklə, postmodern
ailə modeli həm də ailə haqqında ictimai və hüquqi diskursların yenidən
düşünülməsini tələb edir. Bu modeldə ailə sabitlik, davamlılıq və ənənə
anlayışından daha çox çeviklik, razılıq və qarşılıqlı razılaşma üzərində
qurulur. Bu isə, həm qanunverici, həm də sosial siyasət səviyyəsində ailənin
yalnız bir formal struktur deyil, həm də dinamik bir münasibət sistemi kimi
tanınmasını zəruri edir.
J. Staceyin “postmodern ailələr”
konsepsiyası ailənin yalnız dəyişdiyini deyil, eyni zamanda çoxsaylı sosial
identiklik və münasibət formalarına çevrildiyini ortaya qoyur. Bu yanaşma ailəni
normativ mühakimədən çıxararaq, sosial fərqliliklərə və mədəni çevikliklərə
açıq bir müstəviyə gətirir. Azərbaycanda da bu yanaşma ailə institutunun müasir
mərhələdə keçdiyi transformasiyaları anlamaq və qiymətləndirmək üçün mühüm nəzəri
çərçivə təqdim edir.
Müasir dövrdə Azərbaycanda ailə
institutu həm qlobal, həm də lokal dinamikaların təsiri ilə dərin
transformasiyalara məruz qalır. Bir tərəfdən postmodern düşüncə tərzi və
urbanizasiyanın, qadınların iqtisadi və sosial fəallığının artması kimi
faktorlar nəticəsində ənənəvi patriarxal ailə modeli zəifləyir, digər tərəfdən
isə İslamın sosial və hüquqi aspektlərinə yönələn elmi maraq artmaqdadır. Bu
iki tendensiya arasında əlaqə və qarşılıqlı təsir, gələcəkdə “yeni İslam ailə
modeli”nin yaranma ehtimalını gündəmə gətirir.
İslam hüququnda (fiqh) ailə geniş şəkildə
tənzimlənmiş sosial struktur kimi dəyərləndirilir. Ailə həm Allahın
qanunlarının təzahürü, həm də cəmiyyətin əsasını təşkil edən vahid kimi nəzərdən
keçirilir. Qurani-Kərimdə ailə institutunun sabitliyi, qarşılıqlı hörmət, məsuliyyət
və öhdəliklər üzərində qurulması vurğulanır (Nisə surəsi, 34). Lakin, burada
diqqətəlayiq məqam ondan ibarətdir ki, İslam ailə modeli mütləq şəkildə
patriarxal və dəyişməz bir struktur kimi təqdim edilmir. İslam hüququnun əsas
xüsusiyyəti ictihad (rasional hüquqi təhlil) imkanlarının mövcudluğudur. Bu isə
o deməkdir ki, zamanın və məkanın şərtlərinə uyğun olaraq hüquqi və sosial təfsirlər
yenidən formalaşdırıla bilər. Məhz bu kontekstdə, müasir dövrdə “elmi yanaşma”
ilə İslamın ailə münasibətlərinə baxışı yenidən şərh oluna bilər.
Azərbaycanda İslama marağın artması
yalnız ibadət formalarında deyil, həm də onun fəlsəfi və hüquqi aspektlərinə
dair elmi tədqiqatlarda özünü göstərir. Bu, bir tərəfdən post-sovet identiklik
axtarışları, digər tərəfdən isə, Qərb dəyərləri ilə yerli dəyərlər arasındakı
balansı qoruma ehtiyacından qaynaqlanır. Belə bir şəraitdə “yeni İslam ailə
modeli”nin konturları aşağıdakı prinsiplər əsasında formalaşa bilər:
-
Quranda və sünnədə mövcud olan qadınların hüquqlarının (mehr, təhsil,
işləmək, şəxsi mülkiyyət) yenidən vurğulanması ilə formalaşan daha bərabərhüquqlu
ailə modeli.
-
Ailə münasibətlərində yalnız hüquqi deyil, həm də etik və mənəvi dəyərlərə
əsaslanan, zorakılığı rədd edən, qarşılıqlı ehtiramı təşviq edən bir model.
-
İslam hüququnun müxtəlif məzhəblərinin müasir sosial şərtlərə uyğun təhlili
əsasında çevik və müasir formalaşdırılmış hüquqi çərçivə.
Azərbaycanda patriarxal ailə
institutunun zəifləməsi və postmodern münasibət formalarının yayılması fonunda
“yeni İslam ailə modeli”nin formalaşması həm elmi, həm də sosial ehtiyac kimi
meydana çıxır. Bu model yalnız dini norma kimi deyil, həm də etik, hüquqi və
sosioloji baxımdan əsaslandırılmış, dəyişən reallıqlara cavab verən bir ailə
tipologiyası ola bilər. Bunun üçün isə, İslamın dondurulmuş fiqh təfsirlərindən
çıxarılaraq, canlı və kontekstual şərhlərə açıq formada təhlil edilməsi zəruridir.
Ailə institutunun müasir dövrdə, xüsusilə
qloballaşma, urbanizasiya, gender münasibətlərinin dəyişməsi və postmodern təsirlərin
artdığı bir dövrdə Azərbaycanda qorunub saxlanması və inkişaf etdirilməsi üçün
dövlət və aidiyyəti qurumlara akademik, konseptual, hüquqi, sosial və
institusional səviyyələrdə aşağıdakı çoxistiqamətli və əsaslandırılmış tövsiyələri
vermək olar:
- Ailə institutunun yeni konsepsiyasının
hazırlanması
Müasir dövrün
çağırışlarına uyğun olaraq ailə institutunun funksiyalarını yenidən müəyyən edən
“Azərbaycan Respublikasında Ailə İnstitutunun İnkişaf Konsepsiyası (2025–2035)”
adlı strateji sənəd qəbul olunmalıdır. Bu konsepsiya ailənin yalnız demoqrafik
funksiya deyil, həm də mənəvi, sosial və identiklik daşıyıcısı kimi rolunu
qoruyub saxlamaq məqsədi daşımalıdır.
- Milli ailə dəyərləri platformasının yaradılması
Ailə dəyərlərinin
qorunması məqsədilə dövlət-ictimai əməkdaşlığı əsasında fəaliyyət göstərəcək
Milli Ailə Dəyərləri Platforması təsis olunmalıdır. Bu platforma akademiklər,
din xadimləri, psixoloqlar, QHT nümayəndələri və media peşəkarlarının iştirakı
ilə fəaliyyət göstərməlidir.
- Ailə Məcəlləsinin modernləşdirilməsi
Qadınların hüquqlarını, uşaqların müdafiəsini və ailədaxili münasibətləri
tənzimləyən maddələrin müasir etik və hüquqi normalara uyğunlaşdırılması təmin
olunmalıdır. Əmək bölgüsü, ailədaxili
zorakılığa qarşı mexanizmlər, boşanma prosesində uşaqların hüquqlarının daha
güclü qorunması kimi sahələrdə yeniliklər təklif edilməlidir.
- İslam hüququnun bəzi mexanizmlərinin
hüquqi çərçivədə nəzərdən keçirilməsi:
Şəriət hüququ ilə ziddiyyətə düşməyən və
universal insan hüquqları prinsiplərinə uyğun olan bəzi ailə tənzimləyici
prinsiplər (məsələn, mehr hüququ, qarşılıqlı məsuliyyət) hüquqi debatlara daxil
edilə bilər.
- Gender ədaləti qanununun qəbul edilməsi:
Gender bərabərliyindən fərqli olaraq, mədəni
kontekstə uyğun gender ədaləti anlayışını əsas götürən xüsusi qanun qəbul edilməlidir.
- Ailə və cəmiyyət araşdırmaları milli institutunun
yaradılması
Fəlsəfə, sosiologiya, hüquq və
psixologiya sahələrində fəaliyyət göstərəcək müstəqil tədqiqat institutu
yaradılmalı, ailə transformasiyaları, gender münasibətləri və postmodern təsirlərin
monitorinqi aparılmalıdır.
- Ailə psixologiyası və mediatorlar mərkəzlərinin
regionlarda yaradılması
Boşanma hallarının qarşısını almaq və ailədaxili
münaqişələri həll etmək üçün rayon səviyyəsində psixoloji dəstək və mediaçı
(arbitraj) xidmətləri təşkil edilməlidir.
- İctimai ailə monitorinq qruplarının formalaşdırılması
Ailə zorakılığı, uşaqlara qarşı laqeyd
münasibət və digər riskli hallar üzrə monitorinq aparan və müvafiq strukturlara
məlumat ötürən yerlərdə sosial işçi bazasında fəaliyyət göstərəcək qruplar
yaradılmalıdır.
- Orta və ali təhsildə ailə və gender etikası
fənninin tətbiqi
Orta məktəb və universitet proqramlarına
müasir etik normalar, gender rolları və ailə məsuliyyətləri mövzularını əhatə
edən fənn daxil edilməlidir.
- Ailə maarifçiliyi
kampaniyalarının təşkili
Media,
sosial şəbəkə, məktəb və icma əsaslı maarifləndirici proqramlarla ailənin rolu,
münaqişə idarəetməsi, gender münasibətləri və ailə dəyərləri barədə ictimai
şüur artırılmalıdır.
- İslam ailəsinin
müsbət mənada maarifləndirilməsi
İlahiyyatçılar və digər tədqiqatçılar Quranda ailəyə verilən əhəmiyyət, qarşılıqlı hörmət və qadın
hüquqlarının müasir kontekstdə təbliğ olunması təşviq edilməlidir.
- Gənc ailələrə
start dəstəyi
Yeni
qurulan ailələr üçün mənzil, uşaq baxımı, işlə təminat və güzəştli kredit
proqramları həyata keçirilməlidir.
- Çoxuşaqlı ailələrə
vergi və sosial təminat
üstünlükləri
Ailə rifahı və demoqrafik davamlılıq üçün
çoxuşaqlı ailələrə güzəştlər genişləndirilməlidir.
- Tək valideynli ailələr
üçün sosial müdafiə paketi
Ailənin dağılması halında uşaqların və
valideynlərin rifahını qorumağa yönəlmiş sosial və hüquqi dəstək proqramları
inkişaf etdirilməlidir.
- Ailə dəyərləri
üzrə dövlət qrant proqramlarının açılması
Ali təhsil müəssisələri, elmi tədqiqat
institutları və QHT-lər üçün ailə dəyərləri və gender münasibətləri üzrə layihələrə
dövlət dəstəyi artırılmalıdır.
- Sosioloji sorğuların
keçirilməsi
Ailələrin
dəyişən strukturu, gender münasibətləri və sosial normativlər üzrə mütəmadi
sorğular vasitəsilə qərarvermə prosesi məlumatlandırılmalıdır.
Bu tövsiyələr ailə institutunun müasir dövrün sosial dəyişikliklərinə uyğun şəkildə adaptasiyasını təmin etmək, həm milli-mədəni kimliyi qorumaq, həm də insan hüquqlarına əsaslanan ailə modelinin inkişafını stimullaşdırmaq məqsədilə verilir. Ailə təkcə sosial struktur deyil, həm də mənəvi-mədəni kodun daşıyıcısıdır və onun qorunması Azərbaycanın sosial gələcəyi baxımından strateji əhəmiyyət kəsb edir.
Rauf Məmmədov
Cross Media Təhlil Mərkəzinin analitiki, fəlsəfə doktoru
11:42 07.05.2025
Oxunuş sayı: 3440
